با وزن و ابعاد کمتر نسبت به انواع متداول

نگاهی به سامانه ترمز هوشمند جدید ساخت برمبو

4 آبان 1400 12:59

شرکت برمبو اقدام به معرفی یک سامانه ترمز هوشمند جدید به نام سنسیفای (Sensify) نموده که بنابر اعلام این شرکت، نرم‌افزاری پیشرفته برپایه هوش مصنوعی را با تجهیزات باکیفیت ترمز ترکیب کرده است.

غیر از افزایش میزان کنترل و قابلیت تطبیق با شرایط گوناگون، برمبو اعلام نموده که سامانه سنسیفای نسبت به انواع متداول از وزن و ابعاد کمتری برخوردار است.شرکت سازنده از مزیت این سامانه و قابلیت کاربرد آن برای انواع خودروها شامل مدل‌های شهری، اسپرت، تجاری یا حتی مسابقه‌­ای سخن گفته است، صرف‌نظر از این‌که به پیشرانه برقی یا درون­‌سوز مجهز باشند.

سامانه سنسیفای از طریق اهرم هیدرولیک که توسط دو کامپیوتر مرکزی (ECU) در محورهای جلو و عقب فعال می­‌شود، فشار نیروی ترمز را به صورت مستقل به هریک از چرخ‌ها اعمال می­‌کند. برخی عوامل همچون شرایط سطح مسیر، وزن خودرو، تقسیم وزن بین محورها، سرعت خودرو و زاویه فرمان، در میزان نیروی اعمال شده موثر خواهد بود. هرچند فرامین هریک از این کامپیوترها به صورت مستقل صادر می­‌شود، ولی بین آن‌ها هماهنگی وجود دارد تا ایمنی خودرو به خطر نیافتد.

سامانه ترمز هوشمند جدید ساخت برمبو

نشریه اتوکار (Autocar) به شرح عملکرد این سامانه در خودروهای تسلا پرداخته است. کامپیوترها پس از دریافت داده از تک‌تک چرخ‌ها، میزان نیروی لازم را ظرف میلی‌ثانیه محاسبه کردند و سپس از طریق اهرم هیدرولیکی به کالیپر ترمزها اعمال نیرو می‌­کنند. هرچند خودروهای آزمایشی تسلا به پدال ترمز متداول مجهز بودند، ولی این سامانه را می­‌توان از طریق دکمه هم فعال کرد.

هوش مصنوعی این سامانه از قفل شدن ترمزها، لیز خوردن چرخ‌ها جلوگیری می‌کند و برای این منظور از سامانه پایداری و کنترل کشش یاری خواهد گرفت.

با وجود آن‌که سامانه سنسیفای تحت نظر کامپیوتر مرکزی فعالیت می­‌کند، اما کاربر می‌­تواند از طریق اپلیکیشن، میزان سفتی پدال را بنابر دلخواه خود تنظیم کند، تا احساس خوشایندتری از رانندگی با خودرو حاصل شود. اما مزایای دیگر این سامانه چیست؟

سامانه ترمز هوشمند جدید ساخت برمبو

غیر از افزایش میزان کنترل و قابلیت تطبیق با شرایط گوناگون، برمبو اعلام نموده که سامانه سنسیفای نسبت به انواع متداول سیستم ترمز از وزن و ابعاد کمتری برخوردار است، ضمن­‌این‌که به علت عدم تماس بین دیسک‌ها و صفحات پد، از ایجاد آلایندگی هم جلوگیری خواهد شد. با توجه به تطبیق این سامانه با وزن خودرو، می­‌توان آن را گزینه‌­ای مناسب برای خودروهای تجاری دانست. موتورسیکلت­‌ها نیز که بسته به وزن وارد شده و شرایط مسیر عملکرد متفاوتی به نمایش می‌­گذارند، می­توانند از این سامانه منتفع شوند.

با توجه به پیچیدگی الکترونیکی این سامانه، به نظر می­‌رسد فعلاً امکان نصب آن روی خودروهای قدیمی‌تر وجود نداشته باشد. براساس اعلام شرکت برمبو، این سامانه از سال 2024 وارد بازار خواهد شد.

دیدگاه کاربران