تعیین تکلیف بازار خودرو به هفته آینده و حضور وزیر صنعت موکول شد.

نرمش مجلس به افزایش قیمت خودرو داخلی

31 اردیبهشت 1397 17:48

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره جلسه کمیسیون با خودروسازان گفت: اگر افزایش قیمت‌ها اعمال نشود سایپا با کسری 2800 میلیارد تومانی و ایران‌خودرو با کسری 4700 میلیارد تومانی روبه‌رو خواهد شد.

حسینی کیا: اگر افزایش قیمت‌ها اعمال نشود، سایپا با کسری 2800 میلیارد تومانی و ایران‌خودرو با کسری 4700 میلیارد تومانی روبه‌رو خواهد شد.

پس از افزایش قیمت خودروهای داخلی مجلس درخواست حضور خودروسازان را داشت که در آخرین روزهای اردیبهشت اولین جلسه برگزار شد.

اعضای کمیسیون مجلس که تا هفته پیش به‌شدت مخالف افزایش قیمت خودرو بودند و از حضور مافیا و رانت در این صنعت سخن می‌گفتند گویا در اولین جلسه از مواضع خود کمی عقب نشسته‌اند. سید جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: در این جلسه موضوع افزایش قیمت مواد اولیه مطرح شد که همین امر هزینه‌های زیادی را به خودروسازان تحمیل کرده است.

کسری 7500 میلیارد تومانی دو خودروساز

او معتقد است که شرکت‌های خودروساز می‌توانند با بروزرسانی هزینه‌های تحمیلی را کاهش دهند، ولی با این‌ وجود اگر افزایش قیمت‌ها اعمال نشود سایپا با کسری 2800 میلیارد تومانی و ایران‌خودرو با کسری 4700 میلیارد تومانی روبه‌رو خواهد شد.

گفتنی است که در دهه هشتاد سایپا و ایران‌خودرو تجهیزات تولید خودرو و حجم کارخانه‌هایشان را بسیار افزایش دادند و این امر باعث شد هر نوع تولیدی کمتر از یک‌میلیون و 800 هزار دستگاه در سال برای هردو خودروساز بهره‌وری نداشته باشد.

 

به زبانی دیگر، همان‌طور که همیشه از سوی کارشناسان گفته‌شده، هزینه مدیریت ناصحیح خودروسازی در ادوار گذشته و حتی اکنون را باید مشتریان بپردازند تا صنعت خودروسازی زنده بماند.

افزایش قیمت مواد اولیه!

این عضو کمیسیون صنایع مجلس درنهایت گفت: قرار شده هفته آینده کارگروه ویژه‌ای با حضور نمایندگان مجلس، شرکت‌های خودروساز و وزیر صنعت تشکیل شود تا درنهایت بتوانیم به جمع‌بندی لازم در مورد قیمت خودرو دست پیدا کنیم.از سوی دیگر مساله افزایش قیمت مواد اولیه مطرح‌شده است که در این بار هم لازم است اشاره‌کنیم صنعت خودروسازی ایران ازلحاظ مواد اولیه مزیت رقابتی دارد؛ یعنی اکثر مواد اولیه موردنیاز در ایران تولید می‌شود ولی به دلیل فروش این مواد در بورس کالا و تعیین قیمت بر اساس فوب خلیج‌فارس، با افزایش قیمت نفت یا دلار، قیمت این مواد اولیه هم افزایش می‌یابد.

دیدگاه کاربران