کانسپت آفرودر هیدروژن‌سوز

معرفی لکسوس ROV

13 آذر 1400 11:02

اگر مدل LX را نادیده بگیریم، شرکت لکسوس خودروی آفرودر دیگری در سبد محصولات خود ندارد. اما ممکن است این وضعیت تغییر کند چراکه این خودروساز ژاپنی اکنون یک خودروی همه جارو با سوخت هیدروژن را رونمایی کرده است، که بنابر ادعای سازنده، در مسیرهای خارج از بزرگراه به کار گرفته خواهد شد.

لکسوس یک خودروی همه جارو با سوخت هیدروژن رونمایی کرده است، که بنابر ادعای سازنده، در مسیرهای خارج از بزرگراه به کار گرفته خواهد شد.این کانسپت به نام ROV به پیشرانه یک لیتری درون­‌سوز با سوخت هیدروژن مجهز شده است، که براساس اعلام لکسوس، مقدار بسیار ناچیزی آلایندگی تولید می­‌کند که آن‌هم ناشی از روغن مصرف شده در پیشرانه خواهد بود. محفظه فشار بالا وظیفه حمل هیدروژن را برعهده گرفته است و از طریق انژکتور ویژه، آن را به درون پیشرانه تزریق می­‌کند.

لکسوس فعلاً از اعلام جزئیات بیشتر درباره پیشرانه ROV خودداری کرده است، اما می­‌توان حدس زد که با فناوری برگرفته از محصول فعلی هیدروژن‌سوز تویوتا یعنی میرای در این محصول کمک گرفته باشد. براساس برخی شایعات، این احتمال وجود دارد که نسخه تجاری پیشرانه مذکور در سال 2025 وارد بازار شود.

لکسوس ROV کانسپت آفرودر هیدروژن‌سوز

با وجود تفاوت­‌های اساسی میان ROV با محصولات فعلی لکسوس، برخی جزئیات طراحی مشترک با سایر مدل‌ها در این خودروی آفرودر قابل مشاهده است، که از میان آن‌ها می‌­توان به چراغ‌های L شکل و فرم ذوزنقه‌­ای بخش جلو اشاره کرد.

سیستم تعلیق کاملاً در معرض دید قرار گرفته است و حتی می­‌توان کمک‌­فنرها را نیز مشاهده کرد، که به زیر کاپوت متصل شده است. چرخ‌ها از طرفین بدنه بیرون زده و شیشه جلو نیز قابل جابجایی به نظر می­‌رسد.

لکسوس ROV کانسپت آفرودر هیدروژن‌سوز

با نگاهی به نمای جانبی می­‌توان شکستگی خطوط بدنه، نوار LED بالای سقف و میله محافظ سرنشینان را مشاهده کرد، ضمن ­این‌که رنگ برنزی بدنه هم در این بخش کاملاً خود را نشان می­‌دهد. در نمای عقب هم خروجی تکی اگزوز در میانه بدنه، اجزای سیستم تعلیق و چراغ‌های L شکل عقب قابل مشاهده است.

در کابین شاهد حضور توامان نشان‌­دهنده آنالوگ و نمایشگر دیجیتال در پشت فرمان هستیم. روکش چرم مصنوعی برای صندلی‌­ها و فرمان اسپرت، پدال‌های تعویض دنده پشت فرمان، دکمه‌­های چراغ‌ها و چراغ داخلی روی داشبورد و اهرم تعویض دنده با دو حالت حرکت به جلو یا عقب، از دیگر نکات قابل ذکر در این بخش است.

لکسوس ROV کانسپت آفرودر هیدروژن‌سوز

فعلاً نشانه‌­ای از برنامه لکسوس برای تولید ROV وجود ندارد. هرچند نحوه به‌کارگیری پیشرانه هیدروژن‌سوز توسط لکسوس بسیار جالب به نظر می‌­رسد اما با توجه به عدم سابقه تولید چنین خودرویی توسط این برند، علت معرفی این کانسپت در هاله­‌ای از ابهام قرار دارد.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران