یک موتورسیکلت دومنظوره

معرفی دوکاتی Desert X

23 آذر 1400 16:30

با فاصله نسبتاً طولانی از رونمایی نسخه کانسپت در سال 2019، دوکاتی Desert X بالاخره با مدل 2022 معرفی شده است. این موتورسیکلت که با الهام از نمونه­‌های مسابقه­‌ای دهه 80 میلادی مخصوصا انواع حاضر در رالی پاریس-داکار طراحی شده، در قالب یک وسیله نقلیه دومنظوره به میدان آمده است.

شش حالت رانندگی برای Desert X پیش‌­بینی شده که شامل اسپرت، تورینگ، شهری، مسیر لغزنده، Enduro و رالی خواهد بود.پیشرانه Desert X به حجم 937 سی­‌سی و با 110 اسب­‌بخار قدرت و 92 نیوتن‌متر گشتاور، به جعبه‌دنده شش سرعته متصل شده و استاندارد آلایندگی یورو 5 را دریافت کرده است. ضرایب دنده در این مدل به نحوی تنظیم شده که در دو دنده ابتدایی بتوان شتابگیری خوبی داشت، درحالی‌که دنده‌های سوم تا پنجم برای تامین بهتر گشتاور برنامه­‌ریزی شده و دنده ششم هم برای حرکت یکنواخت در بزرگراه مناسب خواهد بود.

غیر از این، شش حالت رانندگی برای Desert X پیش‌­بینی شده که شامل اسپرت، تورینگ، شهری، مسیر لغزنده، Enduro و رالی خواهد بود. حالت Enduro برای مسیرهای گِلی پیش‌­بینی شده و در  حالت رالی شاهد بیشترین میزان نیروی موتور و کمترین دخالت سیستم­‌های الکترونیکی خواهیم بود. بدین ترتیب هویت دوکاتی Desert X به عنوان یک وسیله نقلیه دومنظوره کاملاً آشکار می­‌شود.

دوکاتی Desert X

پس از کاهش سطح سوخت در مخزن 21 لیتری اصلی، سوخت کمکی از مخزن جانبی به ظرفیت 8 لیتر تامین خواهد شد.

کنترل ترمز پیشرانه، کنترل کشش، کنترل چرخ‌ها، تعویض سریع دنده و ABS در پیچ‌ها از دیگر سامانه­‌های موجود برای کنترل بهتر این موتورسیکلت است، که البته مورد آخر در حالت‌های رالی و Enduro از مدار خارج می­‌شود.

دوکاتی Desert X

نمایشگر TFT به سایز 5 اینچ در مقابل دیدگان راننده قرار گرفته و تمام اطلاعات موردنیاز را به نمایش درمی‌­آورد. این نمایشگر در دو حالت استاندارد یا رالی با قابلیت نمایش جزئیات بیشتر از اطلاعات فنی، قابل سفارش است.

ابعاد رینگ‌های دوکاتی Desert X در محورهای جلو و عقب به ترتیب 21 و 18 اینچ تعیین شده که با تایرهای Scorpion Rally STR با ابعاد 90/90-21  و 150/70 R18 ساخت پیرلی پوشیده می­‌شود. وظیفه توقف محصول دوکاتی به ترمزهای M50 مونوبلوک ساخت برمبو متشکل از کالیپرهای چهار و دو پیستون در جلو و عقب و دیسک‌های 320 و 265 میلیمتری در محورهای جلو و عقب محول شده است.

دوکاتی Desert X

سیستم تعلیق نیز ساخت برند Kayaba و با قابلیت تنظیم براساس وزن است، که در محورهای جلو و عقب به ترتیب 230 و 220 میلی‌متر قابلیت جابجایی دارد. ارتفاع کلی، وزن خالص و ارتفاع صندلی سرنشین از سطح زمین نیز به ترتیب برابر با 250 میلی‌متر، 202 کیلوگرم و 875 میلی‌متر اعلام شده است.

جدیدترین اخبار موتورسیکلت را با ما دنبال کنید.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : rideapart.com

دیدگاه کاربران