با توجه به روندی که در سالهای اخیر شاهد بودهایم، به نظر میرسد استفاده از نیروی الکتریسیته به امری بدیهی در خودروهای آینده تبدیل شود. با این حال، هنوز کشورها، خودروسازان و متخصصانی هستند که از پیشرانههای درونسوز ناامید نشده و سوخت هیدروژن را به عنوان جایگزین پیشنهاد میکنند. یکی از این شرکتها، تویوتا است که پس از عرضه مدل میرای با فناوری سلول-سوختی، همچنان در حال تحقیق و توسعه بر روی پیشرانههای درونسوز با سوخت هیدروژن بوده و اکنون نیز یک نمونه از آن را بر روی یاریس GR نصب کرده است.
”قبل از این یاریس هم شاهد معرفی نمونهای از کرولای هیدروژنی در اوایل 2021 بودیم“هرچند سیستم انژکتور این پیشرانه 1.6 لیتری 3 سیلندر توربوشارژ برای سازگاری با هیدروژن مایع، مورد بازنگری قرار گرفته اما قبلا هم شاهد معرفی نمونهای از کرولا با این پیشرانه هیدروژنسوز در اوایل سال 2021 بودیم. بد نیست بدانید تویوتا کرولا موردنظر، از ماه می 2021 به عنوان نماینده خودروساز ژاپنی در مسابقات سوپر تایکیو حضور دارد. یکی از مزایای مهم این پیشرانه را باید در آلایندگی بسیار ناچیز CO2 خروجی دانست که آنهم به علت سوخت روغن برای روانکاری موتور بوده اما در مقایسه با پیشرانههای بنزینی بسیار اندک است.
یکی دیگر از مزایای این پیشرانه، چیزی است که برای علاقمندان خودرو بسیار خوشایند به نظر میرسد: صدا ! درواقع ساکت بودن موتور خودروهای برقی، آنها را به وسایلی بیروح و عاری از هیجان تبدیل کرده اما صدای خروجی از این موتور سه سیلندر میتواند کمی از این هیجان را زنده کند. بنابراین استفاده از چنین پیشرانه درونسوز و تقریبا بدون آلایندگی، صدمه چندانی به تجربه رانندگی کاربر، وارد نخواهد کرد.
به هرحال تویوتا از سال 2017 به صورت جدی مشغول کار بر روی پیشرانههای درونسوز هیدروژن است. هرچند این فناوری هنوز از تجاری سازی گسترده فاصله دارد اما براساس شنیدهها، مدت زیادی هم به عرضه انبوه آن باقی نمانده و ظرف چند سال آینده شاهد ورود آن به بازار خواهیم بود. یکی از شایعات به احتمال نصب این پیشرانه بر روی نسل جدید تویوتا پریوس اشاره دارد که در سال 2025 عرضه خواهد شد.
نویسنده : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com