پیش به سوی رویای خودران سطح 5

جتور X-1 کراس‌اوری با قابلیت خودران سطح 3

15 دی 1400 14:40

به تازگی جتور موتورز با رونمایی از شاسی‌بلند هیبریدی X-1، سیستم رانندگی خودران سطح 3 که توسط هواوی توسعه یافته را معرفی کرد.

جتور می‌گوید که معماری خودران این خودرو برای هم‌خوانی با سیستم خودران سطح 5 سازگاری کامل دارد. شاسی‌بلند جدید Jetour با استفاده از فناوری پیشرفته هواوی که با آخرین پیشرفت‌های ADAS (سیستم کمک‌راننده پیشرفته) مجهز شده، به سیستم رانندگی خودران سطح 3 متصل خواهد شد. به این معنی که در شرایطی خاص خودرو کاملاً مستقل عمل می‌کند ولی در مواقع اضطراری از راننده فرامین لازم را می‌گیرد. با این حال جتور می‌گوید که معماری خودران این خودرو برای هم‌خوانی با سیستم خودران سطح 5 سازگاری کامل دارد.

داخل کابین نیز فناوری و اتصالات زیادی تدارک دیده شده است. اگرچه چینی‌ها تنها تصاویری از نمای بیرونی آن منتشر کرده‌اند.

جتور X-1 کراس‌اوری با قابلیت خودران سطح 3

جتور X-1 براساس ساختار کاملاً جدیدی شکل گرفته است، که به‌تازگی توسط چری توسعه یافته و Kulun نام دارد. این خودرو در دو نوع دیفرانسیل جلو و چهار چرخ محرک عرضه خواهد شد.

برخلاف روند فعلی، این خودرو یک BEV (خودروی برقی خالص) نیست. چراکه جتور روی آن از قوای محرکه پلاگین هیبریدی موسوم به Kunpeng DHT استفاده کرده است. ساختار هیبریدی آن شامل یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ و چند موتور برقی است. این در حالی است که خروجی این خودرو هنوز مشخص نشده است. در قالب یک PHEV این محصول توانایی عملکرد روی حالت مستقل برقی را نیز دارد.

جتور X-1 شبیه به چری اومودا 5 است که ماه گذشته رونمایی شد. اما بزرگ‌ترین تفاوت آن پنل‌های منحصربه‌فرد به‌ویژه روی جلوپنجره به سبک فیلم ترنسفورمرز است.

جتور X-1 کراس‌اوری با قابلیت خودران سطح 3

در سال 2018، شرکت چری با هدف عرضه محصولات ارزان برای جلب نظر مشتریان جوان، اقدام به معرفی یک برند جدید با نام «جتور» نمود. با گذشت سه سال و نیم از تولد این برند، برنامه هدف­‌گذاری شده برای آینده آن با کمی تغییر مواجه شده است.

هرچند جتور در حال حاضر تنها دو مدل X70 و X90 (در برخی بازارها به نام X95) را عرضه می­‌کند، اما در نیمه اول سال جاری موفق  به فروش 76 هزار دستگاه خودرو شده که نسبت به سال قبل، افزایش 111 درصدی را نشان می‌دهد. نکته مهم این است که سن 60 درصد خریداران جتور کمتر از 35 سال بوده بنابراین به نظر می‌­رسد که چری در تحقق بخشیدن به هدف خود برای جلب نظر مشتریان جوان، تاحد زیادی موفق بوده است.

دیدگاه کاربران