شرکت برمبو اقدام به معرفی یک سامانه ترمز هوشمند جدید به نام سنسیفای (Sensify) نموده که بنابر اعلام این شرکت، نرمافزاری پیشرفته برپایه هوش مصنوعی را با تجهیزات باکیفیت ترمز ترکیب کرده است.
”غیر از افزایش میزان کنترل و قابلیت تطبیق با شرایط گوناگون، برمبو اعلام نموده که سامانه سنسیفای نسبت به انواع متداول از وزن و ابعاد کمتری برخوردار است.“شرکت سازنده از مزیت این سامانه و قابلیت کاربرد آن برای انواع خودروها شامل مدلهای شهری، اسپرت، تجاری یا حتی مسابقهای سخن گفته است، صرفنظر از اینکه به پیشرانه برقی یا درونسوز مجهز باشند.
سامانه سنسیفای از طریق اهرم هیدرولیک که توسط دو کامپیوتر مرکزی (ECU) در محورهای جلو و عقب فعال میشود، فشار نیروی ترمز را به صورت مستقل به هریک از چرخها اعمال میکند. برخی عوامل همچون شرایط سطح مسیر، وزن خودرو، تقسیم وزن بین محورها، سرعت خودرو و زاویه فرمان، در میزان نیروی اعمال شده موثر خواهد بود. هرچند فرامین هریک از این کامپیوترها به صورت مستقل صادر میشود، ولی بین آنها هماهنگی وجود دارد تا ایمنی خودرو به خطر نیافتد.
نشریه اتوکار (Autocar) به شرح عملکرد این سامانه در خودروهای تسلا پرداخته است. کامپیوترها پس از دریافت داده از تکتک چرخها، میزان نیروی لازم را ظرف میلیثانیه محاسبه کردند و سپس از طریق اهرم هیدرولیکی به کالیپر ترمزها اعمال نیرو میکنند. هرچند خودروهای آزمایشی تسلا به پدال ترمز متداول مجهز بودند، ولی این سامانه را میتوان از طریق دکمه هم فعال کرد.
هوش مصنوعی این سامانه از قفل شدن ترمزها، لیز خوردن چرخها جلوگیری میکند و برای این منظور از سامانه پایداری و کنترل کشش یاری خواهد گرفت.
با وجود آنکه سامانه سنسیفای تحت نظر کامپیوتر مرکزی فعالیت میکند، اما کاربر میتواند از طریق اپلیکیشن، میزان سفتی پدال را بنابر دلخواه خود تنظیم کند، تا احساس خوشایندتری از رانندگی با خودرو حاصل شود. اما مزایای دیگر این سامانه چیست؟
غیر از افزایش میزان کنترل و قابلیت تطبیق با شرایط گوناگون، برمبو اعلام نموده که سامانه سنسیفای نسبت به انواع متداول سیستم ترمز از وزن و ابعاد کمتری برخوردار است، ضمناینکه به علت عدم تماس بین دیسکها و صفحات پد، از ایجاد آلایندگی هم جلوگیری خواهد شد. با توجه به تطبیق این سامانه با وزن خودرو، میتوان آن را گزینهای مناسب برای خودروهای تجاری دانست. موتورسیکلتها نیز که بسته به وزن وارد شده و شرایط مسیر عملکرد متفاوتی به نمایش میگذارند، میتوانند از این سامانه منتفع شوند.
با توجه به پیچیدگی الکترونیکی این سامانه، به نظر میرسد فعلاً امکان نصب آن روی خودروهای قدیمیتر وجود نداشته باشد. براساس اعلام شرکت برمبو، این سامانه از سال 2024 وارد بازار خواهد شد.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : paultan.org