بررسی 5 نکته ضروری

موتورسیکلت سواری ایمن در فصل سرما

15 دی 1399 13:12

با آغاز فصل سرما معمولاً با چالش‌های تازه­‌ای مواجه می­‌شویم که در سایر فصول سال چندان موضوعیت ندارند. اگر محل زندگی شما در نقاط سردسیر واقع شده و برای رفت و آمد روزمره نیاز به سواری با موتورسیکلت داشته باشید که مطمئناً با مسائل بزرگتری روبرو خواهید شد.

همین ابتدای مطلب ذکر این نکته الزامی است که در فصل سرما و مخصوصاً مناطقی که بارندگی بیشتری در آن اتفاق می‌­افتد، تا حد امکان از سواری با موتورسیکلت یا وسایل مشابه خودداری کنید. اما اگر مجبور به استفاده از این وسایل هستید، به نکات مطرح شده در این مطلب توجه کنید.

حتماً تایرهای وسیله را چک کنید

براساس دستوالعمل‌های ایمنی که برای موتورسیکلت‌سواران ارائه شده، پیش از هر بار سواری با این وسیله باید تایرهای آن را چک کنید. هرچند متاسفانه بسیاری افراد به طور معمول چندان به این دستور توجهی ندارند، اما فصل سرد می‌­تواند بهترین زمان برای عادت کردن به این عمل باشد چراکه دمای پایین هوا باعث کاهش فشار باد تایرها خواهد شد.

برخی موتورسیکلت‌ها به نشانگر فشاد باد تایر مجهز هستند که می‌­تواند برای راکب بسیار مفید باشد. توجه به عمر تایرها و تعویض آن‌ها با نمونه جدید هم در افزایش ایمنی موثر خواهد بود.

به تایرها فشار نیاورید

به یاد داشته باشید که هوای سرد به تایرها هم فشار مضاعف وارد کرده و این قطعات هم برای رسیدن به دمای مناسب نیازمند گذر زمان هستند حتی اگر ساخت کارخانه­‌ای معروف باشند. بنابراین سعی کنید با تایرها به خشونت رفتار نکرده و فشار مضاعف به آن‌ها وارد نکنید.

لباس کافی بپوشید

شاید در هنگام پیاده‌روی در هوای سرد با پوشش نه چندان زیاد لباس‌ها نیز احساس راحتی داشته باشید، اما فراموش نکنید که سواری با موتورسیکلت در هوای سرد امر بسیار متفاوتی بوده و به لایه­‌های بیشتری برای پوشاندن بدن نیاز است. افرادی که با طبیعت‌گردی و کوهنوردی آشنا باشند، می‌­توانند از لباس‌های مخصوصی که در این سفرها استفاده می‌­شود نیز کمک بگیرند.

لباس‌های مجهز به گرمکن

استفاده از بالاپوش و دستکش‌های مجهز به گرمکن می­‌تواند تحمل سرمای محیط را به امری بسیار آسان تبدیل کند. البته تجهیز موتورسیکلت به بادگیر هم کار بسیار مفیدی است که پایین تنه را از گزند سرما حفظ خواهد کرد. بد نیست بدانید این روزها شلوارهای مجهز به گرمکن هم در دسترس موتورسواران قرار دارد. برخی از این لباس‌ها برای تامین انرژی خود به باتری موتورسیکلت متصل شده درحالی‌که سایر نمونه‌ها به باتری‌­های قابل حمل وصل می­‌شوند. لباس‌های مجهز به گرمکن ارزان نیست، ولی احتمالاً برای چند سال قابل استفاده خواهند بود.

بیشتر از همیشه، پیگیر اخبار هواشناسی باشید

پیگیری اخبار آب و هوا در شب قبل و همچنین ساعتی پیش از حرکت را به عادت خود تبدیل کنید. البته همیشه احتمال بروز خطا در پیش‌بینی‌های آب و هوا وجود دارد، اما به یاد داشته باشید که با توجه به این اخبار، می­‌توانید تا حد زیادی برای مواجهه با شرایط احتمالی آمادگی پیدا کرده و حتی از سواری با موتورسیکلت صرف نظر کنید.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : rideapart.com

دیدگاه کاربران