• پروتون X90
  • پروتون X90
  • پروتون X90
  • پروتون X90
  • پروتون X90

همزاد جیلی هائویو برای بازار مالزی

معرفی پروتون X90

15 فروردین 1402 12:30

شرکت پروتون فعالیت خود را با تکیه بر محصولات میتسوبیشی آغاز کرد. پس از چند سال فعالیت مستقل، این برند از سال 2017 به زیر چتر گروه جیلی رفت و محصولات این شرکت را تحت نشان خود در بازار مالزی به فروش رساند.

پروتون X90 به عنوان یک شاسی‌­بلند بزرگ با سه ردیف صندلی معرفی شده است، ولی این خودرو چیزی نیست جزء جیلی هائویو.همزمان با چهلمین سالگرد تاسیس پروتون، این شرکت اهل مالزی از یک کراس‌اور جدید رونمایی کرد، که البته چندان هم جدید نیست.

پروتون X90 به عنوان یک شاسی‌­بلند بزرگ با سه ردیف صندلی معرفی شده است، ولی این خودرو چیزی نیست جزء جیلی هائویو که تنها در طرح جلوپنجره، گرافیک چراغ‌های جلو، دیلایت L شکل، حاشیه مشکی رنگ مه‌شکن‌ها و نشان‌های روی بدنه با مدل اصلی تفاوت دارد.

طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورهای پروتون X90 به ترتیب 4.835، 1.9، 1.78 و 2.815 متر اعلام شده است، که این خودرو را بزرگتر از نسل فعلی هیوندای سانتافه و کوچکتر از مزدا CX-8 نشان می­‌دهد.

در تریم‌های ساده، رینگ 18 اینچی با تایرهای 225/55 و در تریم‌های کامل‌تر، رینگ 19 اینچی با تایرهای 235/50  ساخت کانتیننتال نصب می­‌شود.

پروتون X90

فضای کابین پروتون X90 در دو حالت شش یا هفت نفره قابل سفارش است. طراحی این بخش هم نسبت به جیلی هائویو تفاوتی ندارد و فقط لوگوی پروتون روی فرمان نصب شده است. در این خودرو، صفحه پشت آمپر 10 اینچی، نمایشگر 12.3 اینچی لمسی و دریچه­‌های سقفی برای تهویه ردیف‌های دوم و سوم پیش‌­بینی شده است، اما برخلاف انتظار، نمایشگر مرکزی این خودرو از اپل کارپلی و اندروید اتو پشتیبانی نمی­‌کند، که یک نقطه ضعف محسوب می­‌شود.

پروتون X90 در تریم پایه یا Standard، چراغ‌های LED جلو، صندلی‌های پارچه­‌ای، دوربین عقب، مجموعا هفت خروجی USB از نوع تایپ A و C، تهویه مطبوع دومنطقه‌­ای با سامانه تصفیه هوای G-Clean را به همراه دارد.

پروتون X90

یک قدم بالاتر، تریم Executive قرار گرفته است، که تهویه صندلی‌های جلو، تنظیم برقی شش‌گانه برای صندلی راننده، روکش چرم مصنوعی، بازشوی برقی در صندوق، دوربین 360 درجه و هشدار فشار باد تایر را ارائه می‌­دهد.

تریم Premium که از نظر ظاهری با رینگ‌های 19 اینچی متمایز شده، شارژر بی‌سیم تلفن همراه، چند سامانه ADAS شامل هشدار برخورد از عقب، حسگر تابلوخوان و دستیار پارک، روکش چرم ناپا و تنظیم برقی چهارگانه برای صندلی سرنشین جلو را عرضه می‌­کند.

تریم پرچمدار یا Flagship، سقف شیشه­‌ای پانوراما و چیدمان شش نفره صندلی‌ها را به همراه دارد. قابلیت باز و بسته شدن خودکار قفل درها با دور یا نزدیک شدن نسبت به خودرو نیز در تمام تریم‌ها وجود دارد.

پروتون X90

براساس اعلام پروتون، ظرفیت محفظه بار X90 در حالت وجود سه ردیف صندلی، 257 لیتر و با تا کردن ردیف دوم به 1200 لیتر می‌­رسد. طبق اعلام این شرکت، با تا کردن ردیف‌های دوم و سوم، فضایی به وسعت 2050 لیتر حاصل می‌­شود.

پروتون X90 به مجموعه هیبرید شامل پیشرانه سه سیلندر 1.5 لیتری توربوشارژ و ژنراتور استارتر 48 ولتی مجهز شده است، که در مجموع 190 اسب‌­بخار قدرت و 300 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌­کند. خروجی پیشرانه از طریق گیربکس 7 سرعته دوکلاچه تر به محور جلو انتقال می‌­یابد.

یکی از مهمترین تغییرات پروتون X90 نسبت به مدل پایه جیلی هائویو، استفاده از تعلیق عقب چند اتصالی است که نسبت به چیدمان میل پیچشی برتری دارد.

هنوز از قیمت پروتون X90 حرفی به میان نیامده است، ولی می‌­توان انتظار داشت که این خودرو در مالزی با قیمت 98,800 الی 128,800 رینگیت (معادل با 22,350 تا 29,100 دلار آمریکا) عرضه شود.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران