درخشش خودروهای برقی چینی در 2023

9 خودروی چینی با 5 ستاره ایمنی از یورو انکپ

23 آذر 1402 09:03

یورو NCAP در سال ۲۰۲۳، روی ۱۷ خودرو تست تصادف انجام داد که ۹ مورد از آن‌ها خودروهای برقی چینی بودند. این شرکت گزارش داده که چینی‌ها مشتاقند محصولات خود را به اروپایی‌ها ثابت کنند، که دراین زمینه موفق هم بوده‌اند، زیرا این خودروهای برقی توانستند پنج ستاره ایمنی را دریافت کنند.

خودروهای تست شده عبارتند از  بی‌وای‌دی دلفین، بی‌وای‌دی سیل، بی‌وای‌دی سیلU، بی‌وای‌دی تانگ، ایکس پنگ G9، ایکس پنگ P7، نیو EL7، نیو ET5 و اسمارت #3.

در این میان، نیو ET5 توانست فولکس‌واگن ID.7 را نیز پشت سر بگذارد و به ایمن‌ترین خودرو در سال ۲۰۲۳ تبدیل شود. لیست خودروهای تست شده، از کم‌ترین به بیش‌ترین امتیاز به شرح زیر است:

اولین خودرو، ایکس پنگ G9 است که در ماه سپتامبر در اروپا عرضه شد. این خودرو در تست تصادف یورو NCAP توانست ۵ ستاره ایمنی را کسب کند. همچنین بالاترین امتیاز را در بخش سرنشینان بزرگسال و کودکان کسب کرد که ۸۵ درصد بود. در بخش کاربران آسیب‌پذیر جاده و کمک ۷۸ درصد امتیاز گرفت.

خودروی بعدی، بی‌وای‌دی تانگ است که از سال ۲۰۲۱ در نروژ و از سال ۲۰۲۲ در اروپا عرضه شد. این خودرو نیز ۵ ستاره ایمنی را دریافت کرده و نمره آن در بخش سرنشینان بزرگ‌سال و کودک، ۸۷ درصد است. نمره تانگ در بخش کاربران آسیب‌پذیر جاده به ۸۰ و در بخش دستیارهای کمک ایمنی به ۷۳ درصد رسید.

خودرو سوم، ایکس‌ پنگ P7 است. این سدان الکتریکی در سال ۲۰۲۳ در اروپا معرفی شد. این سدان درواقع نسخه فیس‌لیفت مدلی است که در چین با نام P7i عرضه شده بود‌. امتیاز آن در بخش سرنشینان بزرگسال به ۸۷ درصد رسید. امتیاز بخش کاربران آسیب‌پذیر جاده و سرنشینان خردسال نیز ۸۱ و امتیاز دستیار ایمنی ۷۸ درصد بود.

خودرو بعدی، یک شاسی بلند جدید در اروپاست که بی وای دی سیل U و یا سانگ پلاس نام دارد. نام دوم مربوط به بازار چین است. این مدل در سال ۲۰۲۴ وارد بازار اروپا می‌شود. نمره آن در بخش سرنشینان بزرگسال ۹۰، سرنشینان خردسال ۸۵، کاربران آسیب پذیر ۸۳ و دستیارهای ایمنی ۷۷ درصد بود. یورو NCAP تاکید کرده که این خودرو در بخش موتورسیکلت نمره کامل را دریافت کرده است.

خودرو بعدی، بی وای دی سیل است که در سپتامبر وارد اروپا شد. این خودرو به تازگی وارد بازار آمریکای شمالی شده و رقیب تسلا مدل ۳ است. نمرات آن عبارتتد از ۸۹ درصد در بخش سرنشینان بزرگ‌سال، ۸۷ درصد در بخش سرنشینان خردسال، ۸۲ درصد در بخش کاربران آسیب‌پذیر جاده و ۷۶ درصد در بخش دستیارهای ایمنی.

بی وای دی دلفین، در جایگاه بعدی قرار گرفته و در سال ۲۰۲۳ وارد اروپا شده است. نسخه اروپایی دلفین با نسخه بازار چین متفاوت است. ابعاد بزرگ‌تر، باتری حجیم‌تر و موتور برقی قوی‌تر، ویژگی‌های نسخه اروپایی آن است. امتیاز آن در بخش سرنشینان بزرگسال به ۸۹ درصد، در بخش خردسالان ۸۷ درصد، در بخش کاربران آسیب پذیر به ۸۵ درصد و در بخش دستیار ایمنی به ۸۹ درصد رسید.

نیو EL7 بوده که یک کراس‌اور سایز متوسط با باتری قابل تعویض است. البته نام چینی آن ES7 است. نام آن به این خاطر عوض شده تا مشابه محصول آئودی نباشد. این خودرو در بخش سرنشینان بزرگسال نمره ۹۳ درصد، در بخش کودکان نمره ۸۵ درصد، در بخش کاربران آسیب‌پذیر نمره ۸۰ درصد و در بخش دستیارهای ایمنی نمره ۷۸ درصد را دریافت کرد.

خودرویی که در جایگاه دومین محصول ایمن این لیست قرار گرفته، اسمارت #3 است. این خودرو محصولی از جیلی است، اما مرسدس‌بنز آن را طراحی کرده. امتیاز‌های این محصول به این شرح هستند: ۹۰ درصد در بخش سرنشینان بزرگسال، ۸۶ درصد در بخش کودکان، ۸۴ درصد در بخش کاربران آسیب‌پذیر و ۸۵ درصد در بخش دستیارهای ایمنی.

و اما ایمن‌ترین خودرو چینی، نیو ET5 شناخته شده و توانسته بیش‌ترین امتیازها را کسب کند. این خودرو یک لیفت‌بک تمام برقی با باتری‌های قابل تعویض است که توانسته امتیاز ۹۶ درصد را در بخش بزرگسالان کسب کند. در بخش کودکان نیز نمره ۸۵ درصد، در بخش کاربران آسیب پذیر ۸۳ درصد و بخش دستیارهای ایمنی ۸۱ درصد ثبت شده است.

طبق این آمار و امتیازها، نیو ET5 ایمن‌ترین خودرو در بخش سرنشینان بزرگسال است. اما بی وای دی دلفین، بی وای دی سیل و بی وای دی تانگ، ایمن‌ترین خودروها در بخش سرنشینان خردسال هستند. همچنین بی وای دی دلفین، بهترین عملکرد را در بخش کاربران آسیب پذیر جاده داشته است. در بخش دستیارهای ایمنی نیز اسمارت #3 صدرنشین است.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران