شرکت Automobili Estrema در موزه خودرو تورین اقدام به رونمایی از سوپراسپرت برقی ساخت خود به نام Fulminea کرده است. این خودروی اسپرت به چهار موتور برقی مجهز شده که در مجموع 2040 اسببخار قدرت در اختیار آن قرار میدهد، اما ویژگی خاصی که Fulminea را از سایر سوپراسپرتهای برقی متمایز میکند، استفاده همزمان از دو فناوری پیشرفته باتری حالت جامد و ابرخازن در سلولهای مجموعه باتری هیبرید این خودرو است.
”استفاده همزمان از دو فناوری پیشرفته باتری حالت جامد و ابرخازن در سلولهای مجموعه باتری این خودرو، آن را همزمان از سایر سوپراسپرتهای برقی متمایز میکند.“ابرخازن نوعی خازن است که ظرفیت بسیار بیشتر و البته قیمت بالاتری نسبت به خازنهای معمولی دارد. باتری حالت جامد به کمک الکترولیتهای جامد غیرقابل اشتعال کار میکند و به سیستم خنککاری سادهتری نیاز دارد که به کاهش وزن این مجموعه منجر خواهد شد. مهمترین مزیت باتریهای حالت جامد، میزان چگالی انرژی یا همان مقدار انرژی قابل ذخیره در سلولهای آن است که براساس اعلام شرکتهای سازنده، قابلیت ذخیره انرژی تا دو برابر باتریهای متداول لیتیوم یونی دارند. مزیت دیگر باتری حالت جامد، هزینه تولید کمتر آن است.
فناوری ابر خازن قبلاً در محصول تیراژ-محدود لامبورگینی یعنی سیان بکار رفته درحالیکه باتری حالت جامد تاکنون در هیچ خودرویی مورد استفاده قرار نگرفته است.
هنگامی که مدیرعامل شرکت Estrema درباره چگونگی استفاده از چنین فناوری پیشرفتهای مورد پرسش قرار گرفت، به سابقه همکاری این شرکت با گروه ABEE اشاره کرده ضمن اینکه مجموعه باتری هیبرید این خودرو قرار است در مشارکت با IMECAR Elektronik تولید شود.
هرکدام از دو گونه متفاوت مجموعه باتری این خودرو در محفظه فیبرکربنی جداگانه نصب خواهد شد. مجموعه کوچکتر شامل باتری ابر خازن در پشت محور جلو جانمایی شده درحالیکه مجموعه بزرگتر که سلولهای باتری حالت جامد را در خود جای داده، در پشت داشبورد قرار میگیرد.
وزن مجموعه باتری این خودرو بنابر اظهار سازنده در حدود 300 کیلوگرم است درحالیکه وزن کلی Fulminea تقریباً 1500 کیلوگرم برآورد میشود. با اتصال باتری این سوپراسپرت به جریان سریع DC، در کمتر از 15 دقیقه میزان شارژ آن از 10 به 80 درصد افزایش مییابد.
شرکت Estrema شتاب صفر تا صد و دویست کیلومتر برساعت محصول خود را به ترتیب برابر با 2 و 10 ثانیه اعلام کرده ضمن اینکه شعاع حرکتی به یاری باتری 100 کیلووات ساعتی، 520 کیلومتر خواهد بود (براساس استاندارد WLTP).
در چراغهای LED این خودرو از فناوری لیزر هم استفاده شده درحالیکه چراغهای عقب از قطعات بازیافت شده شفاف و فناوری RGB LED شکل گرفته است. چراغ سوم ترمز هم در باله کوسهای جانمایی شده که بخشی از سقف خودرو را فرا گرفته است.
شرکت Automobili Estrema برای تولید 61 دستگاه Fulminea برنامهریزی کرده است. اولین نمونه از این خودروها در سه ماهه سوم سال 2023 با قیمت 2.4 میلیون دلار از خط تولید خارج میشود.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : carscoops.com