بوگاتی از مدتی پیش اعلام کرده بود که در آینده نزدیک، به ساخت پیشرانه W-16 خاتمه میدهد. حالا به نظر میرسد که با تحویل تمامی 40 دستگاه از تیراژ برنامهریزی شده برای این خودروی مسابقهای، زندگی این پیشرانه مشهور نیز به پایان نزدیک میشود.
ویژگیهای آخرین نمونه از بوگاتی بولید
آخرین نمونه از بوگاتی بولید به صورت مستقیم از محل کارخانه در شمال شرقی فرانسه به پارکینگ خریدار حمل شده، شخصی که 4 میلیون یورو برای خرید این خودروی مسابقهای پرداخت کرده است. وی به عنوان یکی از مجموعهداران بوگاتی، چند نمونه دیگر شامل بوگاتی تایپ 35 و ویرون گرند اسپرت را نیز در اختیار دارد.

بدنه آخرین نمونه از بوگاتی بولید با ترکیبی از آبی Black و آبی Lyonnais و کابین آن هم با روکش آلکانترا به رنگ آبی Lake، تزئین شده است. مشابه این ترکیب چشمنواز را میتوان در خودروی دیگر این شخص یعنی ویرون گرند اسپرت نیز مشاهده کرد.
با مشاهده این ترکیب رنگی زیبا، باید افسوس خورد که چرا مالکان بوگاتی بولید نمیتوانند با این خودروی هیجانانگیز در معابر عمومی تردد کنند. البته یک کارگاه بریتانیایی به نام Lanzante در حال اجرای پروژهای است که در نتیجه آن، بوگاتی بولید هم بتواند مجوز عبور از خیابانها را به دست بیاورد.
خداحافظی بوگاتی با پیشرانه W16
زندگی پیشرانه W-16 که دو دهه پیش و در بوگاتی ویرون به جهانیان معرفی شد، تا مدتی دیگر ادامه دارد چراکه تحویل بوگاتی میسترال به مشتریان در فوریه 2026 آغاز میشود. این مدل به عنوان سریعترین خودروی روباز جهان در تیراژ 99 دستگاه تولید خواهد شد. با پایان تولید این مدل، زندگی W-16 نیز به پایان میرسد.
جانشین این پیشرانه، نیروگاه قدرتمند V-16 خواهد بود که در جانشین شیرون یعنی توربیون نصب میشود. حجم این پیشرانه تنفس طبیعی که با همکاری کازورث طراحی شده، از 8 به 8.4 لیتر افزایش یافته است. چهار توربوشارژ پیشرانه قبلی نیز جای خود را به سامانه هیبرید میدهد، تا این هایپرکار نیرومند هم بتواند با مقررات آلایندگی جدید، سازگار شود.

با تمام اینها، هنوز نمیتوان درباره زمان پایان تولید W-16 اطمینان داشت چراکه برنامه سفارشیسازی Programme Solitaire که از شاسی و پیشرانههای موجود برای تولد خودروهای تک-ساخت استفاده میکند، امکان ساخت مدلهای ویژه همچون بوگاتی برویا را فراهم خواهد کرد. از طرفی بوگاتی قصد دارد همچون پاگانی، با انجام تغییرات ظاهری و بروزرسانی نرمافزار، جان تازهای به محصولات قدیمیتر خود تزریق کند.
چه کسی میداند، شاید ویرون و شیرون نیز به سرنوشتی همچون پاگانی زوندا دچار شوند، خودرویی که در سال 1999 معرفی شد اما فعلا قصد بازنشستگی ندارد.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com
مطالب مرتبط
مهم ترین اخبار و رویدادها

ثبت نام سایپا؛ شرایط فروش فوق العاده و پیش فروش
وارداتی سایپا آماده فروش شد

ثبت نام در سامانه یکپارچه خرید خودرو وارداتی (آذر
لیست جدید خودروها منتشر شد

ثبت نام ایران خودرو؛پیش فروش و فروش فوق العاده و ا
دهمین فروش یکپارچه خودروها از امروز






