با افزایش نرخ مالکیت خودروی شخصی در ژاپن از اواخر دهه 50 میلادی، شرکت تویوتا متوجه جای خالی یک مدل اسپرت در میان محصولات خود شد، عاملی که میتوانست نظر مردم را به سوی نمایندگیهای این شرکت جلب کند و در فروش سایر مدلها نیز تاثیرگذار باشد.
علاوه بر رقبای اروپایی و آمریکایی، شرکتهای هموطن تویوتا یعنی هوندا و نیسان هم چنین خودرویی در میان محصولات خود داشتند. نتیجه رویکرد جدید تویوتا هم به طراحی خودرویی به نام 2000GT منجر شد که از ساخت نمونه اولیه تا شروع تولید آن تنها 11 ماه به طول انجامید.
این خودروی اسپرت دونفره موتور-جلو، جایگاهی ویژه در تاریخ تویوتا و البته صنعت خودروسازی ژاپن دارد و توانست دیدگاه مخاطبان نسبت به خودروهای ژاپنی را تاحد زیادی تغییر دهد. بین مه 1967 تا آگوست 1970 تنها 337 دستگاه تویوتا 2000GT تولید شد، یکی از دلایلی که امروزه نمونههای موجود از این خودرو با قیمتی بیش از یک میلیون دلار خریدوفروش میشود.
در ادامه «باما» همراه باشید تا 10 نکته جالب از این خودرو را بررسی کنیم:
- طراحی بدنه توسط Satoru Nozaki انجام شد که از فرم بدنه جگوار E-type تاثیر گرفته بود.
- طراحی بخش فنی و تولید تویوتا 2000GT توسط یاماها انجام شد. ساخت این خودرو سرآغاز همکاریهای دیگر میان تویوتا و یاماها در سالهای بعد بود.
- ارتفاع بالاترین نقطه بدنه 2000GT تا زمین تنها 116 سانتیمتر بود.
- در کابین این خودرو از چوب گردو و چوب سرخ مورد استفاده در لوازم موسیقی یاماها استفاده شده بود.
- چند نمونه پایانی 2000GT به تهویه مطبوع مجهز شدند.
- تویوتا 2000GT اولین خودروی ژاپنی مجهز به ترمز دیسکی با نیروی کمکی و دیفرانسیل لغزش محدود بود و نخستین محصول تویوتا بود که به سیستم فرمان راک اند پینیون مجهز شد.
- دکمه ترمز اضطراری روی داشبورد 2000GT نصب شده بود، که به دیسکهای عقب نیرو اعمال میکرد.
- تنها دو نمونه روباز از این خودرو برای حضور در یکی از قسمتهای سری جیمز باند یعنی You Only Live Twice ساخته شد.
- شصت دستگاه تویوتا 2000GT به ایالات متحده وارد و گرانتر از محصولات پورشه و جگوار به فروش رسید. کارشناسان نشریه Road & Track آن را یکی از هیجانانگیزترین خودروهای تولید شده تا آن زمان و رقیب پورشه 911 دانستند.
- تویوتا برای حفظ نمونههای 2000GT، اقدام به تامین لوازم یدکی آنها میکند.
تویوتا این خودروی اسپرت افسانهای را با دو پیشرانه متفاوت عرضه کرد:
تویوتا GT2000 | MF-10 | MF-12 |
---|---|---|
پیشرانه | 2 لیتری 6 سیلندر | 2.3 لیتری 6 سیلندر |
حداکثر قدرت (اسببخار) | 148 | 138 |
حداکثر گشتاور (نیوتنمتر) | 175 | 201 |
نحوه انتقال قدرت | محور عقب | محور عقب |
جعبهدنده | 5 سرعته دستی | 5 سرعته دستی |
شتاب صفر تا صد | 9 | / |
حداکثر سرعت (کیلومتر برساعت) | 210 | 210 |
وزن خالص (کیلوگرم) | 1120 | 1200 |
نویسنده : عماد رحمتیراد
منبع : باما