فیات مولتیپلا (Multipla) به عنوان یکی از زشتترین خودروهای تاریخ شناخته میشود؛ اما ویژگیهای مثبتی نیز دارد؛ مثلاً نحوه خلاقانه قرارگیری صندلیها برای شش نفر.
”نیروی موردنیاز زوتی E300 از طریق یک موتور الکتریکی 80 اسببخاری تعبیه شده در قسمت جلو با گشتاور 250 نیوتنمتر، تامین میشود.“مولتیپلا اولین بار در سال 1998 معرفی شد و اولین تجربه فیات در کلاس خودروهای چند منظوره (MPV) محسوب میشود. طراحی عجیب آن و قسمتهایی مانند چراغهای دوگانه، فضای کابین بزرگ، خطوط و اضلاع عمودی، چیدمان نامتعارف دو ردیفه، فضای شش سرنشینه، از سایر خودروها متمایز بود. سرانجام در سال 2004 فیسلیفتی برای مولتیپلا در نظر گرفته شد که عمر آن را تا سال 2010 در اروپا، افزایش داد.
کمپانی چینی زوتی (Zotye)، که به کپی کردن خودروهای اروپایی مانند پورشه ماکان و رنجرور شهرت دارد، در اواخر سال 2008، از مولتیپلا مونتاژ شده خود رونمایی کرد. این خودرو در ابتدا مولتیپلان (Multiplan) نام داشت، اما بعدا به M300 Langyue تغییر یافت. البته این بار زوتی با فیات توافق کرد و قانونا این کار را انجام داد.
از اواخر سال 2010 که تولید مولتیپلا در اروپا متوقف شد، زوتی خط تولید آن را از فیات خرید و به ساخت آن در چین مشغول شد. به کار بردن قطعات چینی سبب شد تا قیمت آن به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند، که از 10,500 دلار (در سال 2010) آغاز میشد.
مولتیپلا چینی به همان پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی اصلی فیات مجهز بود که 102 اسببخار قدرت و 145 نیوتنمتر گشتاور تولید میکرد. نیروی تولید شده نیز به کمک یک گیربکس پنج سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل میشد، اما نسخه دیگری از آن موجود بود که تنها خریداران چینی به آن دسترسی داشتند؛ نسخه تماماً الکتریکی که فیات هیچگاه آن را تولید نکرد!
این نسخه الکتریکی با نام زوتی M300EV شناخته میشد، که بعدا به E300 تغییر پیدا کرد. نیروی موردنیاز E300 از طریق یک موتور الکتریکی 80 اسببخاری تعبیه شده در قسمت جلو با گشتاور 250 نیوتنمتر، تامین میشد.
بسته باتری 80V/60Ah با ظرفیت 35.2 کیلووات، برای این خودرو 1705 کیلوگرمی، برد 160 تا 200 کیلومتری (بر اساس NEDC) را ارائه میکرد. اعداد ذکر شده شاید در مقایسه با استانداردهای امروزی چشمگیر نباشند؛ اما باتریها قابل تعویض بودند. وزن هر یک از چهار بسته باتری تعبیه شده در زیر صندلیهای عقب، به 65 کیلوگرم میرسید؛ بنابراین فرآیند تعویض ۵ دقیقهای باتری، باید با ماشینآلات انجام میگرفت.
با وجود این که زوتی این خودرو را براساس نسخه فیسلیفت مولتیپلا ساخته و موارد عجیب آن را حذف کرده، اما هنوز هم کمی غیرمتعارف به نظر میرسید؛ به ویژه در دیدگاه چینیها که با ساخته فیات آشنایی نداشتند. پس از مدتی، زوتی تصمیم گرفت تا این خودرو عجیب را در قالب نسخه پنج نفره نیز عرضه کند.
به طور کلی، زوتی توانست تعداد 25,036 دستگاه از M300 Languye را بین سالهای 2010 تا 2013 به فروش رساند. رفتهرفته خودروهای MPV از بازار حذف شدند و در نهایت نیز شرکت زوتی در سال 2021 ورشکست شد.
مترجم : مریم سادات نوری
منبع : carscoops.com