پاسخ خودروسازان به ادعای عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس

آیا سایپا و ایران‌خودرو 90 هزار خودرو احتکار کردند؟

25 اردیبهشت 1397 16:16

خودروهای داخلی پس از چند سال افزایش قیمت قابل‌توجهی داشته‌اند. افزایش قیمتی که توسط خودروسازان و با مجوز وزارت صنعت صورت گرفته است. کمیسیون صنایع مجلس از جدی‌ترین مخالفان این افزایش قیمت است و به‌تازگی یکی از اعضای آن خبر از احتکار 90 هزار دستگاه خودرو توسط ایران‌خودرو و سایپا داده است. خبری که در صورت صحت داشتن آن به‌واقع خلافی بزرگ و غیرقابل‌توجیه است.

قاضی‌پور: سازمان تعزیرات و بازرسی کجا هستند که خودروسازان، خودروها را احتکار می‌کنند؟

پیش‌تر در پاییز سال 95 اکبر ترکان خبر از انبار بیش از 100 هزار خودرو در سایپا و ایران‌خودرو داده بود که البته آن ماجرا مربوط به کمپین نه به خرید خودرو بود. این مساله صرفا از این نظر حائز اهمیت است که در تکذیبیه ایران‌خودرو و سایپا آمده فضا برای انبار این حجم خودرو وجود ندارد.

قاضی‌پور: احتکار کرده‌اند!

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس با اشاره به تصمیم خودروسازان برای افزایش قیمت خودروهای داخلی، گفته است: «خودروسازان در آذرماه سال 96 با دلار 3 هزار و 200 تومانی خودروهای جدید تولید کردند، اما هیچ‌کدام از این خودروها را پیش‌فروش نکرده و یا به‌روز و به‌صورت نقدی نفروختند.»

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی سهم سایپا از این خودروها را حدود 60 هزار دستگاه و سهم ایران‌خودرو را حدود 30 هزار دستگاه عنوان کرده است. در این گزارش که توسط خانه ملت، خبرگزاری رسمی مجلس شورای اسلامی منتشرشده، وی از اصطلاح فقهی «احتکار» برای انبار این خودروها استفاده کرده است. او می‌گوید: «خودروهای داخلی به‌صورت میانگین 10 تا 30 میلیون و برخی از این خودروها هم 40 میلیون تومان افزایش قیمت داشتند. به اعتقاد قاضی‌پور این گران‌فروشی، باعث ایجاد نارضایتی‌های اجتماعی شده است.»

رسانه‌های مختلف در گزارش‌هایی از تسامح سازمان تعزیرات و بازرسی و سازمان حمایت از مصرف‌کننده با خودروسازان و دیگر شرکت‌های تولیدی و تجاری گلایه کرده‌اند. موضوعی که این بار بازهم توسط این نماینده مجلس به آن اشاره می‌شود. قاضی‌پور می‌پرسد: «سازمان تعزیرات و بازرسی کجا هستند که خودروسازان، خودروها را احتکار می‌کنند؟ آیا سازمان حمایت از مصرف‌کننده مدافع احتکارگران شده است؟»

نماینده مردم ارومیه یادآور می‌شود: «خودروسازان منتظر هستند، خودروهای خود را با قیمت دلار روز به مردم بفروشند. 90 هزار خودرو احتکار شده باید روانه بازار شود تا بازار از این طریق اشباع شود.»

 

ایران‌خودرو تکذیب کرد

ایران‌خودرو نیز به تکذیب حرف‌های قاضی‌پور گفته است فضا برای انجام این انبار کردن را نداریم. مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل ایران‌خودرو نیز در گفت‌وگو با ایرنا ضمن رد مطالب قاضی‌پور تصریح کرد: «پارکینگ مادر ایران‌خودرو درنهایت ظرفیت هشت هزار خودرو را دارد و تامین فضا برای نگهداری 30 هزار دستگاه خودروی ادعایی، نیازمند اجاره زمین در جاده مخصوص کرج است.» مرتضی آقایی افزود: «تولیدات ایران‌خودرو کاملا به‌روز است و همه محصولات پس از تولید به فروش گذاشته می‌شوند.»

سایپا هم تکذیب کرد

در این رابطه سایپا در اولین واکنش این مساله را تکذیب کرد. قاسم خاکی‌جوان رئیس اداره اطلاع‌رسانی و ارتباط با رسانه‌های گروه خودروسازی سایپا در این رابطه به ایرنا گفت: «برای نگهداری هر دستگاه خودرو نیازمند متوسط 25 مترمربع فضای پارکینگی هستیم که با احتساب 60 هزار دستگاه خودروی ادعاشده دستکم 150 هزار هکتار فضا نیاز است. تامین چنین فضایی بسیار دور از ذهن است و از مدعیان احتکار می‌خواهیم نشان دهند چنین فضایی در کجا واقع‌شده است؟ علاوه‌براین، وقتی تحویل خودرویی به تعویق می‌افتد، مطابق قرارداد ملزم به پرداخت خسارت تا 30 درصد قیمت خودرو به مشتری هستیم؛ در این صورت این پرسش مطرح می‌شود که آیا افزایش قیمت ادعاشده با این خسارت همخوانی دارد؟ »

وی در پایان گفت: «تولید روزانه سایپا را سه هزار دستگاه خودرو اعلام کرد و گفت: 60 هزار خودرو احتکاری ادعاشده معادل 20 روز تولید این شرکت است؛ حال افرادی که مدعی 6 ماه احتکار خودرو شده‌اند پاسخ دهند که بقیه خودروها کجاست؟»

: مرتضی برجسته

دیدگاه کاربران