باوجود ادعای برخی نسبت به رکود در بازار خودرو کارشناسان دلایل رونق بازار را توضیح می‌دهند

رونق بازار خودروی داخلی در سال 97

26 اردیبهشت 1397 12:00

قیمت خودروهای داخلی و خارجی درحالی بالا می‌کشد که برخی از رکود حاکم بر بازار گزارش می‌دهند. ولی برخی کارشناسان این رکود را به خودروهای خارجی نسبت می‌دهند و در عوض بازار داخلی را پررونق پیش‌بینی می‌کنند.

زمستان سال 95 بود که دولت برای خالی شدن انبارهای خودروسازان دست به اعطای تسهیلات خرید خودرو زد. در آن سال صنعت خودرو، یعنی هم خودروسازان و هم قطعه سازان، با بزرگ‌ترین بحران خود روبرو شدند و در معرض ورشکستگی قرار گرفتند. تحلیل همه کارشناسان اقتصادی در آن دوره از وضعیت پیش‌آمده برای صنعت خودرو، پدیده رکود تورمی بود. شرایطی که با رکود و تورم توأمان چرخ صنعت را قفل کرده بود. حالا بار دیگر نشانه‌های این رکود تورمی دیده می‌شود. درحالی‌که نقدینگی چندانی برای مصارف سرمایه‌ای در دست مردم وجود ندارد و بازار خودرو نشانه‌های رکود را می‌بیند،‌ تورم بی‌سابقه‌ای بازار خودرو را درنوردیده است.

در سال 97 خودروسازان مجوز افزایش 9 تا 10 درصدی قیمت‌ها را گرفته‌اند

افزایش قیمت خودروها و قطعات در سال جاری بی‌سابقه بوده و کار به‌جایی کشید که مجلس در اواسط اردیبهشت‌ماه 97، وزیر صنعت و مدیران ایران‌خودرو و سایپا را احضار کرد. به این صورت بار دیگر ممکن است صنعت خودروسازی به چاله رکود بیفتد.

دراین‌باره عضو هیئت‌علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت می‌گوید: در عرصه خودرو دو اتفاق می‌افتد. یکی افزایش قیمت خودروی خارجی به خاطر قیمت دلار و مسائلی که سال پیش رخ داد و دیگری بحث افزایش قیمت خودروی داخلی است. رکودی که ما در بازار شاهد هستیم در بخش خودروی خارجی خواهد بود و بازار خودروی داخلی را تهدید نخواهد کرد. امیر حسن کاکائی در مورد وضعیت بازار خودروی خارجی می‌گوید: به دلیل عوامل متعدد قیمت خودروهای خارجی بالا رفته و بازار کشش بیش از این را ندارد. به همین دلیل رکودی را در این بازار شاهد هستیم.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به رکود فصلی بهار در همه‌سال‌ها گفت: بخشی از تقاضای خودرو هرساله قبل از عید پاسخ داده می‌شود و معمولا بازار در بهار جنب‌وجوش خود را از دست می‌دهد تا تابستان که دوباره رونق بگیرد. پس رکود بازار طبیعی است. در مورد خودروهای داخلی ماجرا فرق می‌کند. در دو سال گذشته مجموعا خودروها 2.2 افزایش قیمت داشتند و مردم متوجه شدند ارزش واقعی خودرو بیشتر از این میزان است. پس حاشیه بازاری ایجاد شد که بعضاً تا 30 میلیون تومان هم بالا می‌رفت.

وی ادامه داد: در حال حاضر خودروسازان مجوز افزایش 9 تا 10 درصدی قیمت خودروها را گرفته‌اند که با توجه به نرخ تورم و دیگر شرایط رقم زیادی نیست. باوجود این افزایش قیمت مردم متوجه هستند که ارزش این خودروها بیشتر از قیمت عرضه‌شده است، پس خودروی داخلی همچنان ارزش خرید دارد. کاکائی افزود: به‌نظر من نه‌تنها رکودی اتفاق نمی‌افتد بلکه خریدها ادامه پیدا خواهند کرد و رشدی که در تولید و فروش سال‌های گذشته را دیدیم بار دیگر شاهد باشیم.

دیدگاه کاربران