شکست جنرال موتورز پس از 90 سال برتری

تویوتا پرفروش‌ترین برند بازار خودروی آمریکا در 2021

16 دی 1400 20:02

معمولاً رسم بر این است که پرفروش‌­ترین برند خودروساز در هر کشور، اهل همان کشور باشد. این سنت در طی 90 سال گذشته در ایالات متحده برقرار بوده و مقام نخست همواره به جنرال موتورز تعلق داشته است، اما برای نخستین بار پس از این مدت طولانی، این جایگاه مهم از کف خودروساز آمریکایی خارج و به دست تویوتا افتاده است.

جنرال موتورز در گفتگو با بخش اقتصادی CNN، از کمبود قطعات نیمه هادی و برخی مسائل دیگر به عنوان علت ناکامی خود یاد کرده است.براساس گزارش وال استریت ژورنال، عامل اصلی این اتفاق را باید معضل کمبود تراشه دانست، که تغییرات مهمی در صنعت خودروسازی را به همراه داشته است.

تویوتا فروش سال 2021 خود در ایالات متحده را 2.3 میلیون دستگاه اعلام کرده که 10 درصد افزایش نسبت به سال 2020 نشان می‌­دهد. از سوی دیگر این ارقام برای جنرال موتورز به ترتیب 2.2 میلیون دستگاه و 13 درصد کاهش بوده، ضمن‌اینکه فروش کلی به تعداد 114 هزار دستگاه کمتر از خودروساز ژاپنی بوده است.

نه تنها در آمار فروش سه ماهه دوم و سوم سال 2021 نیز تویوتا پیشتاز بوده، بلکه کاهش 30 درصدی فروش این برند در سه ماهه چهارم سال هم مانع پیشتازی آن نشده، چراکه فروش جنرال موتورز در همین مدت 43 درصد کاهش یافته است.

شکست جنرال موتورز پس از 90 سال برتری در بازار آمریکا

جنرال موتورز در گفتگو با بخش اقتصادی CNN، از کمبود قطعات نیمه هادی و برخی مسائل دیگر به عنوان علت ناکامی خود یاد کرده است، اما به برتری خود در بازار خودروهای شاسی­‌بلند و پیکاپ اشاره نموده و از حل مشکل تامین و عرضه محصولات جدید شامل مدل‌های برقی و پیکاپ در سال 2022 خبر داده است.

بنابر پژوهش کاکس اتوموتیو، فروش سایر خودروسازان خارجی از جمله هیوندای، مزدا، فولکس‌­واگن و ب‌ام‌و نیز در ایالات متحده افزایش یافته که از میان آن‌ها می‌توان به افزایش 19 درصدی فروش هیوندای نسبت به سال 2020 و ثبت رقم 738,081 دستگاه اشاره کرد که رکوردی جدید برای خودروساز کره­‌ای محسوب می­‌شود. البته برخی خودروسازان هنوز آمار فروش سال گذشته خود را اعلام نکرده‌­اند، بنابراین برای اطلاع از عملکرد آن‌ها باید فعلاً منتظر بمانیم.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : carscoops.com

دیدگاه کاربران