بعد از کرولا، یاریس هم هیدروژنی شد

تویوتا یاریس GR هیدروژنی

14 آذر 1400 19:10

با توجه به روندی که در سال‌های اخیر شاهد بوده‌­ایم، به نظر می­رسد استفاده از نیروی الکتریسیته به امری بدیهی در خودروهای آینده تبدیل شود. با این حال، هنوز کشورها، خودروسازان و متخصصانی هستند که از پیشرانه‌­های درون‌­سوز ناامید نشده و سوخت هیدروژن را به عنوان جایگزین پیشنهاد می‌کنند. یکی از این شرکت‌ها، تویوتا است که پس از عرضه مدل میرای با فناوری سلول-سوختی، همچنان در حال تحقیق و توسعه بر روی پیشرانه‌­های درون­‌سوز با سوخت هیدروژن بوده و اکنون نیز یک نمونه از آن را بر روی یاریس GR نصب کرده است.

قبل از این یاریس هم شاهد معرفی نمونه‌­ای از کرولای هیدروژنی در اوایل 2021 بودیمهرچند سیستم انژکتور این پیشرانه 1.6 لیتری 3 سیلندر توربوشارژ برای سازگاری با هیدروژن مایع، مورد بازنگری قرار گرفته اما قبلا هم شاهد معرفی نمونه‌­ای از کرولا با این پیشرانه هیدروژن‌­سوز در اوایل سال 2021 بودیم. بد نیست بدانید تویوتا کرولا موردنظر، از ماه می 2021 به عنوان نماینده خودروساز ژاپنی در مسابقات سوپر تایکیو حضور دارد. یکی از مزایای مهم این پیشرانه را باید در آلایندگی بسیار ناچیز CO2 خروجی دانست که آنهم به علت سوخت روغن برای روانکاری موتور بوده اما در مقایسه با پیشرانه­‌های بنزینی بسیار اندک است.

یکی دیگر از مزایای این پیشرانه، چیزی است که برای علاقمندان خودرو بسیار خوشایند به نظر می‌رسد: صدا ! درواقع ساکت بودن موتور خودروهای برقی، آنها را به وسایلی بی­‌روح و عاری از هیجان تبدیل کرده اما صدای خروجی از این موتور سه سیلندر می‌­تواند کمی از این هیجان را زنده کند. بنابراین استفاده از چنین پیشرانه درون­‌سوز و تقریبا بدون آلایندگی، صدمه چندانی به تجربه رانندگی کاربر، وارد نخواهد کرد.

به هرحال تویوتا از سال 2017 به صورت جدی مشغول کار بر روی پیشرانه­‌های درون‌­سوز هیدروژن است. هرچند این فناوری هنوز از تجاری سازی گسترده فاصله دارد اما براساس شنیده­‌ها، مدت زیادی هم به عرضه انبوه آن باقی نمانده و ظرف چند سال آینده شاهد ورود آن به بازار خواهیم بود. یکی از شایعات به احتمال نصب این پیشرانه بر روی نسل جدید تویوتا پریوس اشاره دارد که در سال 2025 عرضه خواهد شد.

دیدگاه کاربران