با شعاع حرکتی 210 کیلومتر

تولد مجدد نیسان بلوبِرد با پیشرانه برقی

28 آذر 1400 12:59

به مناسبت گرامیداشت 35 سال فعالیت تولیدی نیسان در بریتانیا، این خودروساز بریتانیایی اقدام به معرفی یک خودروی برقی منحصربه‌فرد نموده است.

شتاب صفر تا صد کیلومتر برساعت نیوبِرد اکنون به کمتر از 15 ثانیه و شعاع حرکتی آن به 209 کیلومتر رسیده است.این خودرو، یکی از 187,178 دستگاه نیسان بلوبِرد است که در فاصله سال‌های 1986 تا 1990 از تاسیسات نیسان در ساندرلند خارج شد. نخستین تفاوت این خودرو با سایرین به نام آن بازمی­‌گردد، چراکه به جای بلوبِرد (پرنده آبی)، اکنون باید آن را نیوبِرد یا پرنده جدید صدا کنید.

نشان نورانی نیسان در جلوپنجره و نوارهای رنگی روی بخش جانبی هم جلب نظر می­‌کند، اما عدم حضور خروجی‌­های اگزوز، از تغییری بزرگ در زیر کاپوت خبر می­‌دهد. درواقع موتور و گیربکس اصلی این خودرو با مجموعه انتقال قدرت برقی برگرفته از نسل دوم نیسان لیف جایگزین شده است.

تولد مجدد نیسان بلوبِرد با پیشرانه برقی

این مجموعه شامل پیشرانه برقی، سیستم انتقال قدرت و مجموعه باتری به ظرفیت 40 کیلووات ساعت بوده که به منظور تقسیم وزن مناسب با فاصله از یکدیگر نصب شده است. به لطف این سامانه، شتاب صفر تا صد کیلومتر برساعت نیوبِرد اکنون به کمتر از 15 ثانیه و شعاع حرکتی آن به 209 کیلومتر رسیده است. هرچند این ارقام نسبت به نیسان لیف چندان مناسب به نظر نمی‌­رسد، اما برای یک خودروی قدیمی بسیار جالب است.

به منظور تطبیق با وزن اضافه حاصل از مجموعه باتری، سیستم تعلیق تقویت شده و رابطه فرمان، ترمزها و سامانه گرمایشی نیوبِرد نیز با موتور الکتریکی مورد بازنگری قرار گرفته است. نکته جالب دیگر درباره این خودرو، اضافه شدن نشانگر میزان شارژ باتری به صفحه پشت آمپر است. البته این خودرو یک نمونه نمایشی بوده و برنامه­‌ای برای تولید انبوه آن وجود ندارد.

تولد مجدد نیسان بلوبِرد با پیشرانه برقی

تاسیسات ساندرلند از زمان آغاز فعالیت در سال 1986 تاکنون، بیش از 10.5 میلیون دستگاه خودرو تولید کرده درحالی‌که تعداد نیروهای شاغل در این کارخانه در طول 35 سال گذشته از 430 به شش هزار نفر رسیده است. شرکت نیسان با سرمایه­‌گذاری 1.4 میلیارد دلاری برای ساخت خودروهای برقی در این کارخانه، قصد دارد فعالیت این مجتمع را وارد دوران جدیدی کند. ساخت یک مزرعه خورشیدی، بخشی از این سرمایه‌­گذاری بوده که 20 درصد از نیاز تاسیسات را تامین خواهد کرد.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران