عجیب و هنجارشکن

مروری بر جالب‌ترین طراحی غربیلک فرمان خودروها

13 بهمن 1399 17:00
  • عجیب و هنجارشکن

    عجیب و هنجارشکن

    بدون شک فرمان یک خودرو را می‌­توان مهمترین عضو فضای داخلی آن به‌شمار آورد. هرچند این روزها و پس از معرفی خودران‌ها کم‌کم نقش فرمان نادیده گرفته می‌شود، اما پس از حواشی ایجاد شده درباره طراحی جدید فرمان تسلا مدل S، باز هم توجهات به سوی این قطعه مهم جلب شده است.

    در این مطلب قصد داریم مروری داشته باشیم بر جالب‌ترین طرح‌های فرمان خودروها که در طول سال‌های گذشته معرفی شده‌اند، پس در ادامه «باما» همراه باشید.

  • پاگانی هوایرا

    پاگانی هوایرا

    شاید طراحی فرمان هوایرا بسیار ساده به نظر برسد اما نمی‌­توان منکر زیبایی آن شد. کیفیت دکمه‌ها بسیار بالاست همچنین بخش تخت که کیسه هوا را در خود جای داده با طرح کلی این قطعه، کاملاً هماهنگ به نظر می‌­رسد.

  • استون‌مارتین One-77

    استون‌مارتین One-77

    مهمترین دلیل خاص بودن طراحی غربیلک فرمان One-77 را باید در فرم آن دانست که بیشتر از دایره بودن، بیضی شکل است. در ساخت این فرمان با حاشیه‌های محدب و دو بخش بالایی و پایینی نسبتاً صاف، از تریم فلزی هم استفاده شده که چهره­‌ای درخور به آن اعطا کرده است.

  • کاترهام سون سوپراسپرینت

    کاترهام سون سوپراسپرینت

    مدل Seven SuperSprint، محصولی خاص و تیراژ محدود از کاترهام بود که تمام نمونه‌­های آن ظرف تنها 7 ساعت به فروش رسید. طرح باریک فرمان چوبی این خودرو چیزی نیست که در سایر خودروهای یافت شود بنابراین می‌توان به راحتی دلیل خاص بودن آن را متوجه شد.

  • دتوماسو P72

    دتوماسو P72

    شاید نام P72 چندان هیجان‌انگیز نباشد اما این خودرو به حق یکی از هیجان‌انگیزترین خودروهایی بوده که در سال‌های اخیر معرفی شده است. پیشرانه 12 سیلندر، جعبه‌دنده دستی و البته غربیلک فرمان زیبای این خودرو با فرم بیضی‌شکل، مجموعه­‌ای بسیار جالب را تشکیل داده است.

  • مرسدس-آام‌گ وان

    مرسدس-آام‌گ وان

    فرمان این مدل در واقع همان نمونه نصب شده در خودروی فرمول یک مرسدس‌بنز بوده که به کیسه هوا در بخش مرکزی هم مجهز شده است. از آنجایی که پیشرانه این خودرو هم مشابه با انواع مسابقه‌­ای فرمول یک بوده، استفاده از چنین فرمانی کاملاً قابل درک است.

  • لوتوس اوایا

    لوتوس اوایا

    لوتوس اوایا هم مثل محصول مرسدس از فرمان مستطیل‌شکل مشابه با خودروهای فرمول یک استفاده می‌­کند. فرمان این خودروی الکتریکی بسیار جالب بوده و با بقیه اجزای کابین کاملاً هماهنگ است.

  • ائونوس کوزمو

    ائونوس کوزمو

    غیر از مشخصات فنی و ظاهر جالب Eunos Cosmo، طرح غربیلک فرمان این خودرو نیز بسیار قابل توجه است. علاوه بر فرم پره‌ها، جانمایی مناسب دکمه‌ها در دو طرف این قطعات هم به صورت بسیار کاربردی و مناسب انجام شده است.

  • مک‌لارن  570S

    مک‌لارن 570S

    فرمان مک‌لارن 570S طرحی بسیار زیبا و کاربردی دارد و به لطف عدم نصب هرگونه دکمه، رانندگی با آن هم بسیار ساده بوده و باعث افزایش تمرکز بر رانندگی می­‌شود.

  • اسپایکر C8

    اسپایکر C8

    فرمان 4 شاخه اسپایکر C8 تاحدی یادآور ملخ هواپیماهای قدیمی است. هرچند ظاهر این فرمان جالب بوده اما نمی‌­توان انتظار داشت که در تصادف شدید، به راننده خودرو آسیبی وارد نکند.

  • فراری F40

    فراری F40

    فضای کابین فراری F40 بسیار ساده طراحی شده و فرمان آن نیز از همین قاعده پیروی نموده است. این قطعه از هرگونه دکمه یا سایر جزئیات عاری بوده و تجربه‌­ای خالص از رانندگی با یک سوپراسپرت را به راننده منتقل می‌­کند.

  • ب‌ام‌و Z8

    ب‌ام‌و Z8

    طرح فرمان سه شاخه Z8 از چهار پره در هریک از شاخه‌ها تشکیل شده که با فرم کلی خودرو کاملاً هماهنگی دارد.

  • سوبارو XT

    سوبارو XT

    سوبارو XT نه تنها ظاهر عجیبی داشت بلکه در فضای کابین هم با سایر خودروها بسیار متفاوت بود. یکی از جالب‌ترین جزئیات کابین را باید فرمان خودرو دانست که فرمی نامتقارن و شبیه به یک اسلحه کمری داشت.

  • پاگانی زوندا R

    پاگانی زوندا R

    فرمان تمام محصولات پاگانی زیبا هستند ولی زوندا R از سایرین متمایز است. دورسنج موتور این خودرو روی فرمان قرار گرفته، قابلیتی که هیجان بیشتری به فضای کابین این خودرو القا کرده و البته کمتر مشابهی در جهان خودروها دارد.

  • استون‌مارتین لاگوندا

    استون‌مارتین لاگوندا

    علاوه بر طراحی بسیار جالب داشبورد، نسل اول لاگوندا به فرمان تک شاخه‌ای مجهز شده بود که هیچ‌گونه مزاحمتی برای دید راننده از پشت آمپر ایجاد نمی­‌کرد.

  • ب‌ام‌و M

    ب‌ام‌و M

    در طول چند سال گذشته، ب‌ام‌و از طراحی یکسان برای فرمان M استفاده کرده که در خودروهای پرفورمنس این برند نصب می‌­شود. این فرمان ترکیبی عالی از زیبایی، راحتی استفاده و عملکرد را ارائه می­‌دهد.

  • فرمان فراری

    فرمان فراری

    از زمان معرفی فراری انزو، خودروساز ایتالیایی از فرمانی روی محصولات خود استفاده می­‌کند که امکان کنترل عملکردهایی همچون روشن/خاموش چراغ‌های جلو، برف پاکن‌ها و حتی راهنما زدن را از روی آن فراهم می­‌کند. البته خریداران می‌­توانند این فرمان را با ظاهر مشابه خودروهای مسابقه­‌ای هم سفارش دهند.

دیدگاه کاربران