شرکت پروتون از نسخه فیسلیفت شده مدلهای آیریز و پرسونا رونمایی کرد.
”پروتون آیریز Active با قیمت 13,200 دلار به فروش میرسد، درحالیکه قیمت تریم پرمیوم از پروتون پرسونا نیز 13,440 دلار تعیین شده است.“نمای جلوی آیریز همچون پرسونا تحت تاثیر زبان طراحی جدید محصولات پروتون شکل گرفته است، که چراغهای تیزگوشه رو به بالا، جلوپنجره باریک، ورودی هوای ذوزنقهای شکل در پایین سپر و چراغهای دیلایت LED در دو سوی سپر را شامل میشود. تفاوت مهم میان این دو خودرو در بخش جلو را میتوان به نوار کرومی حاشیه جلوپنجره پرسونا مربوط دانست، که در مدل آیریز با پلاستیک قرمز تعویض شده است.
در نمای عقب هم تفاوت خاصی با مدل قبلی مشاهده نمیشود، با این تفاوت که در این بخش از بدنه آیریز هم شاهد نصب نوار قرمز به جای نمونه کروم هستیم.
هر دو خودرو به رینگهای 16 اینچی مجهز شدهاند، که البته برای آیریز در تریم اکتیو قابل سفارش است.
پروتون آیریز حاضر در این تست از تریم اکتیو (Active) انتخاب شده که برخی جزئیات شبیه به خودروهای کراساور مثل زیرسپری نقرهای، قطعات پلاستیکی حاشیه گلگیرها، ریل سقفی نقرهای، تزئین سقف و رکابهای جانبی با رنگ مشکی و الگوی لانه زنبوری شبکه ورودی هوا با حاشیه نقرهای را برای این خودروی هاچبک به ارمغان آورده است.
با ورود به فضای کابین با طرحی مشابه در دو خودرو شامل فرمان سه شاخه و نمایشگر 8 اینچی لمسی مواجه میشویم . رابط کاربری نمایشگر مرکزی GKUI برگرفته از شرکت جیلی است، ضمن اینکه این نمایشگر از مسیریاب، پخش موسیقی آنلاین، اینترنت بیسیم و دستیار صوتی Hi Proton پشتیبانی میکند.
محل خروجیهای سیستم تهویه به زیر نمایشگر منتقل شده است و تعداد پورت USB هم به سه افزایش یافته ضمناینکه یک پورت USB هم در کنار آینه وسط پیشبینی شده تا در هنگام اتصال دوربین ثبت وقایع مورد استفاده قرار گیرد. طراحی کنسول میانی هم خلوتتر از قبل شده و غیر از اهرم تعویض دنده، موارد دیگری شامل دکمه سنسورهای جلو، سیستم پایداری و حالت رانندگی اقتصادی به همراه 3 جالیوانی، زیرآرنجی و دو پورت USB برای سرنشینان عقب را در خود جای داده است.
در پروتون آیریز از روکش چرم و پارچه با دوخت قرمز و نشان Active روی پشتسری برای پوشش صندلیها استفاده شده است ضمن اینکه برای تزئین کمربند ایمنی، بخشهایی از داشبورد، کنسول مرکزی، حاشیه کفپوشها و برخی جزئیات دیگر از رنگ قرمز استفاده شده است. اما در پروتون پرسونا شاهد تزئین تمامی قطعات مذکور با رنگ نقرهای هستیم، ضمن اینکه کمربندهای ایمنی به رنگ مشکی درآمده و از چرم قهوهای برای پوشش صندلیها استفاده شده است.
هردو خودرو به پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی بنزینسوز با فناوری VVT مجهز شدهاند، که 109 اسببخار قدرت و 150 نیوتنمتر گشتاور را از طریق جعبهدنده CVT به چرخهای جلو انتقال میدهد. لازم بهذکر است که خریداران پروتون آیریز میتوانند پیشرانه 1.3 لیتری VVT با 95 اسببخار قدرت و 120 نیوتنمتر گشتاور را نیز برای این هاچبک شهری سفارش دهند. بد نیست بدانید جعبهدنده اتوماتیک CVT تنها نمونه قابل انتخاب برای این دو محصول است و گیربکس 5 سرعته دستی از گردونه خارج شده.
پروتون آیریز Active با قیمت 13,200 دلار به فروش میرسد، درحالیکه قیمت تریم پرمیوم از پروتون پرسونا نیز 13,440 دلار تعیین شده است.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : paultan.org