گامی در جهت به صفر رساندن آلایندگی

لندرور دیفندر هیدروژنی آماده تست می‌شود

26 خرداد 1400 09:53

جگوار لندرور (JLR) هم یکی از شرکت‌های خودروسازی است، که از مدت‌ها پیش، تصمیم خود برای خاتمه تولید پیشرانه­‌های درون­‌سوز را به گوش جهانیان رسانده. ضمن قطع استفاده از پیشرانه‌های احتراق داخلی از سال 2025 ، این برند برای به صفر رساندن تولید آلاینده CO2 توسط تاسیسات خود نیز برنامه‌ریزی کرده است.

مشخصات فنی این خودرو هنوز محرمانه باقیمانده ولی از طریق تصاویر می‌توان دو محفظه سوخت فشار-بالا از هیدروژن و مجموعه باتری برای پشتیبانی از مجموعه را مشاهده کرد.در کنار طراحی و ساخت خودروهای برقی همچون جگوار آی-پیس یا مدل‌های هیبرید و پلاگین هیبرید مثل لندرور P400e، شرکت JLR فناوری سلول سوختی را نیز از یاد نبرده و در حال صرف زمان و هزینه روی توسعه آن است. یکی از نتایج این امر را می­‌توان در ساخت نمونه اولیه از دیفندر هیدروژن‌­سوز مشاهده کرد که برای انجام تست­‌های جاده‌­ای در بریتانیا حاضر می‌­شود.

درواقع ساخت نسخه بدون آلایندگی از این شاسی‌­بلند آفرود بخشی از فرآیند مهندسی Project Zeus یا پروژه زئوس است، که با قوانین دولتی در زمینه کاهش آلاینده‌­ها نیز هماهنگ شده.

مشخصات فنی این خودرو هنوز محرمانه باقیمانده ولی از طریق تصاویر می‌توان دو محفظه سوخت فشار-بالا از هیدروژن و مجموعه باتری برای پشتیبانی از مجموعه را مشاهده کرد، که ظاهراً بخشی از نیروی ترمز را نیز بازیافت می‌­کند. مسیر هدایت هوا به پیشرانه برای ترکیب با هیدروژن نیز قابل تشخیص است.

لندرور دیفندر هیدروژنی

با توجه به فعل و انفعالاتی که در مجموعه سلول سوختی یک خودروی هیدروژن­‌سوز همچون تویوتا میرای شکل می‌گیرد، تنها آب خالص از اگزوز خودرو خارج می‌­شود.

هرچند لندرور بر مزایای خودروهای هیدروژن­‌سوز همچون سوخت‌گیری سریع و تاثیر بسیار کم هوای سرد بر شعاع حرکتی تاکید نموده است، ولی مشکل کمبود زیرساخت لازم برای تامین سوخت این‌گونه خودروها را نیز نمی‌­توان نادیده گرفت. البته موسسه بین­‌المللی انرژی (IEA) تخمین زده که تا پایان دهه جاری، تعداد جایگاه­‌های سوخت هیدروژن به 10 هزار عدد برسد.

دیدگاه کاربران