بحران طراحی که در اوایل سالهای 2000 میلادی گریبانگیر صنعت خودرو شد، شرکتها را به این فکر انداخت که به گذشته رجوع کنند و برخی مدلهای خاطرهانگیز خود را به زندگی بازگردانند. تولید خودروهایی مثل کرایسلر پیتیکروزر و فولکسواگن بیتل از نتایج این تصمیم بود که برخی با استقبال و بعضی دیگر با عدم توجه مخاطبان روبرو شدند.
پیوستن شورولت به این موج، منجر به معرفی کانسپتی در نمایشگاه خودرو دیترویت 2000 و تولید مدل SSR شد؛ یک «پیکاپ روباز با سقف تاشوی فلزی» که به عنوان نماینده جنرال موتورز برای عقب نماندن از قافله تجدید حیات مدلهای کلاسیک وارد کارزار شده بود.
با وجود تجهیزات رفاهی کامل و پیشرانه قوی، مشتریان از شورولت SSR استقبال نکردند و خیلی زود از خط تولید کنار رفت. در ادامه «باما» همراه باشید تا ده نکته جالب از این خودرو را مرور کنیم:
- نام SSR مخفف «سوپراسپرت رودستر» است.
- طراحی این خودرو با الهام از شورولت Advance Design شکل گرفت که بین سالهای 1947 تا 1955 تولید میشد.
- بدنه شورولت SSR توسط کارمن (Karmann) طراحی و در شرکت ASC ساخته شد.
- ورق برخی بخشهای بدنه مخصوصاً گلگیرهای جلوی این خودرو به روش قدیمی «کشش عمیق» فرم گرفته که برای سالها در صنعت خودروسازی متروک مانده بود.
- یکی از نخستین نمونههای این خودرو، به عنوان خودروی ایمنی در مسابقات ایندیاناپولیس 500 سال 2003 حضور پیدا کرد.
- سری آخر این خودرو با پیشرانه 8 سیلندر LS، یکی از سریعترین پیکاپهای تولید شده در تمام دوران است.
- در مجموع 24,150 دستگاه SSR تولید شده که 24و112 دستگاه از آنها به مشتریان فروخته شده است.
- پس از فروش پایین SSR، جنرال موتورز تصمیم گرفت کارخانه ساخت این مدل یعنی تاسیسات Lansing Craft Center را تعطیل کند.
- آخرین شورولت SSR، نمونهای به رنگ مشکی و نقرهای بود که در 17 مارس 2006 تولید شد.
- نمونه تقویت شده از SSR در سال 2011 در رویداد Bonneville حاضر شد اما به علت ناپایداری در سرعت 320 کیلومتر برساعت، موفق به ثبت رکورد نشد.
در طول عمر شورولت SSR، دو پیشرانه برای آن به کار گرفته شد که مشخصات آنها در جدول زیر آمده است:
سال تولید | 2003-2004 | 2005-2006 |
---|---|---|
پیشرانه | 5.3 لیتری 8 سیلندر | 6 لیتری 8 سیلندر |
حداکثر قدرت (اسببخار) | 300 | 400 |
حداکثر گشتاور (نیوتنمتر) | 449 | 549 |
نحوه انتقال قدرت | محور عقب | محور عقب |
جعبهدنده | چهار سرعته اتوماتیک | شش سرعته دستی |
شتاب صفر تا صد (ثانیه) | 7.7 | 5.29 |
حداکثر سرعت (کیلومتر برساعت) | 200 | 203 |
وزن خالص (کیلوگرم) | 2159 | 2137 |
نویسنده : عماد رحمتیراد
منبع : باما