همکاری برای شکست ب‌ام‌و

گرامیداشت سی‌سالگی بنز 500 E توسط پورشه

17 خرداد 1400 15:21

تنها چند هفته پس از گرامیداشت تولد سی­ سالگی 500 E توسط مرسدس‌بنز، پورشه هم تصمیم گرفته درباره نقش مهندسین خود در ساخت این سدان استثنایی سخن بگوید.

مرسدس‌بنز با هدف استفاده از امکانات مهندسی پورشه برای تولید رقیبی قدر برای ب‌ام‌و M5، بخش بزرگی از فرآیند طراحی و ساخت 500 E را به پورشه واگذار کرد.حقیقت این است که مرسدس‌بنز با هدف استفاده از امکانات مهندسی پورشه برای تولید رقیبی قدر برای ب‌ام‌و M5، بخش بزرگی از فرآیند طراحی و ساخت 500 E را به پورشه واگذار کرد. پروژه مرسدس به آسانی بیان شد ولی انجام آن یعنی نصب یک پیشرانه 8 سیلندر توربوشارژ در زیر کاپوت W124 کار چندان ساده‌­ای نبود. قضیه از این هم پیچیده‌­تر بود چراکه پیشرانه موردنظر یک 8 سیلندر عادی نبوده بلکه مشابه پیشرانه­‌ای بود که سائوبر C9 در مسابقات لمان در اختیار داشت و به یاری آن پیروز شده بود.

پورشه وظیفه طراحی این خودرو را به مایکل هولشر (Michael Hölscher) واگذار نمود که در فاصله سال‌های 1986 تا 2016 در استخدام این شرکت بود.

سی‌سالگی بنز 500E

مرسدس ابتدا برای تولید 10 دستگاه از این مدل در روز برنامه‌­ریزی کرده بود، اما با توجه به تاخیر در روند تولید، سطح توقع مدیران به 20 دستگاه در روز تغییر کرد.

البته باید توجه داشت که صفر تا صد تولید مرسدس‌بنز 500 E برعهده پورشه نبود چراکه طراحی پایه و تامین قطعات توسط مرسدس انجام شد و البته بخش مهمی از روند مهندسی و هماهنگ نمودن W124 با تغییرات جدید نیز توسط متخصصان پورشه به سرانجام رسید.

بنابر اظهارات آقای هولشر، طراحی بدنه و موارد مربوط به آیرودینامیک توسط مرسدس دنبال می‌­شد، درحالی‌که بخش بسیار بزرگی از پروژه یعنی تمامی جزئیات مربوط به شاسی، سیستم اگزوز، چیدمان پیشرانه، مواد عایق صوت و لرزش و موارد مربوط به آیرودینامیک به مهندسان پورشه واگذار شد. ابعاد بزرگ پیشرانه و سیستم اگزوز جدید و البته نصب باتری سنگین وزن این خودرو در عقب بدنه هم نیازمند اعمال برخی تغییرات بود.

سی‌سالگی بنز 500E

علی‌رغم وجود تمام مشکلات، این پروژه برای هردو طرف عاقبت خوشی داشت چراکه هم مرسدس به خودروی قدرتمند موردنظر خود رسید و هم پورشه توانست علاوه بر تامین مقداری از نقدینگی موردنیاز، فرصتی استثنایی برای کسب تجربه کارکنان خود فراهم کند.

مایکل هولشر از روند طراحی مرسدس 500 E به عنوان خاطره‌­ای فراموش‌نشدنی یاد کرده مخصوصاً که این پروژه، نخستین تجربه وی در مدیریت تیم طراحی یک خودرو به منظور ورود به خط تولید بوده است.

دیدگاه کاربران