به فاصله کمی پس از معرفی مک لارن W1 و در چند ماه باقیمانده تا رونمایی از هایپرکار پورشه، فراری به انتظار 10 ساله طرفداران خود برای معرفی جانشین لافراری پایان داده و F80 را معرفی کرده است. همچون لافراری، فراری F80 نیز به ثبت نام خود در تاریخ خودروهای هایپرکار امید بسته است.
مشخصات فنی فراری F80
فراری با قرار دادن نیمی از پیشرانه V12 افسانهای ساخت خود در زیر کاپوت F80 و اضافه کردن سه موتور برقی، این خودرو را به فناوری هیبرید مجهز کرده است. پیشرانه درونسوز 3 لیتری با فراری 296 و فراری 499P لمان مشترک است، هرچند که به لطف افزایش 20 درصدی ضریب تراکم و همچنین تغییر زمانبندی احتراق و تزریق سوخت، اکنون با 237 اسببخار قدرت بیشتر، به تنهایی 900 اسببخار قدرت تولید میکند بدون آنکه افزایش وزن پیدا کرده باشد. در مجموع خروجی سامانه هیبرید به 1184 اسببخار میرسد تا F80 به نیرومندترین محصول تاریخ فراری بدل شود.
گیربکس 8 سرعته دوکلاچه فراری F80 با فشار بیشتر سازگار شده است، درحالیکه توربوشارژرهای برقی با یک موتور در حدفاصل توربین و کمپرسور، عملا تاخیر خاصی ندارند.
فراری F80 در مدت 2.15 ثانیه به سرعت صد و در 5.75 ثانیه به سرعت 200 کیلومتر برساعت میرسد. حداکثر سرعت هم 350 کیلومتر برساعت اعلام شده، بنابراین فراری F80 نسبت به مک لارن W1، پرشتابتر و سریعتر است.
موتورهای برقی فراری F80
دو موتور برقی به همراه سامانه خنککننده روی محور جلو و موتور برقی سوم روی محور عقب نصب شده است. عملکرد تقسیم گشتاور و بازیابی نیروی ترمز به یاری دو موتور برقی جلو انجام میشود. اما موتور برقی محور عقب در هنگام آغاز بهکار موتور درونسوز، اضافه کردن 80 اسببخار به قدرت کلی، بازیابی انرژی تا 70 کیلووات و تولید گشتاور اضافه در هنگام نیاز، عمل میکند.
هر سه موتور برقی فراری F80 به مجموعه باتری لیتیوم-سلولی 800 ولت با ظرفیت کلی 2.3 کیلووات ساعت متصل شده است، تا مجموع خروجی این مجموعه به 325 اسببخار افزایش یابد.
حالتهای رانندگی فراری F80
سه حالت رانندگی هیبرید (بازیافت انرژی و شارژ باتری)، پرفورمنس (قدرت بیشتر با حفظ شارژ باتری در محدوده 70 درصد) و Qualify (قدرت کامل) را میتوان برای فراری F80 انتخاب کرد بنابراین همچون سایر مدلهای هیبرید فراری یا مک لارن W1 در این خودرو از حالت کاملا برقی خبری نیست.
فناوری جدید Boost Optimization که در دو حالت غیر هیبرید فعال میشود، میتواند به طور خودکار تشخیص دهد که در کدام یک از نقاط پیست به بوست توربوشارژ نیاز است.
سیستم ترمز و تعلیق فراری F80
برای مهار این هیولای ساخت فراری، خودروساز ایتالیایی با همکاری برمبو یک فناوری ترمز جدید به نام CCM-R پلاس را در F80 بهکار گرفته است. در این فناوری، ترمزهای فیبر کربنی از الیاف بلندتری ساخته میشوند که نسبت به ترمزهای فیبر کربنی متداول، استحکام مکانیکی را تا صد درصد و ارتباط گرمایی را تا 300 درصد افزایش میدهد.
همچون پوروسانگوئه، فراری F80 هم به سیستم تعلیق فعال با کمکفنرهای سوپاپدار ساخت مالتیمتیک مجهز شده است. هریک از این کمکفنرها به یک موتور مجهز هستند که میتواند حرکت یا توقف پیستون را کنترل کند. از این طریق نه تنها بین کیفیت سواری و هندلینگ تعادل ایجاد میشود بلکه به آنتیرول بار هم نیازی نیست.
خریداران فراری F80 میتوانند تایرهای میشلین پایلوت اسپرت کاپ 2s یا پایلوت اسپرت کاپ2Rs با ابعاد 285/30 در جلو و 345/30 در عقب را سفارش بدهند.
طراحی فراری F80
در طراحی بدنه و کابین فراری F80 میتوان نشانههایی از محصولات مشهور فراری همچون دیتونا و F40 را مشاهده کرد.
بنابر اعلام فراری، طراحی آیرودینامیک بدنه F80 با بهرهگیری از تجربیات مربوط به خودروهای فرمول یک انجام شده است به نحوی که در سرعت 250 کیلومتر بر ساعت، نیرویی معادل با 460 کیلوگرم رو به پایین بر بدنه فراری F80 وارد خواهد شد. باله فعال و دیفیوزر بزرگ 180 سانتیمتری هم نیرویی معادل با 590 کیلوگرم بر محور عقب ایجاد میکند تا در مجموع، یک تن نیرو بر بدنه این خودرو وارد شود. این رقم تقریبا با مک لارن W1 برابری میکند هرچند که این عدد برای سوپراسپرت بریتانیایی در سرعت 280 کیلومتر برساعت فراهم خواهد شد.
فراری F80 براساس شاسی مونوکوک نامتقارن از جنس فیبرکربن و متریال کامپوزیت شکل گرفته، درحالیکه سقف آن از فیبرکربن و ساب فریم عقب هم از آلومینیوم ساخته شده است.
کابین و امکانات فراری F80
طراحی کابین فراری F80 با حداکثر تمرکز بر راننده و به قول فراری با چیدمان 1+ طراحی شده است. احتمالا به همین دلیل، صندلی راننده با رنگ قرمز روشن از صندلی سرنشین متمایز میشود.
به لطف طراحی نامتقارن شاسی و برخلاف مک لارن W1، صندلی راننده را میتوان تنظیم کرد درحالیکه درهای پروانهای به سهولت ورود و خروج یاری میرساند. کابین فراری F80 در مقایسه با لافراری، تقریبا 5 سانتیمتر به سطح زمین نزدیکتر است.
فراری F80 به تعدادی سامانه ایمنی شامل ترمز اضطراری، هشدار خروج از خط، دستیار حفظ حرکت بین خطوط، نوربالای خودکار و حسگر تابلوخوان نیز مجهز شده است.
قیمت فراری F80
فراری F80 با قیمت 3.6 میلیون یورو (تقریبا 4 میلیون دلار)، لقب گرانترین محصول برند ایتالیایی را کسب کرده است. تنها 799 دستگاه از این خودرو در فاصله سالهای 2025 تا 2027 تولید خواهد شد.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com