شکست بزرگ در تست تصادف NCAP آمریکای جنوبی

صفر ستاره ایمنی برای رنو داستر 2022

7 شهریور 1400 10:42

نسل دوم رنو داستر در اکتبر 2019 از سوی شرکت سازنده به NCAP آمریکای جنوبی ارسال شده و توانست 4 ستاره ایمنی از این نهاد دریافت نماید. تولید این شاسی­‌بلند اقتصادی از آن زمان در تاسیسات واقع در برزیل آغاز شده است.

نشت بنزین از خودروی تحت آزمایش پس از برخورد از روبرو و همچنین باز شدن یکی از درها پس از برخورد جانبی، نگرانی کارشناسان این مرکز را در پی داشته است. اما مسئولان NCAP آمریکای جنوبی اخیراً به این فکر افتادند که نسخه تولیدی را مورد بررسی قرار دهند تا از تفاوت‌­های احتمالی میان آن با نمونه وارداتی آگاه شوند. نتیجه­‌ای که از این آزمایش حاصل شده بسیار شوکه‌کننده بوده چراکه نمونه آزمایشی از دریافت حتی یک ستاره هم عاجز مانده است.

هرچند داستر تنها خودرویی نیست که چنین نتیجه­ نا امیدکننده­‌ای را به ثبت رسانده، اما نشت بنزین از خودروی تحت آزمایش پس از برخورد از روبرو و همچنین باز شدن یکی از درها پس از برخورد جانبی، نگرانی کارشناسان این مرکز را در پی داشته است.

NCAP لاتین یکی از مهمترین تفاوت‌های میان نمونه تولید برزیل تحت برند رنو با مدل وارداتی داچیا داستر را در حذف کیسه هوای جانبی دانسته است. نمونه تحت آزمایش قادر به تنها 29.47 درصد حفاظت از سرنشین بزرگسال است، درحالی‌که این رقم برای سرنشینان کودک، عابران و سامانه‌­های دستیار ایمنی به ترتیب 22.93، 50.79 و 34.88 درصد خواهد بود.

مسئله نگران‌کننده نشت سوخت باعث شده مسئولان NCAP از شرکت رنو درخواست کنند که فراخوانی برای رفع این ایراد فنی تمامی داسترهای نسل دوم تولید شده در کارخانه برزیل تعیین نماید. اشکال مربوط به باز شدن درها در هنگام برخورد جانبی هم مورد دیگری بوده که شرکت رنو بابت آن مورد بازخواست قرار گرفته است.

صفر ستاره یمنی برای رنو داستر 2022 در تست تصادف NCAP آمریکای جنوبی

نکته مهم این‌که نمونه مورد استفاده در تست برخورد با عابرپیاده، داستر ساخت رومانی بوده و NCAP لاتین اعتقاد دارد که نسخه ساخت برزیل احتمالاً نتایج متفاوتی را به ثبت برساند.

ناگفته نماند که استانداردهای NCAP لاتین از اکتبر 2020 بروزرسانی شده ولی افت تعداد ستاره­‌های داستر از 4 به صفر، واقعاً غیرمنتظره است. درحقیقت برخی کارشناسان اعتقاد دارند که ممکن است استانداردهای جدید این نهاد، کمی بیش از حد سختگیرانه باشد. بد نیست بدانید NCAP لاتین اخیراً سوزوکی سوئیفت را در دو نسخه سدان و هاچ‌بک مورد آزمایش قرار داده و این خودرو را نیز از دریافت هرگونه ستاره محروم ساخته است.

شرکت رنو هم در اظهارنظری به یکی از نشریه‌­های خودرویی برزیل، خودروی حاضر در آزمایش اخیر را کاملاً مشابه با نمونه سال 2019 دانسته که موفق به کسب 4 ستاره از این نهاد شد. خودروساز فرانسوی ضمن اشاره به احتمال تغییر استانداردهای موردنظر این نهاد (NCAP لاتین) ، بر تعهد خود برای ساخت خودروهای ایمن تاکید کرده است.

دیدگاه کاربران