خودرویی برقی و هوشمند از برند تازه تاسیس چانگان

AVATR 11، کراس‌اوری با طراحی نادر فقیه‌زاده

25 آبان 1400 10:26

در جریان رویدادی ویژه در شهر شانگهای چین، شرکت چانگان برند زیرمجموعه جدید خود به نام آواتر (AVATR) را معرفی کرد. نخستین محصول این برند جدید که به عنوان سازنده خودروهای برقی لوکس و با کیفیت معرفی شده، یک کراس‌اور کوپه به نام  AVATR 11 است.

مجموعه باتری AVATR 11 از جریان سریع 200 کیلووات پشتیبانی می‌کند و شعاع حرکتی بیش از 700 کیلومتر را برای این خودرو به ارمغان می‌آورد.این برند جدید با نام کامل آواتر تکنولوژی (Avatr Technology) که پیش از این با نام چانگان-نیو (Changan-NIO) شناخته می­‌شد، در سال 2018 و به عنوان یک جوینت ونچر میان این دو برند چینی تشکیل شد، اما در اوایل سال جاری نام این برند به AVATR تغییر و فعالیت مستقل خود را شروع کرده است.

غول سازنده باتری یعنی CATL نیز اخیراً و با خریداری 23.99 درصد از سهام، در این شرکت سرمایه‌­گذاری کرد. در حال حاضر سهم چانگان در آواتر از 95.38 به 39.02 درصد کاهش یافته درحالی‌که سهم نیو هم به تنها 1.13 درصد محدود شده است.

اما یکی از غول‌های فناوری چین به نام هواوی هم در ساخت آواتار 11 سهیم است، چراکه قوای محرکه این خودرو از هواوی تامین شده.

خط تولید هوشمند و منعطف آواتر با حداکثر ظرفیت سالانه 350 هزار دستگاه در چانگ‌کینگ واقع شده است، که قرار است ظرف 5 سال آینده، در مجموع 4 مدل محصول روی آن قرار گیرد.

AVATR 11، کراس‌اوری با طراحی نادر فقیه‌زاده

مرکز تحقیق و توسعه، مهندسی و تولیدی آواتر تکنولوژی در چانگ‌کینگ واقع شده درحالی‌که مرکز برندینگ جهانی و تحقیق و توسعه نرم‌­افزار در شانگهای قرار گرفته و مرکز طراحی بین‌المللی هم در مونیخ است. آقای نادر فقیه‌زاده طراح ایرانی که قبلاً در شرکت ب‌ام‌و مشغول به‌کار بود، طراحی این خودرو را برعهده داشته است.

مجموعه باتری AVATR 11 از جریان سریع 200 کیلووات پشتیبانی کرده و شعاع حرکتی بیش از 700 کیلومتر (براساس استاندارد NEDC) را برای این خودرو به ارمغان می‌­آورد.

شتاب صفر تا صد کیلومتر برساعت AVATR 11 هم برابر با 4 ثانیه اعلام شده است.

AVATR 11، کراس‌اوری با طراحی نادر فقیه‌زاده

براساس اعلام آواتر، تولید نمونه رونمایی شده از AVATR 11 در ماه اکتبر آغاز می‌شود، اما ورود رسمی این خودرو به بازار از سه ماهه دوم سال 2022 آغاز می‌شود و در سه ماهه سوم به تولید انبوه خواهد رسید.

براساس اعلام برخی منابع چینی، چانگان قصد دارد با سرمایه‌گذاری 150 میلیارد یوان ظرف سال‌های آینده، تا سال 2030 به تولید کننده خودروهای پاک تبدیل شود. بد نیست بدانید آمار تولید 1,378,788 دستگاه خودروی تولید شده توسط این شرکت چینی در هفت ماه ابتدایی سال 2021، 38.4 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

دیدگاه کاربران