استفاده از تکنولوژی‌ روز برای جلوگیری از فجایع

اینترنت اشیا و نقش آن در ایمنی بیشتر برای خودروها

19 بهمن 1400 14:26

اگر برخی تکنولوژی‌ها برای ما جنبه تشریفاتی و آپشن‌های اضافی را نداشتند، بسیاری از هموطنان اکنون آسیب‌های کمتری دیده بودند و حتی در قید حیات بودند.

امکانات ایمنی استاندارد خودروهای تولید داخل به درستی کار نمی‌کنند و انتظار نصب آپشن‌های بیشتر همچون خیال خام است. این در حالی است که نصب برخی سیستم‌ها و استفاده از تکنولوژی‌های روز نظیر اینترنت اشیا، هزینه بسیار کمتری در مقایسه با طراحی و توسعه یک خودروی جدید دارند.

در گفتار زیر با هم بررسی می‌کنیم که چطور اینترنت اشیا می‌تواند حمل و نقل ایمن‌تر و کار آمدتری برای انسان‌ها بسازد.

اینترنت اشیا چیست؟

اتصال میلیاردها دستگاه پیشرفته با یکدیگر از قبیل قطعات الکترونیکی، سنسورها، دریچه‌ها، عملگرها و غیره از طریق شبکه بی‌سیم و رد و بدل کردن اطلاعات با یکدیگر بدون دخالت انسان‌ها مفهوم اینترنت اشیا یا Internet of Things (IoT) را می‌سازد. گفته می‌شود در انتهای سال 2020 میلادی 20 میلیارد دستگاه از طریق اینترنت اشیا به یکدیگر متصل بوده‌اند و برای یکپارچگی تولید به همراه کاهش هزینه در کارخانه‌ها فعالیت داشته‌اند. در نهایت کاربری IoT روز به روز عمومی‌تر شده و در حال قدم برداشتن به سمت کاربرد تجاری است.

استعدادهایی که اینترنت اشیا برای بهبود ایمنی خودروها ایجاد می‌کنند عظیم خواهد بود و انقلابی در ارتباط ما و وسایل نقلیه ایجاد خواهند کرد. به اختصار به این تغییرات می‌پردازیم:

1) ناوگان حمل و نقل و باربری:

یکی از کاربردهای فعلی IoT در بسیاری از نقاط دنیا به کارگیری آن برای کامیون‌ها، تریلی‌ها و اتوبوس‌هاست. تمامی اطلاعاتی که از طریق سنسورهای مختلف توسط ماشین‌های سنگین دریافت می‌شود به یک فضای ابری می‌رود. سپس آنالیز شده و به حالت بصری در می‌آید تا در ادامه برای برای مدیریت ناوگان باربری قابل استفاده باشد. در حال حاضر برخی شرکت‌ها همچون UPS و AMAZON از این سیستم استفاده می‌کنند. برخی از مزایای این سیستم به شرح زیر است:

  • رهگیری لحظه به لحظه هر بخش از ناوگان و محموله‌ها
  • نظارت بر حجم یا وزن محموله در حال انتقال
  • نظارت بر اطلاعات فنی و همچنین مصرف سوخت و مسافت طی شده
  • بررسی شرایط جاده
  • مدت زمان نشستن یک راننده پشت رول (برای جلوگیری از خستگی و خواب‌آلودگی)
  • مدیریت مسیرهای انتخابی

2) اتصال خودروها با یکدیگر

ایده اتصال خودروها با یکدیگر هم‌اکنون اجرا شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 2022 تا 250 میلیون وسیله از طریق سیستم CV2X (ارتباط برخط خودرو با هر چیزی) با یکدیگر ارتباط دارند. خودروهای متصل با یکدیگر تبادل اطلاعاتی گسترده‌ای انجام می‌دهند که برای راننده مجهز به این سیستم زمان بیشتری برای عکس‌العمل نشان دادن می‌خرند.

سیستم CV2X چهار شاخه کلی دارد:

الف) خودرو با خودرو (V2V): این سیستم امکان ارتباط خودروهای یک محدوده با یکدیگر را فراهم می‌سازد. این اطلاعات عمدتا شامل موقعیت مکانی، سرعت و نحوه حرکت هستند. این سیستم در جلوگیری از تصادفات کارآمد است و به وسایل نقلیه امدادی اجازه می‌دهد در هنگام ترافیک به سادگی عبور کنند.

ب) خودرو با راهداری (V2I): ارتباط خودروها با مراکز راهداری و عوارضی در جلوگیری از به وجود آمدن گره‌های ترافیکی و صف‌های عظیم برای اخذ عوارض کارآمد خواهد بود.

ج) خودرو با عابرین پیاده (V2P): از طریق اپلیکیشن موبایل، عابرین پیاده می‌توانند از محل تاکسی‌ها و زمان رسیدن وسایل نقلیه عمومی باخبر شوند. همچنین می‌توانند برای تغییر رنگ چراغ‌های عابر پیاده نیز استفاده کنند.

د) خودرو با شبکه (V2N): سیستم حمل و نقل هوشمند (ITM) و پیش‌بینی وضعیت جوی می‌توانند به شبکه متصل شوند تا راننده‌ها از تغییرات جوی یا تصادف در جاده باخبر شوند.

3) تعمیرات خودرو:

همانگونه که هنگام بروز مشکل چراغ چک خودرو روشن می‌شود، با ارتباط گوشی تلفن و خودرو این گونه اخطارها از طریق تلفن همراه به شما اطلاع‌رسانی می‌شوند. در عین حال با دریافت اطلاعات کافی عمر قطعات و همینطور ارتباط سنسورها و دستگاه عیب‌یابی با شبکه، پیش‌بینی خرابی‌های آتی خودرو نیز ممکن می‌شود و راننده پیش از بروز نقص فنی در جاده می‌تواند برای رفع آن اقدام کند.

4) وسایل نقلیه خودران:

تمامی ارتباطاتی که در بالا ذکر شد و بالاتر رفتن سرعت شبکه اینترنت (ظهور 5G) امکانات فوق‌العاده‌ای برای خودروهای خودران به وجود خواهد آورد. خودروسازان علاوه بر تکیه روی سنسورها و آنالیز اطلاعات دوربین خودروها، می‌توانند از طریق اطلاعات دریافتی از شبکه، رویای خودروهای تماما خودران را زودتر به حقیقت تبدیل کنند.

5) سیستم سرگرمی و اطلاع رسانی:

همان‌طور که هم‌اکنون هم این امکان برای خودروهای پشتیبانی‌کننده از سیم کارت به وجود آمده، اتصال خودرو به اینترنت، سیستم مولتی‌مدیای خودرو را تبدیل به کامپیوتر شخصی یا تلویزیون هوشمند می‌کند.

جلوگیری از فجایع بهبهان یا دروازه قرآن شیراز با حداقل هزینه:

همان‌طور که بالاتر اشاره کردیم، سیستم ارتباط خودروها با یکدیگر و اتصال خودرو با شبکه، قابلیت پیشگیری تصادفات را نیز دارد. می‌توان این سیستم را روی خودروهای فاقد مانیتور هم نصب کرد. به عنوان مثال با توجه به موقعیت مکانی خودروهایی که در یک منطقه هستند، آن‌ها را از وقوع خطرات باخبر کرد، هشداری که در مانیتور سیاه و سفید هم قابل نمایش است تا فاجعه‌‌هایی نظیر سیل دروازه قرآن شیراز تکرار نشود.

حتی با اتصال این سیستم به قطع خودکار سوخت در هنگام تصادف، می‌توان به خودروهایی که عقب‌تر از این خودرو در حال حرکت هستند اخطار داد که جلو روی شما خودرویی به وضعیت اضطراری در آمده، تا فجایعی مانند تصادف زنجیره‌ای بهبهان را شاهد نباشیم.

نویسنده : سیاوش رضایی

منبع : باما

دیدگاه کاربران