از خودروی اسپرت تا کشنده‌های خودران

معرفی جدیدترین پروژه‌های هیدروژن‌سوز هیوندای

18 شهریور 1400 13:21

شرکت هیوندای اخیراً از برنامه خود برای استفاده وسیع از سوخت هیدروژن خبر داده، ماده‌­ای که خودروساز کره‌­ای از آن به عنوان یک منبع انرژی قدرتمند و پایدار برای صنعت خودروسازی در دو دهه آینده یاد کرده است. هیوندای تخمین زده که تا سال 2030 هزینه تولید خودروهای سلول سوخت (هیدروژن­‌سوز) به نقطه‌­ای قابل رقابت با نمونه­‌های برقی برسد.

نسل جدیدی از سامانه سلول سوختی در دو نسخه با قدرت 134 و 268 اسب‌بخار تا سال 2023 توسط هیوندای عرضه خواهد شد.اکنون شرکت هیوندای از کانسپتی با نام Vision FK رونمایی کرده که در قالب یک خودروی اسپرت دو در با 690 اسب­‌بخار قدرت، قدم به عرصه گذاشته است. مبدل انرژی سلول سوختی این خودرو، نیرو را به محور عقب انتقال می‌دهد و با یک باک پر از سوخت هیدروژن، شعاع حرکتی در حدود 600 کیلومتر را برای Vision FK فراهم می­‌سازد. شتاب صفر تا صد کیلومتر برساعت این کانسپت هیدروژن‌سوز هم در حدود 4 ثانیه اعلام شده است.

به منظور تسریع در دستیابی به هدف نهایی هیوندای، نسل جدیدی از سامانه سلول سوختی در دو نسخه با قدرت 134 و 268 اسب‌بخار تا سال 2023 توسط این شرکت عرضه خواهد شد. بد نیست بدانید این سامانه جدید تا دوبرابر قدرتمندتر، 30 درصد کوچکتر و 50 درصد ارزان‌تر از نمونه­‌های فعلی فناوری FCEV است.

کشنده خودران هیدروژن سوز هیوندای

اما هیوندای چند کانسپت دیگر را نیز معرفی کرده که با استفاده از سوخت هیدروژن حرکت می‌­کنند. مثلا یک کشنده خودران که به سامانه مخزن هیدروژن ماژولار مجهز شده است، که بسته به سوخت موردنیاز برای پیمودن مسیر مشخص، می‌­توان مخزن‌های لازم را به آن متصل نمود. این وسیله با یک بار سوختگیری، قادر به پیمودن 1000 کیلومتر مسافت است، که بنابر اعلام هیوندای می‌تواند با بسیاری از وسایل نقلیه فعلی حاضر در ناوگان عمومی رقابت کند.

هیوندای برای تجهیز ناوگان خودروهای تجاری خود به پیشرانه برقی یا هیدروژن‌سوز تا سال 2028 و همچنین طراحی یک خودروی تجاری کاملاً جدید سلول سوختی با ظرفیت تولید صدها هزار دستگاه برنامه‌­ریزی کرده است.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران