• فيات 500 ايکس پارسيان موتور

اولین قدبلند فیات در ایران

بررسی فیات 500X هیبرید پارسیان موتور

8 بهمن 1402 10:14

کاتالوگ فیات 500X منتشر شد

بهمن 1402: شرکت پارسیان موتور، پس از گذشت شش ماه از اولین رونمایی فیات 500X در کشورمان، حالا مشخصات فنی این خودرو را نیز منتشر کرده است. البته براساس کاتالوگ منتشر شده از سوی این شرکت، نسخه وارداتی فیات 500X ممکن است با پیشرانه‌های مختلفی به ایران بیاید. از این‌رو هنوز نمی‌توان چیزی را قطعی دانست:

کاتالوگ فیات 500X وارداتی (PDF)

رونمایی فیات 500X در ایران

شهریور 1402: محصولات وارداتی شرکت پارسیان موتور، در جریان نمایشگاه روایت خدمت، برای نخستین‌بار رونمایی شد. این شرکت علاوه بر واردات فیات 500 در دو تیپ مختلف، اقدام به واردات خودروی فیات 500X نیز کرده است.

فیات 500 ایکس وارداتی (عکس: آخرین خبر)

خودروی فیات 500 ایکس رونمایی شده، مجهز به سیستم محرکه AWD بود و برخلاف فیات 500 که از موتور تنفس طبیعی بهره می‌برد، موتور توربوشارژ 1.4 لیتری دارد.


پارسیان موتور، سومین شریک ایرانی فیات

اواخر دهه 1380 شمسی، همان زمانی بود که خودروسازی فیات، برای نخستین‌بار (پس از انقلاب) دست به عرضه و مونتاژ خودرو در ایران زد. اولین فیاتی که در کشورمان به تولید رسید، فیات سی‌ینا بود که شرکت تاپکو (خودروسازی صنعت پارس) آنرا عرضه کرد.

بعد از تاپکو، در اوایل سال‌های دهه 1390 شمسی، شرکت دیگری بنام «خودروسازی توسعه بین الملل لوتوس» نمایندگی فیات را گرفت و موفق شد تعداد محدودی از خودروهای فیات 500 را به ایران بیاورد. شرکت خودروسازی لوتوس، در کنار واردات این هاچ‌بک دوست‌داشتنی، دست به مونتاژ ون معروف ایتالیایی‌ها، یعنی فیات دوکاتو هم زد و موفق شد میزان داخلی‌سازی دوکاتو (که در کارخانه لوتوس واقع در کیلومتر 90 جاده تهران مشهد مونتاژ می‌شد) را به 23% برساند.

بعد از شرکت خودروسازی لوتوس، نوبت به سومین شریک فیات در ایران رسید؛ این‌بار شرکتی بنام پارسیان موتور مانلی نمایندگی انحصاری فیات را گرفت و حتی خط تولید مینی‌بوس دوکاتو و ون دوکاتو را در کارخانه خود (واقع در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان) راه‌اندازی کرد. شرکت پارسیان موتور پس از شروع تولید دوکاتو در زمستان 1399، از علاقه‌اش برای عرضه سایر محصولات فیات در ایران، به خصوص خانواده فیات 500، خبر داد اما متاسفانه تحریم‌ها از یک طرف و کمبود منابع ارزی از طرف دیگر، مانع این کار شد و هیچکدام از محصولات سواری فیات، به خط مونتاژ نرسیدند.

سرانجام در اوایل سال 1402 و با آزادسازی مشروط واردات خودرو به ایران، شرکت پارسیان موتور مجددا دست به کار شد و برای واردات خودروهای سواری اعلام آمادگی کرد که یکی از این خودروها، کراس‌اور کوچکی با نام FIAT 500X است.

مشخصات فنی فیات 500X وارداتی

به خانواده فیات 500 در سال 2012، عضو جدیدی بنام فیات 500L اضافه شد؛ خودرویی که با پلتفرم معروف SCCS فیات کرایسلر (با همکاری جنرال موتورز) ساخته شده بود و در سگمنت خودروهای چندکاره یا MPVها بود. می‌گویند حرف L در نام این خودرو، از ابتدای کلمه Larg گرفته شده است.

اما حدود دو سال بعد از این خودرو، یعنی در سال 2014، فیات تصمیم گرفت تا سومین عضو خانواده 500 را هم به بازار بیاورد؛ البته این عضو جدید در سگمنت کراس‌اورها بود و به همین دلیل نیز نامش را 500X گذاشتند که حرف X در نامش، کنایه از علامت «ضربدر» است که در زبان انگلیسی بصورت «کراس» خوانده می‌شود.

فیات برای کراس‌اور 500X خود، موتورهای مختلفی را درنظر گرفته که کم‌حجم‌ترین آن 1.0 لیتری سه سیلندر است و پرحجم‌ترینش نیز 2.4 لیتری چهار سیلندر. اما طبق اطلاعات موجود، فیات 500X هیبرید وارداتی به کشورمان، از یک موتور 1.5 لیتری هیبریدی بهره‌مند شده که 128 اسب‌بخار قدرت و 240 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو از طریق گیربکس 7 سرعته دوکلاچه به هر دو محور منتقل می‌شود. ظرفیت باتری آن به 48 کیلووات ساعت می‌رسد.

این ایتالیایی در تیپ‌های پایه، سیستم محرکه دیفرانسیل جلو دارد اما در نسخه وارداتی به ایران، به سیستم محرکه دو دیفرانسیل (از نوع AWD) مجهز است. 

امکانات رفاهی فیات 500X وارداتی

طبق کاتالوگ رسمی فیات 500 ایکس هیبرید که از سوی شرکت پارسیان موتور منتشر شده، این کراس‌اور امکانات و تجهیزات زیر را ارائه می‌دهد:

. سیستم کی‌لس
. نمایشگر 7 اینچی
. کروز کنترل هوشمند
. ترمز کمکی
. ایربگ‌های راننده، سرنشین جلو و جانبی
. دوربین و سنسور عقب
. تنظیم دستی صندلی‌های جلو
. گرمکن آینه‌های جانبی
. هشدار فشار باد تایر
. و ...

قیمت فیات 500X وارداتی

یک نکته را نباید فراموش کنیم؛ فیات 500X در رده خودروهای اقتصادی قرار دارد و به هیچ عنوان نباید آنرا با لوکس‌هایی مثل ب‌ام‌و و حتی مینی مقایسه کرد. پس با این اوصاف، باید انتظار داشته باشیم که شرکت پارسیان موتور، قیمت فیات 500X وارداتی به بازار ایران را، عددی در حدود 1.5  تا 2.0 میلیارد تومان اعلام کند. البته هنوز زمان زیادی تا عرضه این خودرو باقی‌مانده و باید دید که چه سرنوشتی در انتظار این ایتالیایی خواهد بود.


شرایط فروش فیات 500X وارداتی

برای اطلاع از قیمت روز فیات 500 ایکس و نحوه ثبت نام خودروهای فیات در ایران، مقاله شرایط فروش پارسیان موتور را مطالعه کنید.

دیدگاه کاربران