سیتروئن 2CV که نسخهای از آن با نام ژیان در ایران هم عرضه شده، نامی آشنا برای علاقمندان خودرو در اکثر نقاط جهان است. بسته به مدل و محل عرضه، این خودرو در هر منطقه با ویژگی خاصی شناخته میشود اما عمدتاً این مدل به سادگی سیستم فنی و کممصرف بودن مشهور است.
”این سیتروئن 2CV خاص برای شرکت در رالی اطلس مورد استفاده قرار گرفته، رقابتی به طول 2880 کیلومتر در میان کوهستان اطلس در مراکش.“ولی خودرویی که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت از این قاعده مستئنا بوده چراکه در عین حفظ اصالت خود، ویژگیهایی منحصربهفرد دارد. درحقیقت این سیتروئن 2CV خاص توسط آقای جک هنون برای شرکت در رالی اطلس مورد استفاده قرار گرفته، رقابتی که در طول مسیر 2880 کیلومتری در میان کوهستان اطلس در مراکش برگزار شده است.
آقای هنون برای ساخت این خودرو، دو فریم بدنه را به یکدیگر متصل کرده درحالیکه روی هرکدام از این دو، یک پیشرانه نصب شده که نیروی خود را به محورهای جلو و عقب منتقل میکنند. این دو پیشرانه 4 سیلندر تخت، از ساختههای خودروساز فرانسوی بوده و از جعبهدنده، کلاچ و سیستم انتقال قدرت مشترک استفاده میکنند.
مجموع قدرت این دو پیشرانه برابر با 130 اسببخار بوده که رقم زیادی محسوب نمیشود ولی نباید فراموش کرد که با خودرویی بسیار سبک وزن روبرو هستیم.
تنها ویژگی مهم این سیتروئن 2CV دوموتوره بودن آن نیست بلکه باید به سیستم تعلیق مستقل آن نیز اشاره کنیم که باعث افزایش 30 سانتیمتری ارتفاع این خودرو نسبت به مدل استاندارد شده تا برای بآفرود کاملاً آماده باشد.
برای تکمیل این سیتروئن 2CV مسابقهای تقریباً 3 هزار ساعت در گاراژی در حومه پاریس وقت صرف شده، خودرویی که میتوان آن را به نوعی الهام گرفته از سیتروئن ساهارا 4x4 دانست که به صورت استاندارد با دو پیشرانه از خط تولید خارج میشد.
این سیتروئن 2CV منحصربهفرد پس از حضور در رالی اطلس، به کانادا نقل مکان کرد ولی پس از فوت آقای هنون در میانه دهه 90 میلادی، مدتی در کشورهای آمریکا و هلند اقامت داشته است.
پیشبینی میشود سیتروئن 2CV صحرانورد که زندگی پر فراز و نشیبی را از سر گذرانده، اکنون با قیمتی بین 20 تا 34 هزار دلار به فروش برسد.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : autoclassics.com