رنو 5 نه تنها یکی از موفقترین محصولات شرکت رنو بلکه یکی از به یادماندنیترین خودروهای عرضه شده در تاریخ صنعت خودروسازی به شمار میآید. این خودرو در طول دو نسل یعنی بین سالهای 1972 تا 1996 روی خط تولید قرار گرفت اما تنها در نسل اول خود که عمری 14 ساله داشت، موفق به ثبت رکورد فروش 5.5 میلیون دستگاه شد.
رنو 5 در بسیاری کشورهای جهان از جمله ایران تولید و عرضه شد که همین عامل به افزایش شهرت و محبوبیت آن کمک شایانی کرد. در کنار نسخه استاندارد این خودرو (هاچبک سه و پنج در)، برخی نسخههای سفارشی یا تولید محدود نیز از رنو 5 ساخته شده که از میان آنها، احتمالاً رنو 5 6X6 یکی از ناشناختهترین نمونهها به شمار میآید، خودرویی با 6 چرخ که با هدف حضور در رالی پاریس-داکار شکل گرفت.
حالا که قرار است نسل جدید رنو 5 به شکل هاچبکی برقی به دنیای خودرو برگردد، بد نیست تا نگاهی به این مدل قدیمی خاص داشته باشیم. پس در ادامه «باما» همراه باشید:
- آقای لئوتارد که به بازسازی خودروهای کلاسیک اشتغال داشت، نسخه 6 چرخ از بسیاری خودروهای دیگر شامل پژو 205، بنز 190 و حتی رنجرور را نیز ساخت. وی در سال 2014 در سن 66 سالگی و در اثر بیماری ریوی چشم از جهان فروبست.
- برای سامانه چهار چرخ این خودرو، از ماشینآلات کشاورزی الهام گرفته شد. لئوتارد از مشورت Pierre Tissier (سازنده سیتروئنهای 6 چرخ) هم بهرهمند شد.
- در این نسخه خاص وزن رنو شش چرخ از 800 به 980 کیلوگرم و طول آن از 3.5 به 4.2 متر افزایش یافت.
- ارتفاع سقف در بخش عقب افزایش یافت تا فضا برای حمل قطعات یدکی در طول رالی فراهم شود.
- رنو 5 شش چرخ در ناحیه ستون B تقویت شده و از سیستم انتقال قدرت هیدرواستاتیک بهرهمند شده بود.
- این خودرو توان حمل 720 کیلوگرم وزن را داشت.
- لئوتارد نسخه 6 چرخ از رنو 5 توربو را نیز ساخت که به دو پیشرانه (توربو در محور عقب و آلپاین در محور جلو) و دو جعبهدنده مجهز بود.
- رنو 5 6X6 توربو در جریان آتش سوزی در سال 2003 از میان رفت.
- آقای لئوتارد میزان جلب توجه رنو 5 شش چرخ را بیشتر از فراری یا پورشه میدانست.
- نمونهای دیگر از رنو 5 شش چرخ به رنگ خاکستری ساخته شده ولی بعدها به رنگ قرمز درآمده است. نمونه خاکستری حاضر در رالی داکار 1980 آخرین بار در سال 2007 در زیرزمین موزه MACM در جنوب فرانسه دیده شده است.
در ادامه نگاهی داریم به مشخصات فنی نسخه توربو رنو 5 شش چرخ:
رنو 5 توربو مدل 6X6 | |
---|---|
پیشرانه | 1.4 لیتری توربو + 1.4 لیتری تنفس طبیعی |
حداکثر قدرت (اسببخار) | 93+160 |
حداکثر گشتاور (نیوتنمتر) | - |
نحوه انتقال قدرت | محور عقب |
جعبهدنده | 5+4 سرعته دستی |
شتاب صفر تا صد (ثانیه) | - |
حداکثر سرعت (کیلومتر برساعت) | - |
وزن (کیلوگرم) | 980 |
نویسنده : عماد رحمتیراد
منبع : باما