بی‌راه بازی پسر چموش اشتوتگارت!

بررسی مهم‌ترین خودروهای آفرود پورشه

1 فروردین 1400 12:48
  • 1940

    پورشه قبل از پورشه!

    برای ارتش آلمان نازی درگیر در جنگ جهانی دوم، فردیناند پورشه یک خودروی نظامی همه جا روی جمع‌وجور و کارا طراحی کرد که در حقیقت برپایه متعلقات و پلتفرم فولکس‌واگن (بیتل) شکل گرفته بود. این مدل که با نام Kübelwagen شناخته می‌شد، تنها 700 کیلوگرم وزن داشت و به لطف سیستم تعلیق و طراحی هوشمندانه‌اش، موفقیتی بزرگ برای فردیناد پورشه بود.

  • 1954

    اولین خودروی آفرود

    در دهه 50 میلادی شرکت پورشه یک مدل شاسی‌بلند آفرود به سفارش ارتش آلمان طراحی کرد که البته هیچ‌وقت به تولید انبوه نرسید. این پورشه که به 597 یاگدواگن (Jagdwagen) معروف شد، شباهت زیادی به فولکس‌واگن کوبل واگن داشت. خودرویی کاملاً ساده بود و فقط با 870 کیلوگرم وزن قابلیت شناور شدن روی آب را داشت و همین آن را به گزینه‌ای فوق‌العاده برای عبور از رودخانه تبدیل می‌کرد. قابل‌توجه‌ترین ویژگی این خودرو، بدون شک سیستم انتقال قدرت قابل تنظیم آن بود که می‌توانستید بین دیفرانسیل جلو و دو دیفرانسیل آن را تغییر بدهید.

    در دهه 50 میلادی شرکت پورشه یک مدل شاسی‌بلند آفرود به سفارش ارتش آلمان طراحی کرد که البته هیچ‌وقت به تولید انبوه نرسید. این پورشه که به 597 یاگدواگن (
  • 1965

    پورشه در مونته‌کارلو

    تنها چهار ماه پس از معرفی 911 بود که این مدل برای رالی مونته‌کارلو آماده شد. افزایش 40 اسب‌بخاری قدرت پیشرانه، کاهش وزن، بهبود سیستم تعلیق و ترمزهای بزرگ‌تر از جمله مواردی بودند که برای آماده‌سازی 911 تازه‌نفس برای رالی انجام گرفته بود.

    پورشه در مونته‌کارلو
  • 1975

    911 و سافاری

    از 1964 مدل 911 به یکی از خودروهای فعال در مسابقات رالی بدل شده بود، اما 1975 و حضور آن در رالی طاقت فرسای سافاری نقطه عطفی برای پورشه بود. مواردی همانند افزایش ارتفاع قابل توجه و محافظت از کف خودرو، پورشه 911 را برای این رالی آماده کرده بود.

    911 و سافاری
  • 1985

    افسانه 959

    پس از معرفی کانسپت Gruppe B، بالاخره مدل تولیدی آن با کد 959 روانه بازار شد. اولین زورآزمایی حقیقی آن در مسابقه پاریس-داکار بود. این مدل دو دیفرانسیل توانست در این رالی خوش بدرخشد و در خیابان هم به عنوان سریع‌ترین خودروی خیابانی، رکوردشکنی کند.

    افسانه 959
  • 1989

    911 دو دیفرانسیل

    سیستم انتقال قدرتی که در مدل 959 معرفی شده بود، برای اولین بار در نسل 964 به 911 هم رسید. جالب این که اولین سری 911 های تولیدی این نسل از نوع کررا 4 بودند. از آن به بعد همه نمونه‌های دو دیفرانسیل با چنین کدی شناخته می‌شوند.

    911 دو دیفرانسیل
  • 1995

    توربو آن هم دو دیفرانسیل!

    اولین نسل 911 توربو افسانه‌ای که به صورت دو دیفرانسیل عرضه شد، مدل 993 بود. همین قضیه در کنار این نکته که 993 آخرین نسل 911 مجهز به پیشرانه‌های هواخنک بود سبب شده تا 993 توربو از جایگاه ویژه‌ای در میان تمامی 911 ها برخوردار باشد.

    توربو آن هم دو دیفرانسیل!
  • 2002

    پورشه شاسی‌بلند

    پس از مدت‌ها بحث و جنجال، بالاخره اولین شاسی‌بلند پورشه با نام کاین معرفی شد. این مدل که براساس یک پلتفرم مشترک با فولکس‌واگن ساخته شده بود، یکی از اولین SUVهای واقعاً اسپرت جهان محسوب می‌شد که تحولی شگرف در بازار خودروهای شاسی‌بلند ایجاد کرد، هرچند توانایی‌های آفرود کاین محدود بود.

    پورشه شاسی‌بلند
  • 2014

    کراس‌اوری به سبک پورشه

    داغ شدن بازار کراس‌اورها سبب شد تا بچه کاینی با نام ماکان توسط پورشه معرفی شود. ابعاد کوچک و شباهت ظاهری قابل توجه این مدل به برادر بزرگش سبب شد تا قیمت مناسب ماکان برای بسیاری وسوسه‌کننده باشد. با وجود قابلیت‌های آفرودی محدودتر ماکان، این مدل از کاین هم موفق‌تر ظاهر شده.

    کراس‌اوری به سبک پورشه
  • 2021

    کراس‌توریسمو و فراتر از آن

    پورشه تایکان کراس‌توریسمو مطمئناً اولین خودروی استیشن‌واگن الکتریکی در جهان نبوده ولی می‌­توان آن را هیجان‌انگیزترین مدل در این رده به شمار آورد. این خودرو در عین ارائه قابلیت‌­های یک خودروی سدان با بدنه کشیده، 20 میلی‌متر از نسخه استاندارد تایکان مرتفع‌تر است. علاوه بر این ارائه یک مدل سافاری براساس 911 نیست دور از ذهن نیست، چرا که پیش نمونه‌هایی از آن در گوشه و کنار دیده شده‌اند. فعلا تا آن زمان باید به سینگر 911 سافاری بسنده کرد.

    کراس‌توریسمو و فراتر از آن
دیدگاه کاربران