خداحافظی با یخ‌زدگی راه‌ها

جاده‌هایی که برف را آب می‌کنند

15 بهمن 1399 15:15

برای آن دسته از افرادی که محل زندگی‌شان در فصول زمستان شاهد برف‌گیری و یخ‌زدگی واقعی است، استفاده از موتورسیکلت مخاطرات خاص خود را دارد. در بهترین حالت اغلب موتور خود را در گوشه‌ای پارک می‌کنیم به این امید که اوضاع بهتر شود. ولی اگر اصلاً چنین مشکلی نداشته باشیم، چه؟

این سیستم به کمک مبدل‌های حرارتی تعبیه‌شده در زیر سطح جاده، باعث آب شدن برف و یخ راه در زمستان می‌شود.به تازگی یک شرکت فرانسوی به اسم Eurovia که متخصص توسعه فناوری‌های جاده‌ای است، خبر از ابداع سیستمی داده که بالقوه می‌تواند مشکل بزرگ موتورسواران را حل کند.

یوروویا از سال 2014 روی پروژه‌ای به اسم Power Road کار می‌کند. پروژه‌ای بزرگ که شامل مبدل‌های حرارتی تعبیه‌شده در زیر سطح جاده است. این سیستم انرژی گرمایش و سرمایش را با کارایی بیشتری به محیط شهری هدایت می‌کند.

سنسورهای حرارتی گرمای جمع شده در تابستان را ذخیره می‌کنند تا بتوان آنها را به خانه‌های اطراف و یا سایر تاسیسات منتقل کرد. البته دیگر قابلیت این سیستم برای ذوب کردن یخ و برف در جاده‌ها نیز کارایی دارد. استفاده از یک جریان بسته آب برای خنک کردن جاده‌ها طی روزهای تابستان می‌تواند سایر مشکلات شهری را نیز حل کند.

حتی اگر برنامه‌ریزی‌های شهری نیز مورد توجه شما نباشد احتمالاً متوجه شده‌اید که خنک کردن راه‌ها می‌تواند باعث کاهش دمای مناطق اطراف آن شود که در نهایت به موتورسواران کمک می‌کند.

به نظر می‌رسد این پروژه از مرحله طرح و ایده فراتر رفته است. چراکه یوروویا چند پارکینگ را با سیستم فوق طراحی کرده است. این در حالی است که شرکت فوق به طور مستقیم قصد تسهیل شرایط موتورسواری در زمستان را در برنامه‌های خود نداشته است ولی آنطور که از شواهد به نظر می‌رسد پروژه Power Road یک امتیاز واقعی برای اهالی موتورسیکلت به شمار بیاید.

دیدگاه کاربران