مهمترین اخبار خودرویی هفته سوم فروردین 1403
در هفته منتهی به شنبه 23 فروردین 1404 توضیح درباره پرداخت خسارت به خودروهای بدون معاینه فنی، اما و اگر درباره واردات بنزین سوپر، حذف کروکی پلیس برای خسارت تا ۵۳ میلیون، افزایش مجدد ارز واردات خودرو به 3 میلیارد دلار، پیشبینی قیمت خودرو در سال جدید، ابلاغ سود بازرگانی خودروهای کارکرده، اعلام رأی نهایی پرونده کروز، تعیین تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و برقی، طرح واردات خودرو عشایر با تعرفه صفر درصد و جزئیات حذف کارت سوخت ازجمله مهمترین عناوین رسانهها بودند.
نداشتن معاینه فنی مانع پرداخت خسارت نیست
مطابق مقررات جاری، پرداخت خسارت زیاندیدگان در بیمههای اتومبیل منوط به دارا بودن معاینه فنی نیست و شرکتهای بیمه مکلفند با رعایت سایر شرایط و مقررات نسبت به رسیدگی و پرداخت خسارتها اقدام کنند. اخیراً در برخی فضاهای رسانهای و شبکههای اجتماعی، ابهامی مطرح شده مبنی بر اینکه در صورت نداشتن معاینه فنی معتبر، شرکتهای بیمه از پرداخت خسارت به خودروی بیمهشده خودداری میکنند.
در این زمینه، اداره کل نظارت فنی بر بیمههای اموال، اتومبیل و رسیدگی به شکایات بیمه مرکزی با رد این ادعا، اعلام کرد: مطابق مقررات جاری، پرداخت خسارت زیاندیدگان در بیمههای اتومبیل منوط به دارا بودن معاینه فنی نیست و شرکتهای بیمه مکلفند با رعایت سایر شرایط و مقررات نسبت به رسیدگی و پرداخت خسارتها اقدام کنند. بر اساس این گزارش، نبود معاینه فنی معتبر، مانع از ایفای تعهدات شرکت بیمه در قبال خسارت واردشده به بیمهگذار یا زیاندیده نخواهد بود و ادعای مطرحشده فاقد پشتوانه حقوقی و قانونی است.
گفتنی است، برخورداری از معاینه فنی معتبر، از منظر ایمنی تردد وسایل نقلیه، کنترل آلایندگیها و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی امری ضروری و اجتنابناپذیر است، اما این موضوع تأثیری در اصل تعهدات بیمهگر در چارچوب بیمهنامه ندارد.
واردات بنزین سوپر با اما و اگر مواجه شد
سخنگوی صنف جایگاهداران بنزین اعلام کرد که با نرخ ارز فعلی، واردات بنزین سوپر به ایران عملاً غیرممکن است.
به گفته نواز: در شرایط فعلی، با این نرخ ارز، واردات بنزین سوپر تقریباً بهعنوان یک کار غیرممکن در نظر گرفته میشود. هیچگونه بنزینی وارد ایران نشده که به مرحله توزیع برسد و با توجه به وضعیت موجود، این مصوبه برای واردات بنزین سوپر عملاً به محال تبدیل شده است. در حال حاضر، در مورد قیمت بنزین سوپر وارداتی هیچگونه تصمیم مشخصی گرفته نشده است. همانطور که میدانید، قیمتها بهصورت روزانه تعیین میشوند و این تصمیم بستگی به شرایط بازار دارد. در واقع، قیمتها تحت تأثیر نرخ ارز و شرایط بازار جهانی هستند. بنابراین، واردات بنزین سوپر با توجه به هزینههای ارز و فرآیند واردات، نمیتواند قیمت بسیار پایینی داشته باشد. با شرایط کنونی، اجرایی شدن این مصوبه تقریباً غیرممکن است. به نظر میرسد که این طرح در عمل قابل پیادهسازی نباشد و جزء محالات باشد.
حذف کروکی پلیس برای خسارت تصادفات تا ۵۳ میلیون
معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ از حذف کروکی برای خسارت ناشی از تصادفات تا ۵۳ میلیون تومان خبر داد.
به گفته سرهنگ مؤمنی: موضوع حذف الزام به دریافت کروکی پلیس در بسیاری از تصادفات خسارتی، به یکی از بحثبرانگیزترین تغییرات اخیر تبدیل شده است. در پی تصمیمات اتخاذشده و با توجه به افزایش مبلغ دیه در تصادفات منجر به فوت و جرحی، که در ماههای عادی به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و در ماههای حرام به دو میلیارد و ۱۳۳ میلیون تومان رسیده است، شرکتهای بیمه موظف شدند در برخی موارد مشخص، بدون نیاز به گزارش یا کروکی پلیس، خسارت را پرداخت کنند.
بر این اساس، در تصادفات خسارتی، که هر دو طرف حادثه دارای بیمهنامه شخص ثالث هستند، گواهینامه معتبر دارند، اختلافنظری میان آنها وجود ندارد و مقصر حادثه بهطور شفاف مشخص است، امکان دریافت خسارت تا سقف ۵۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بدون ارائه کروکی پلیس فراهم شده است. شرکتهای بیمه مکلف هستند در صورت مراجعه زیاندیدگان، خسارت وارده را تا سقف تعیینشده از محل بیمهنامه شخص ثالث مقصر حادثه پرداخت کنند.
ارز واردات خودرو مجدداً به ۳ میلیارد دلار افزایش یافت
به گفته رییس مجلس با مصوبه سران قوا ارز واردات خودرو مجدداً به ۳ میلیارد دلار افزایش پیدا کرد.
به گفته قالیباف: در بحث خودرو سالانه حدود ۹ میلیارد دلار برای واردات قطعات خودرو هزینه میشود، اما برای اجرای قانون واردات خودرو این ارز تأمین نمیشد، بنابراین کاهش ارز واردات خودرو قابلقبول نبود و با مصوبه سران قوا، ارز واردات خودرو مجدداً به ۳ میلیارد دلار افزایش پیدا کرد. وقتی واردکنندگان قطعات «CKD» خودرو با نرخ ارز ترجیحی وارد میکنند، بهطور مثال از مابهالتفاوت حدود ۳۰ هزارتومانی در هر دلار تخصیصی منتفع میشوند بدون اینکه کار خاصی انجام دهند و در آخر نیز خودرو را به نرخ ارز آزاد به مردم تحویل میدهند و خدمات پس از فروش مناسبی هم وجود ندارد.
پیشبینی قیمت خودرو در سال جدید
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی تهران درباره وضعیت بازار خودروهای داخلی و مونتاژی در سال جدید با توجه به تغییر قیمت ارز مطالبی را مطرح کرد.
به گفته کرمی: قیمت خودروهای خارجی بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان و قیمت خودروهای داخلی حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان افزایش یافته است.
وی درباره گمانهزنی درباره وضعیت بازار خودرو در سال جدید با توجه به تغییر قیمت ارز اظهار داشت: هنوز نمایشگاههای خودرو فعالیت خود را در سال جدید بهصورت کامل شروع نکردهاند و نمیتوان ارزیابی دقیقی از بازار داشت. بهطور متوسط خودروهای داخلی ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان، خودروهای مونتاژی ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان و خودروهای خارجی از ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. بعد از تعطیلات نوروز تازه فعالیت بازار شروع شده است، باید منتظر بحث تقاضا در بازار و نحوه عرضه باشیم. آنچه درباره افزایش قیمتها بیان میشود، گمانهزنی است و هنوز قیمت جدیدی مصوب و اعلام نشده است.
ردیف جدید در قیمتگذاری خودروها
بر اساس ماده ۶۹ قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران (۱۴۰۳-۱۴۰۷)، از ابتدای سال دوم این برنامه، شرکتهای تولیدکننده و واردکننده خودرو و موتورسیکلت مکلف شدهاند یک درصد از قیمت فروش هر دستگاه خودرو، ماشینآلات سنگین و سبک و موتورسیکلت را به خرید آمبولانس و موتورلانس اختصاص دهند.
این مبلغ پس از گردش خزانه، بهصورت برابر (۵۰ درصد برای جمعیت هلالاحمر جمهوری اسلامی ایران و ۵۰ درصد برای سازمان فوریتهای پزشکی اورژانس کشور) برای ارتقای کیفیت خدمات، کاهش هزینهها و افزایش رضایتمندی بیماران هزینه خواهد شد. این در حالی است که پیش از این، هیچ هزینهای برای خرید آمبولانس در ساختار قیمتگذاری خودروها تعریف نشده بود. این الزام جدید، بهعنوان یکی از عوامل افزایش قیمت خودروها در سال جدید مطرح شده و به نظر میرسد بار مالی اضافی را به مصرفکنندگان و صنعت خودرو تحمیل کند.
کارشناسان معتقدند این طرح، اگرچه گامی در جهت بهبود خدمات امدادی است، اما میتواند فشار مضاعفی بر بازار خودرو ایجاد کند که پیشتر نیز با چالشهای متعدد اقتصادی مواجه بوده است. بسیاری از مشتریان و متقاضیان خودرو در ایران تصور میکنند که تنها عامل افزایش قیمت خودروها نسبت به نمونههای خارجی یک ردیف تعرفه واردات یا حقوق ورودی است درحالیکه موارد یکدرصدی و مشابه موضوع خرید آمبولانس در زمینه واردت یا تولید یک خودرو تا عرضه به خیابانها همواره وجود داشته و افزایشی فراتر از حقوق ورودی را رقم میزند.
سود بازرگانی خودروهای کارکرده ابلاغ شد
بخشنامه گمرک جمهوری اسلامی ایران موضوع سود بازرگانی خودروهای کارکرده با شماره ۱۴۰۴/۷۲۰۳ تاریخ ۱۴۰۴/۰۱/۰۶ توسط مدیرکل دفتر واردات گمرک جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شد.
بر اساس این ابلاغیه سود بازرگانی خودروهای کارکرده وارداتی موضوع تبصره (۱) ماده (۶) آئیننامه اجرایی ماده (۱۱) قانون ساماندهی صنعت خودرو موضوع تصویبنامه شماره ۶۶۵۳۸ ت ۰۶۱۶۸۷ مورخ ۱۴۰۳٫۰۴٫۲۴، معادل سود بازرگانی خودروهای نو تعیین میگردد.
رأی نهایی پرونده مالکیت کروز بر ایرانخودرو اعلام شد
دیوان عدالت اداری در رأی تاریخی خود، تصمیم شورای رقابت درباره محدودیت حق رأی بخش خصوصی در مجمع ایران خودرو را ابطال و رسماً این حق رأی را با تأکید بر عدم سهامداری شرکت کروز و اصل استقلال شخصیت حقوقی سهامداران از شرکتهای موردبحث قانونی اعلام کرد.
در راستای اجرای فرامین مقام معظم رهبری در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و بهرهگیری از ظرفیتهای بخش خصوصی در مدیریت بنگاههای اقتصادی، قانونی بودن حق رأی و مدیریت بخش خصوصی در ایرانخودرو با رأی دیوان عدالت اداری و ابطال رأی هیئت تجدیدنظر شورای رقابت محرز شد. ۱۷ بهمنماه با برگزاری مجمع قانونی ایرانخودرو، مدیریت این شرکت به بخش توانمند و باانگیزه خصوصی سپرده شد تا با صیانت از اموال و سرمایههای مردمی، در راستای توسعه واقعی صنعت خودرو کشور گام برداشته شود. بخش خصوصی بهعنوان دارنده بخش اصلی سهام ایرانخودرو به دنبال تدوین و اجرای برنامههای توسعهای مبتنی بر جلب رضایت مجموعه ذینفعان و تحقق اهداف توسعهای صنعت خودرو در سطح کلان کشور است. مدیریت بخش خصوصی از ۱۷ بهمنماه سال گذشته با تعریف برنامههای تحولآفرین در حوزههای مختلف طراحی، توسعه، تولید، کیفیت، منابع انسانی و... در تلاش است تا خودروساز بزرگ کشور را از شرایط بحرانی زیاندهی مالی از یکسو و نارضایتی مردم و مشتریان از سوی دیگر رها کرده و در مسیر رشد و شکوفایی قرار دهد.
تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و برقی ۳۰ درصد تعیین شد
نایبرئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس میگوید تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و برقی که ۱۰۰ درصد شده بود در کمیته اقتصادی دولت به ۳۰ درصد برگشت.
به گفته حسینیکیا: تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و برقی که ۱۰۰ درصد شده بود در کمیته اقتصادی دولت به ۳۰ درصد برگشت. معتقدیم برای خودروهای هیبریدی و برقی باید بتوانیم تعرفهها را بیش از این کاهش دهیم، اما فعلاً کمیته اقتصادی دولت با تعرفه ۳۰ درصدی موافقت کرد. تعرفهها ۳۰ درصد شده است، اما چون تعرفه واردات خودرو در بودجه ۱۴۰۴ به ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرد این تعرفه ۱۰۰ درصدی بهصورت کلی گفته شده بود و خودروهای هیبریدی و برقی را هم شامل میشد که در کمیته اقتصادی دولت آن را تغییر داد، چون مجمع تشخیص مصلحت نظام همه تعرفهها را ۱۰۰ درصد کرده بود که در اینجا تعرفه خودروهای برقی و هیبریدی به ۳۰ درصد کاهش یافت.
افزایش قیمت خودروهای وارداتی در راه است؟
درحالیکه قرار شد خودروهای وارداتی با نرخ محاسباتی ۷۰ هزار تومان از گمرک ترخیص شوند که این نرخ موجب جهش قیمتی این خودروها در بازار خواهد شد، حال تصور کنید اگر حقوق ورودی خودروهای وارداتی ۱۰۰ درصد باشد انفجار قیمتی در انواع خودروها به وجود خواهد آمد.
در قانون بودجه سال 1404، حقوق ورودی تمام خودروهای سواری وارداتی ازجمله هیبریدی و برقی 100 درصد تعیین شده بود که این تصمیم با واکنشهای منفی از سوی مصرفکنندگان روبهرو شد، چراکه با اعمال این تعرفهها افزایش ناگهانی قیمت انواع خودروهای وارداتی، برقی و هیبریدی در بازار به وجود خواهد آمد و درنهایت مردم با جهش قابلتوجهی قیمتی در بازار مواجه میشوند.
به دنبال این موضوع در سومین هفته فروردینماه امسال در جلسه بررسی تعرفههای خودرو که با حضور معاون اول رئیسجمهور و مقامات ارشد دستگاههای مرتبط با این حوزه برگزار شد، تعرفه خودروهای «هیبریدی و برقی» طبق روال قبل تعیین شد، اما مقرر شد درباره تعرفه «خودروهای بنزینی» بعد از بررسی و کارشناسی دقیق، تصمیمگیری شده و تعرفههای این نوع خودروها متعاقباً اعلام شود. ولی نکته مهم اینجاست که امسال نرخ محاسباتی گمرک با رشد سه برابری روبهرو شده که این موضوع علاوه بر افزایش قیمت خودروهای وارداتی بهطور غیرمستقیم بر بازار داخلی و قیمت خودروهای ساخت داخل نیز تأثیرات منفی خود را خواهد گذاشت و باید در کنار اصلاح تعرفه خودروهای هیبریدی فکر اساسی برای خودروهای وارداتی شود.
یک میلیون و ۳۰۰ هزار راننده در طرح نوروزی جریمه شدند
رییس پلیس راهور پایتخت از اعمال قانون بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار راننده در طرح ویژه نوروز ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: این اقدام نشاندهنده تلاشهای گسترده برای بهبود ایمنی و کاهش تخلفات رانندگی در پایتخت است.
به گفته سرهنگ موسویپور ثبت این میزان تخلف رانندگی در ایام نوروز، این آمار را نمایانگر تلاش شبانهروزی ماموران راهور پایتخت برای بهبود ایمنی ترافیکی است و در این طرح، همکارانم در تمام معابر با قدرت و قاطعیت حضور داشتند تا با کنترل دقیق تخلفات رانندگی، سلامت و ایمنی هموطنان تضمین شود.
طرح واردات خودرو عشایر با تعرفه صفر درصد
رئیس سازمان امور عشایر گفت: در حال برنامهریزی هستیم که خودروهایی با کمکفنرهای مناسب و بدون پرداخت تعرفههای گمرکی مانند آمبولانس برای جامعه عشایری وارد کشور شود.
به گفته میرزاوند: در حال برنامهریزی هستیم که خودروهایی با کمکفنرهای مناسب و بدون پرداخت تعرفههای گمرکی مانند آمبولانس برای جامعه عشایری وارد کشور شود. این امر میتواند امنیت جابهجایی جوامع عشایری در مناطق صعبالعبور را بهبود بخشد. نیاز غالب جامعه عشایری به وانت و خودروهای مناسب مناطق صعبالعبور است و امیدواریم این خواسته جامعه عشایر موردقبول قرار گیرد.
عوارض جدید 3 درصدی تردد در جادههای کشور
شرکتهای حملونقل جادهای مسافری ملزم شدند از ابتدای اردیبهشتماه معادل سه درصد قیمت بلیت مسافران بر اساس «نفر - کیلومتر» از عوارض پرداخت کنند؛ محورهای روستایی و عشایری از این مصوبه مستثنی شدهاند.
پورمحمدی معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان برنامهوبودجه مصوبه شورای اقتصاد در خصوص اخذ عوارض از جادههای کشور را به دستگاههای مربوطه ابلاغ کرد. بر اساس این مصوبه که به درخواست وزارت راه و شهرسازی و مطابق بند «الف» ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور تهیه شده، به سازمان راهداری و حملونقل جادهای اجازه داده شده تا از ابتدای اردیبهشت امسال بابت تردد مسافری از جادههای کشور معادل ۳ درصد قیمت بلیت مسافران بر اساس نفر - کیلومتر از شرکتهای حملونقل جادهای مسافری عوارض دریافت شود. ۱۰۰ درصد مبالغ دریافتی این عوارض به حساب سازمان راهداری و حملونقل جادهای نزد خزانهداری کل کشور واریز شده و برای توسعه، نگهداری و بهرهبرداری از جادهها هزینه میشود.
جزئیات حذف کارت سوخت
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی گفت: در صورت اجرایی شدن استفاده از کارت بانکی برای سوختگیری حوزه سختافزاری و نرمافزاری جایگاههای عرضه سوخت دستخوش تغییر میشوند.
به گفته ویسکرمی: حوزه سختافزاری و نرمافزاری جایگاههای عرضه سوخت دستخوش تغییر میشوند زیرا تجهیزات سامانه کنونی جایگاهها حدود ۱۷ سال قدمت دارد. برنامه داریم همزمان با اجرای طرح استفاده از کارت بانکی برای سوختگیری سختافزار و هم نرمافزار سامانه را بهروزرسانی کنیم، بنابراین حتماً تغییراتی در سامانه هوشمند جایگاهها و دیتاسنتر در تهران و دیگر نقاطی که دیتاسنتر وجود دارد، اعمال خواهد شد. فعلاً مدل و معماری استفاده از کارت بانکی در نیامده است و در مرحله کار مطالعهای هستیم و پروژه بهصورت پایلوت انجام میشود، ۴ ماه فرصت داده شده که امکانسنجی را انجام دهیم تا اینکه به مرحله اجرا برسد.
نویسنده : نیما حدادی
منبع : باما
مطالب مرتبط

انتشار فهرست متخلفان ثبت سفارش خودرو
عذرخواهی وزیر صنعت از ملت ایران

بسته شدن خط تولید برلیانس و کیا سراتو
حذف کیسه هوا به دلیل ناتوانی در تامین

قیمت گذاری خودرو؛ نمایش عامهپسند
تحلیلی بر روند افزایش قیمت در ماههای اخیر

دولت در دوراهی قیمتگذاری خودرو
تحمل نارضایتی مردم یا بیکاری نیروهای خودروسازی
مهم ترین اخبار و رویدادها

ثبت نام در سامانه یکپارچه خرید خودرو وارداتی (sale
آخرین روز ثبت نام: یک شرکت جدید اضافه شد!

شرایط فروش سهند و ثبت نام خودرو سهند (1403)
پیش فروش سهند با گیربکس CVT

شرایط فروش کوییک اس و ثبت نام کوییک جی ایکس (1403)
فروش نوروزی تیپ GX
