با قابلیت پیمایش 400 کیلومتر

مرسدس اکتروس برقی معرفی شد

10 تیر 1400 17:35

مرسدس‌بنز از نخستین کامیون کاملاً برقی و هوی دیوتی (مخصوص انجام کارهای سنگین) خود رونمایی کرده است. این مدل که با نام ای-اکتروس (eActros) معرفی شده، با هدف ارائه کامیونی با طول کمتر از انواع 18 چرخ اما توانایی حمل بارهای بزرگ به میدان آمده است.

ای-اکتروس را می‌­توان نخستین گام مرسدس در برنامه خود برای الکتریکی­‌سازی ناوگان کامیون­‌های موجود در قاره اروپا دانست که برای سال 2039 برنامه‌­ریزی شده است.یکی از اعضای هیات مدیره بخش خودروهای سنگین شرکت دایملر، خانم Karin Rådström معتقد است که صنعت حمل و نقل یکی از عوامل تغییرات اقلیمی بوده ولی به کمک همین صنعت می‌­توان این مشکل را تاحدی رفع کرد.

دو موتور الکتریکی مایع/خنک به محور عقب متصل شده که در مجموع 442.5 اسب‌­بخار (330 کیلووات) نیرو تولید می­‌کند. این مجموعه که توانایی افزایش قدرت تا 536 اسب­‌بخار را دارد، برخلاف انتظار در مرکز ثقل کامیون نصب نشده تا فضای لازم برای نصب مجموعه باتری فراهم شود. به منظور بهبود شتابگیری، موتورهای برقی این کامیون به جعبه‌دنده دو سرعته متصل شده‌­اند.

این دو موتور توسط سه یا 4 مجموعه باتری 105 کیلووات ساعتی پشتیبانی می‌شوند بنابراین می­‌توان دریافت که ظرفیت مجموعه باتری ای-اکتروس می‌­تواند به 420 کیلووات ساعت برسد و شعاع حرکتی 400 کیلومتر را برای این کامیون برقی فراهم نماید.

شارژ مرسدس اکتروس برقی

بنابر اعلام مرسدس، با اتصال باتری ای-اکتروس به جریان سریع 400A، ظرف تنها یک ساعت میزان شارژ از 20 به 80 درصد افزایش خواهد یافت. البته از نیروی اتلاف شده در ترمزها نیز برای بازیابی انرژی باتری استفاده می­‌شود.

به لطف سیستم اطلاعات سرگرمی پیشرفته، راننده این کامیون قادر است از میزان مصرف و ظرفیت باقیمانده شارژ باخبر شود. از سوی دیگر، اپراتورهای مرسدس‌بنز نیز می­‌توانند عملکرد کامیون، باتری و میزان استفاده از نیروی ترمز برای شارژ باتری را در شرایط مختلف زیرنظر قرار دهند.

به منظور ایمنی بالاتر، مجموعه باتری ای-اکتروس در سازه­‌ای آلومینیومی قرار گرفته تا از آسیب وارد شده در هنگام تصادفات در امان بماند. ترمز اضطراری و دوربین دید عقب هم برای پیشگیری از وقوع حوادث نصب شده است.

خودروساز آلمانی اعلام کرده سروصدای کابین این مدل نسبت به انواع دیزل نصف شده است.

کابین مرسدس اکتروس برقی

ای-اکتروس را می‌­توان نخستین گام مرسدس در برنامه خود برای الکتریکی­‌سازی ناوگان کامیون­‌های موجود در قاره اروپا دانست که برای سال 2039 برنامه‌­ریزی شده است. این شرکت همچنین برای همکاری با سایر خودروسازان برای تولید انواع برقی اعلام آمادگی نموده که می­‌تواند برای گسترش زیرساخت­‌ها و کاهش هزینه­‌های تولید بسیار مفید باشد.

تولید این کامیون برقی از اواخر سال 2021 در تاسیسات Wörth am Rhein آغاز خواهد شد. فعلاً درباره قیمت این محصول خبری در دسترس نیست.

دیدگاه کاربران