این خودرو تغییر رنگ می‌دهد!

معرفی کانسپت ب‌ام‌و iX Flow در CES 2022

17 دی 1400 11:51

تغییر رنگ بدنه خودرو با فشردن یک دکمه بیشتر شبیه داستا‌ن‌های علمی‌تخیلی است. اما فناوری دستیابی به این هدف بیش از یک دهه است که در حال توسعه بوده و ب‌ام‌و با معرفی iX Flow نشان داده حداقل یک خودروساز بزرگ در تلاش است تا آن را به ثمر برساند.

این خودرو با استفاده از فناوری موسوم به E Ink (جوهر الکتریکی) رنگ‌های نمایی بیرونی را تغییر می‌دهد.اگرچه هنوز نمی‌توان با این خودرو از رنگ قرمز به مشکی و بعد از آن به آبی شیفت کرد، اما iX Flow که در نمایشگاه CES امسال معرفی شده، قدمی خوب در این مسیر است.

این خودرو با استفاده از فناوری موسوم به E Ink (جوهر الکتریکی) رنگ‌های نمایی بیرونی را تغییر می‌دهد. این همان تکنولوژی است، که در صفحه نمایش تبلت‌های کتاب‌خوان مانند آمازون Kindle به کار گرفته شده است.

ب‌ام‌و iX جدید دارای یک پوشش سفارشی جدید است که شامل میلیون‌ها میکروکپسول E Ink به ضخامت موی انسان می‌شود. هر کپسول با رنگدانه‌های سفید با بار منفی و رنگدانه مشکی با بار مثبت پر شده است. سپس یک میدان الکتریکی باعث می‌شود، تا رنگدانه‌های سفید و یا سیاه در سطح میکروکپسول جمع شوند.

کانسپت ب‌ام‌و iX Flow در CES 2022 خودرویی با قابلیت تغییر رنگ

تغییر رنگ خاکستری به سفید ممکن است دستاورد بزرگی به نظر نرسد اما این ساختار در ظاهر ساده در دنیای واقعی کاربرد پیدا کرده است. ب‌ام‌و می‌گوید تغییر رنگ خودرو از سفید به خاکستری بر حسب فصول سال می‌تواند به گرم شدن یا خنک شدن فضای داخلی خودرو کمک کند. انعکاس پرتورهای داغ خورشید در تابستان با نمای بیرونی سفید می‌تواند خنک شدن را آسان‌تر و در عین حال بدنه‌ای با رنگ خاسکتری می‌تواند گرمای خورشید در زمستان را جذب و گرم‌تر شدن را تسهیل کند. هم‌چنین با استفاده از فناوری الکتروفورتیک علاوه بر مصرف بهینه انرژی، فقط باید در هنگام تغییر رنگ جریان لازم وجود داشته باشد.

ب‌ام‌و این فناوری را به‌عنوان ابزاری برای خریداران معرفی کرده که به کمک آن می‌تواند نماد یا مد موردنظر خود را به نمایش بگذارند.

دیدگاه کاربران