مهم‌ترین اخبار هفته‌ گذشته

در هفته منتهی به شنبه 31 فروردین 1398، بی‌تردید خبر مربوط به آغاز طرح سهمیه‌بندی خودرو از بالاترین میزان اهمیت برخوردار بود. البته تصمیم دولت برای جمع‌کردن سفره خودروهای مانده در گمرک را نیز نباید نادیده بگیریم. نرخ جدید بیمه شخص ثالث خودرو افزایش پیدا کرد تا باز هم سیگنال افزایش قیمت خودرو را داشته باشیم. گرانی سرسام‌آور قیمت قطعات یدکی و سخت‌گیری پلیس درباره موتورسیکلت‌سواران را نیز در این هفته شاهد بودیم. جزئیات جدید معاینه فنی و دست آخر اعلام نرخ‌های جدید طرح ترافیک و کرایه تاکسی خبرهایی بود که آخرین هفته اولین ماه سال را پروپیمان کرده بودند.

بازگشت بنزین دونرخی مهم‌ترین خبر هفته گذشته بود. ضمن اینکه از جهش قیمتی خودروها ناشی از نرخ‌های جدید بیمه نیز نباید غفلت کرد.سرانجام بنزین دو نرخی خواهد شد

سه ماهه پایانی سال گذشته مملو بود از خبرهای ضد و نقیض درباره تأیید یا تکذیب سهمیه‌بندی بنزین. تا اینکه سرانجام شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا اعلام کرد تا کمتر از یک ماه دیگر بنزین دو نرخی و به عبارتی سهمیه‌بندی خواهد شد.

شنیده‌ها حاکی از آن است که افزایش قیمت بنزین چیزی حدود 30 درصد خواهد بود. این اقدام اگرچه با مخالفت اذهان عمومی مواجه شده است ولی کارشناسان بر این باورند که افزایش قیمت سوخت و سهمیه‌بندی آن تاثیری مستقیمی روی کاهش قاچاق آن دارد. گفته می‌شود در اولین دوره سهمیه‌بندی بنزین 75 میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی در کشور ثبت شده بود. البته مثل همیشه مجلس با این طرح مخالف است. یک عضو کمیسیون انرژی می‌گوید مجلس اطلاعی از جلسه سران قوا در این خصوص ندارد و بر اساس بودجه بندی سال 98، عملاً برنامه‌ای برای افزایش قیمت سوخت نخواهیم داشت. مجلس بر این باور است که هرگونه افزایش قیمت سوخت، مشکلات کشور را دوچندان می‌کند.

با این حال مدیر سابق سامانه هوشمند سوخت این اتفاق را اجتناب‌ناپذیر می‌داند و آغاز سهمیه‌بندی را قریب‌الوقوع پیش‌بینی می‌کند. بنا بر این دیگر جای تعجبی ندارد که نرخ CNG‌ نیز دستخوش تغییر شود. مدیر این طرح می‌گوید تا پیش از تابستان یا از اوایل خرداد خودروهای گازسوز مجبور به پرداخت مبلغ بیشتری به‌عنوان هزینه سوخت خواهند بود. البته این مقام مسئول می‌گوید افزایش قیمت حدود 9 درصد خواهد بود. این یعنی پیش‌بینی می‌شود قیمت CNG از 415 به 454 تومان افزایش پیدا کند.

ماجرای تعرفه واردات خودرو در زمان ممنوعیت

هفته گذشته خبری از سوی دولت منتشر شد که تقریباً تمام رسانه‌های خودرویی و البته اقتصادی را به چالش کشید. هیات دولت در دستورالعمل واردات و صادرات جدید سال 98 تعرفه واردات انواع خودروی سواری را مطابق با سال گذشته اعلام کرد.

این خبر کافی بود تا برخی از رسانه‌ها گمانه‌زنی کنند که شاید در سال جدید امکان آزادسازی واردات خودرو فراهم شود؛ اما واقعیت این است که دولت موظف است برای کلیه کالاهای تجاری نرخ تعرفه تعیین کند. بعد از وضع تعرفه، حقوق و عوارض گمرکی می‌تواند حسب شرایط سیاسی و یا اقتصادی اقدام به ممنوعیت عرضه آن کند. بنا بر این تعیین تعرفه برای خودروهای خارجی عملاً ارتباطی به واردات آن ندارد.

نظر بانک مرکزی درباره خودروهای دپوشده

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد روند ترخیص خودروهای مانده در گمرک با سرعتی بسیار پایین در حال انجام است. حالا بانک مرکزی در بخشنامه‌ای اعلام کرده است که شرکت‌ها باید مابه‌التفاوت ارزی را این‌بار با شابلون نرخ حواله ارزی که پیش‌تر در سامانه سنا ثبت شده، پرداخت کنند. این یعنی واردکنندگان باید برای تسویه حساب، اختلاف دلار و یا یورو در زمان واردات خود را با آنچه به قیمت روز در سامانه سنا معامله می‌شود را به صورت نقدی پرداخت کنند. تقریباً همه می‌دانند که سامانه سنا نزدیک به بازار آزاد است.

جهش نرخ بیمه شخص ثالث

شورای عالی بیمه کشور نرخ جدید حق بیمه سال 98 را اعلام کرد که به راحتی یک جهش 32 درصدی را تجربه کرده است. این در حالی است که قوه قضاییه نرخ دیه را معادل 16.9 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داده بود. پوشش بیمه‌ای از ابتدای فروردین سال 98 معادل 360 میلیون تومان در ماه‌های حرام خواهد بود.

قطعات یدکی و اجرت با هم گران شدند

به نظر می‌رسد بحران قطعات یدکی در بازار لوازم خودرو از سال 97 بدون تغییر به سال 98 سرایت کرده است. سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی می‌گوید بی‌برنامگی در قیمت‌گذاری و البته عدم نظارت در بازار باعث شده تا اکثر قطعات خودرو چیزی بین 100 تا 300 درصد افزایش قیمت را تجربه کنند. از سویی دیگر اتحادیه صف تعمیرکاران خودرو تهران می‌گوید که اجرت تعمیرات و خدمات خودرویی در تهران 20 درصد افزایش پیدا کرده است. لیست جدید دستمزد تعمیرات به تازگی به دست تعمیرکاران رسیده است.

سفت و سخت برای موتوری‌ها

پلیس راهور قصد دارد سال 98 را سال بدی برای موتورسوارهای متخلف رقم بزند. معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی می‌گوید 9 تخلف است که در صورت بروز، موجب جریمه راکب می‌شود. حرکت در پیاده‌رو، حرکت در مسیر مخالف، ایجاد صدای ناهنجار، حمل بار نامتعارف، انجام حرکات نمایشی، تک چرخ زدن، حمل یدک، استفاده نکردن از کلاه ایمنی و حرکت در مسیر ویژه اتوبوس‌ها. حقیقتاً برخی از این موارد آسایش را کلیه شهروندان ربوده است.

آن‌هایی که هنوز معاینه فنی ندارند

بعد از آن همه هشدار و اطلاعیه درباره اخذ معاینه فنی و احتمال جریمه و بحث آلودگی هوا، هنوز هم تعداد قابل توجهی از تهرانی‌ها برای خودروی خود معاینه فنی تهیه نکرده‌اند. مدیرعامل ستاد مرکز معاینه فنی می‌گوید در حال حاضر چیزی بین 10 تا 15 درصد خودروهایی که در تهران تردد می‌کنند معاینه فنی ندارند. در حال حاضر خودروهایی که معاینه فنی اخذ نکرده باشند به صورت مکانیزه روزانه 50 هزار تومان جریمه می‌شوند.

طرح ترافیک هم گران‌تر شد

شهرداری تهران نرخ طرح ترافیک عبور و مرور اهالی پایتخت در سال جدید را حدود 15 درصد افزایش داد. در واقع این دومین سال اجرای طرح جدید ترافیک است که افراد برای تردد در مسیرهای مشمول طرح می‌بایست در «سامانه تهران من» شهرداری تهران ثبت‌نام کنند. در حال حاضر نرخ ورود به محدود در ساعات غیر اوج 14 هزار و 490 تومان و در ساعات اوج 41 هزار و 400 تومان است.

منتظر افزایش کرایه تاکسی باشید

سازمان تاکسیرانی تهران می‌گوید نرخ حمل و نقل تاکسی‌های تهران از اوایل اردیبهشت ماه افزایش پیدا خواهد کرد. این سازمان پیشنهاد خود را به شورای شهر ارائه کرده و پس از تأیید، نرخ جدید روی تاکسی‌ها اعمال خواهد شد. تا سال‌های گذشته افزایش قیمت کرایه تاکسی به صورت ثابت بود و معمولاً تا ابتدای تابستان اعمال نمی‌شد؛ اما حالا سازمان تاکسیرانی این تغییر را زودتر و البته بر اساس نرخ تورم در نظر گرفته است. پیش‌بینی می‌شود افزایش نرخ کرایه تاکسی برای سال جاری بین 20 تا 30 درصد باشد.

ایران‌خودرو چراغ اول را روشن کرد

اولین طرح فروش فوری خودروسازان بزرگ از سوی ایران‌خودرو صورت گرفت. آبی‌های جاده مخصوص با اعلام شرایط فروش فوری دو محصول پژو 405 بنزینی و پژو 206 تیپ 5 سعی در کنترل بازار دارند. قیمت‌های جدید اعلامی از سوی ایران‌خودرو نشان می‌دهد که هم‌چنان فرمول قیمت‌گذاری 5 درصد زیر نرخ بازار اجرا نمی‌شود و در واقع سیاست دستوری پشت آن است. این در حالی است که به دستور وزارت صمت خودروسازان مجاز بودند از ابتدای بهمن سال گذشته قیمت جدید محصولات خود را با فرمول فوق اعلام کنند.

برنامه سایپا برای سال جدید

مدیرعامل گروه سایپا می‌گوید در سال 98 هم‌چنان استراتژی توسعه محصول را ادامه خواهد داد. البته نارنجی‌های جاده مخصوص برنامه افزایش تیراژ را نیز روی میز دارند. گفته می‌شود این شرکت قصد دارد تا با همکاری شرکت‌های خارجی اقدام به ارائه محصولات مورد نیاز بازار کند. در سال جاری سایپا قصد دارد چند محصول جدید روی پلتفرم SP100 خود به نمایش بگذارد.

سقوط تولید خودرو در ایران،‌ جهانی شد

سازمان جهانی تولیدکنندگان وسایل نقلیه موتوری OICA‌ می‌گوید در سال گذشته میلادی، تولید خودرو در ایران با افتی 40 درصدی روبه‌رو شده است. در واقع ایران با تولید حدود یک میلیون دستگاه به جایگاه هجدهم بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو دست پیدا کرد. بر اساس این گزارش ایران دقیقاً در این بازه زمانی یک میلیون 95 هزار و 526 دستگاه خودرو تولید کرد. در حالی که در سال پیش از آن یک میلیون و 515 هزار و 396 دستگاه خودرو تولید کرده بود. در حال حاضر چین با تولید 27 میلیون و 809 هزار دستگاه خودرو بزرگ‌ترین خودروساز دنیا است. البته بر اساس بازه شمسی، تولید خودرو در ایران افتی 37.8 درصدی داشته است. در سال گذشته 891 هزار و 786 دستگاه انواع خودروی سواری تولید شد. در حالی که در سال 96 این رقم 955 هزار و 923 دستگاه بود. با این حال وزارت صمت بر این باور است که صنعت خودروی کشور در حال بازسازی خود است و برای تولید یک میلیون 200 هزار دستگاه خودرو هدف‌گذاری کرده است.

نویسنده :
منبع: باما