از فرزند فراری تا بچه فراری!

داستان فراری‌های موتور وسط کوچک از ابتدا تا کنون

18 مهر 1400 12:32
  • 1956

    مرگ زودهنگام پسر انزو

    آلفردینو فراری، تنها پسر رسمی انزو فراری به خاطر بیماری عضلانی وقتی که تنها 24 سال داشت درگذشت. بسیاری می‌گویند فراری پس از مرگ پسرش هرگز طعم شادی واقعی را نچشید. انزو پسرش را اختصاراً دینو صدا می‌زد. (اولین نفر از سمت چپ)

  • 1957

    رویای دینو

    یک سال پس از فوت دینو فراری، نامش برای اولین بار روی یک مدل مسابقه‌ای فرمول 2 قرار گرفت. Dino 156 F2 از پیشرانه شش سیلندر بهره می‌برد، که دینو فراری در زمان حیاتش طراحی کرده بود.

  • 1965

    دینو برلینتا اسپسیاله - رویای بچه فراری

    اولین مدل غیر مسابقه‌ای دینو در حقیقت یک کانسپت بود. دینو برلینتا اسپسیاله در نمایشگاه پاریس 1965 رونمایی شد و نویدبخش عرضه یک دینو خیابانی بود.

  • 1967

    دینو 206GT، اولین بچه فراری

    اولین مدل خیابانی با نام دینو به عنوان یک برند جدید با یک پیشرانه 2 لیتری 6 سیلندر عرضه شد. دینو رقیب اصلی پورشه 911 بود و به لطف وزن کم و بدنه آلومینیومی، عملکرد خوبی داشت. تنها 152 دستگاه از مدل 206GT عرضه شد.

  • 1969

    دینو 246، حرکتی جدی

    تنها دو سال پس از معرفی دینو 206، مدل جدیدی با پیشرانه حجیم‌تر 2.4 لیتری با کد 246 عرضه شد. در این مدل بدنه از جنس فولاد بود و نمونه تارگا با پسوند GTS نیز سال 1972 عرضه شد. بیش از 2500 دستگاه از این مدل تولید شد.

  • 1973

    308، آخرین دینو

    در حالی که هنوز یک سال از حیات مدل 246 باقی مانده بود، یک مدل جدید به سری دینو اضافه شد که آن هم اولین دینو 8 سیلندر با کد 308 GT4 بود. این مدل برخلاف تمام فراری‌های قبل و بعدش، کار پینین‌فارینا نبود و از طراحی برتونه بهره می‌برد. یک مدل 2 لیتری نیز از 308 با کد 208 تولید شد.

  • 1975

    فراری 308GTB، خداحافظی با شش سیلندرها

    جاشین خلف مدل 246 با کد 308GTB بالاخره رونمایی شد. فراری از همان سال برند دینو را تعطیل کرد و هر دو مدل GTB  و GT4 سری 308 را تحت برند خودش روانه بازار کرد. بعدها مدل تارگا با کد GTS هم به این رده اضافه شد. از اواخر دهه هشتاد میلادی به‌روز رسانی 308 با انژکتوری کردن پیشرانه و تغییراتی در سرسیلندر ادامه داشت.

  • 1985

    فراری 328، بلوغ دهه هشتادی

    پس از ده سال بالاخره جانشین مدل 308 با نام 328 معرفی شد. با آن که این مدل در حقیقت یک به‌روز رسانی اساسی از مدل 308 بود، اما تغییرات به حدی بود که 328 یک مدل جدید محسوب می‌شود. افزایش حجم پیشرانه به 3.2 لیتر و قدرت 270 اسب‌بخاری از جمله مهم‌ترین تغییرات بودند.

  • 1989

    فراری 348، خودرویی پرانتقاد

    آخرین خودرویی که در زمان حیات انزو فراری طراحی شد، مدل 348 بود که به عنوان جانشین پلتفرم کهنه 328/308 معرفی شد. با آن که 348 از بسیاری جهات یک مدل رویایی و جذاب بود، اما تا حدی در سایه هوندا NSX (که محصولی بسیار مدرن‌تر بود) قرار گرفت و انتقادات زیادی به آن شد.

  • 1994

    F355، کمال یک فراری

    کاستی‌های 348 سبب شد تا لوکا دی‌مونته‌زمولو به عنوان رئیس جدید شرکت، شرایط را برای عرضه یک نمونه آپدیت شده فراهم کند. این مدل که با نام 355 عرضه شد، برخی از اولین‌ها را برای فراری به همراه داشت. اولین پیشرانه با 5 سوپاپ در هر سیلندر و البته اولین گیربکس F1 با شیفترهای روی فرمان. افزایش حجم پیشرانه به 3.5 لیتر و 375 اسب‌بخار، از جمله نکاتی بودند که 355 را به یکی از برترین فراری‌های تاریخ بدل کرد.

    F355، کمال یک فراری
  • 1999

    فراری 360، مخصوص هزاره سوم

    معرفی جانشینی برای 355 کار سختی بود. با این حال فراری با یک تغییر رویه اساسی و تغییر زبان طراحی، 360 را در آستانه قرن جدید با یک پیشرانه 3.6 لیتری و اسکلت آلومینیومی عرضه کرد. 360 تا پیش از معرفی لامبورگینی گالاردو، به نحوی بی‌رقیب بود تا آن که سر و کله این گاو وحشی پیدا شد! نکته جالب توجه عرضه مدل فوق سبک و سریع با پسوند چلنج استراداله بود.

  • 2004

    فراری F430، بهبود سیصد و شصت درجه

    ورود گالاردو سبب شد تا فراری به سرعت دست به کار شود و جاشین 360 را با کد 430 عرضه کند. حجم پیشرانه به یک باره به 4.3 لیتر افزایش یافت و قدرت نیز بیش از 480 اسب‌بخار بود. F430 دوباره فراری را به صحنه بازگرداند و خصوصاً با عرضه مدل اسکودریا بود که رقابت با گالاردو جدی‌تر از قبل شد.

    فراری F430، بهبود سیصد و شصت درجه
  • 2009

    فراری 458، تولد اسطوره دنیای مدرن

    عرضه مدل جاشین 430 با کد 458 برای فراری یک انقلاب اساسی بود. برای اولین بار فراری در این مدل زبان طراحی خود را به طور کلی دگرگون کرد و دکمه‌ها را به روی غربیلک فرمان انتقال داد. 458 به نظر بسیاری نقطه عطفی برای تمامی فراری‌های قرن 21 ام است و به نحوی آخرین 8 سیلندر تنفس طبیعی این برند محسوب می‌شود. مدل سریع این سری هم با نام اسپسیاله عرضه شد.

  • 2015

    فراری 488، سلام بر توربوشارژر

    پس از گمانه‌زنی‌های فراوان، بالاخره جاشین مدل 458 با نام 488 و مجهز به یک پیشرانه توربو عرضه شد. شباهت‌های ظاهری فراوانی بین این دو مدل وجود داشت، ولی این نکته که پیشرانه 3.9 لیتری 488 اساساً با 458 متفاوت بود، وجه تمایز اصلی این دو مدل است. نمونه سریع و سبک فراری 488 با نام پیستا معرفی شد.

  • 2019

    فراری F8، بلوغ زودرس

    فراری یک بار دیگر 458 را به‌روز رسانی کرد تا جاشین مدل 488 با نام F8 معرفی شود. با آن که فعلاً خبری از نمونه سریع و سبک این مدل نیست، اما نمونه اسپایدر معرفی شده. نکته جالب توجه در فراری F8 بازگشت شرکت به برخی المان‌های سنتی طراحی خود همانند چهار چرغ گرد در عقب خودروست.

  • 2021

    فرای 296GTB، بازگشت به شش

    در حالی که از عمر F8 به عنوان بچه فراری محبوب 8 سیلندر تنها بیش از دو سال گذشته، فراری به تازگی بازگشت یک مدل 6 سیلندر را به خط تولید رسمی کرد. تا پیش از آن عنوان شده بود که فراری در آینده نزدیک جاشین حقیقی مدل دینو را عرضه خواهد کرد. این مدل با کد 296GTB، از یک پیشرانه 6 سیلندر توربو و البته دو موتور الکتریکی بهره می‌برد تا در نهایت بیش از 810 اسب‌بخار قدرت داشته باشد. Assetto Fiorano به عنوان پکیجی جذاب برای این مدل قابل سفارش است. نکته جالب دیگر الهام‌گیری طراحی فراری 296GTB از یک مدل جاودانه یعنی 250LM است.

    فرای 296GTB، بازگشت به شش
دیدگاه کاربران