افزایش 160 میلیون تومانی لحظه‌ای، از نمایندگی تا بازار

حیرانی در بازار وارداتی‌ها

4 خرداد 1397 13:00

قیمت برخی خودروهای اروپایی مانند فولکس‌واگن در بازار طی یک روز تا 160 میلیون تومان نسبت به قیمت روز نمایندگی بالاتر رفته است. این دست افزایش خودروها در بازار چنان شدید است که با هیچ منطق اقتصادی قابل‌پذیرش نیست. خودروهای اروپایی بازار در حالی از سوی نمایندگی‌ها افزایش قیمت می‌خورند که بازار از ترس تمام شدن عرضه و بسته شدن درها، آن‌ها را در همان لحظه تا 50 درصد گران‌تر قیمت‌گذاری می‌کند.

تجربه‌های یک سال اخیر

برای درک اتفاقات این چنینی باید روند تورمی برخی خودروهای اروپایی را طی دوره یک ساله یا شش ماهه گذشته بررسی کنیم. از نمونه‌های قدیمی‌تری که اختلاف شدید قیمت بازار در آن دیده می‌شود می‌توان به مینی و آلفارومئو اشاره کرد. آخرین قیمت اعلام‌شده توسط پرشیا خودرو برای خودروی مینی «کانتری من S» نزدیک به 475 میلیون تومان بود درحالی‌که در بازار این خودرو بین 680 تا 700 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

آلفارومئو 4C  مدل 2016 نیز در بازار بین 900 تا 950 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود. این در حالی است که در آخرین قیمت‌گذاری این خودرو نزدیک به 580 میلیون تومان از سوی نمایندگی تعیین‌شده بود. در تابستان سال گذشته این خودرو در بازار نزدیک به 590 میلیون تومان قیمت خورده بود.

این تغییر قیمت‌ها از نمایندگی تا بازار بیشتر مربوط به خودروهای اروپایی است که دیگر پیش‌فروش ندارند. به‌عنوان‌مثال ولوو XC90 اینسکریپشن که آخرین بار به قیمت رسمی 600 میلیون تومان در بازار عرضه شد حالا تا یک میلیارد و 250 میلیون تومان هم قیمت‌گذاری می‌شود. اینکه خودرویی با این قیمت‌گذاری به فروش منجر شود یا خیر، یک تأثیر روانی بر بازار دارد که باعث شده برخی خودروهای اروپایی که در هفته گذشته هم از سوی نمایندگی عرضه‌شده طی یک روز با یک‌صد میلیون تومان در بازار آزاد افزایش قیمت داشته باشد.

انفجار قیمتی یک‌روزه!

نمونه بارز انفجار قیمتی یک‌روزه فولکس‌واگن پاسات است. در حالی فولکس‌واگن پاسات به‌تازگی از سوی ماموت خودرو نزدیک به 308 میلیون تومان قیمت‌گذاری و پیش‌فروش شد، مشاهدات از بازار نشان می‌دهد قیمت آزاد این خودرو بین 390 تا 485 میلیون تومان است. این اختلاف فاحش به دلیل پیش‌بینی بازار از کاهش عرضه با توجه به شرایط اقتصادی سیاسی رخ‌داده است. البته باید اشاره کرد که حتی چند روز قبل از اینکه ماموت خودرو قیمت جدید پاسات (308 میلیون تومان) را اعلام کند، این خودرو بالای 450 میلیون تومان از سوی برخی فروشندگان قیمت‌گذاری شده بود.

حیرانی خریداران دست‌به‌نقد

هیجانات بازار خودروهای وارداتی طی مدت اخیر فروکش نکرده و انگار تازه اول ماجراست. عدم ارائه ارز 4200 تومانی به واردکنندگان، افزایش شدید تعرفه و مسائل اقتصادی کلان دیگری که مردم و بازار از آن بی‌اطلاع نیستند باعث شده در این بازار حیرانی مردم را به نمایندگی‌ها بکشد و در برخی موارد به حضور نیروی انتظامی در محل فروش بینجامد. در هر صورت می‌توان گفت برخی خریداران با اعتقاد به اینکه خودروهای خارجی، خصوصا برندهای اروپایی با بازگشت تحریم ها افزایش قیمتی شدید خواهند داشت حاضر می‌شوند هزینه‌ای بسیار بالاتر از قیمت رسمی برای کسب مالکیت این خودروها بپردازند.

دیدگاه کاربران