خودرویی هیبرید برای رالی

هیوندای i20 N WRC رونمایی شد

21 دی 1400 16:16

قوانین جدید WRC نسبت به قبل تغییرات بسیاری را تجربه کرده است. مثلاً شرکت‌کنندگان موظف هستند از اجزای ساده‌­تر در سیستم تعلیق استفاده کنند تا میزان جابجایی چرخ‌ها کاهش یابد. استفاده از مایع خنک‌کننده برای سیستم ترمز و مسیرهای مخفی ورودی هوا نیز دیگر مجاز نیست. براساس قوانین جدید، رانندگان در هر مرحله‌­ای از رقابت باید از نیروی کمکی موتور برقی یاری بگیرند بنابراین از انرژی ترمزها برای بازیافت توان استفاده خواهد شد. البته همچون قبل، تمامی خودروهای مسابقه‌ای به سامانه چهارچرخ محرک مجهز می‌شوند.

موتور برقی این خودرو که توسط Kreisel Electrics تامین شده، 134 اسب‌بخار قدرت اضافه در اختیار هیوندای i20 N رالی 1 قرار داده است.اما مهمترین تغییر در مسابقات WRC را باید افزایش توجه به پیشرانه‌­های هیبرید دانست، به همین علت شرکت هیوندای نیز قبل از آغاز رقابت سال 2022 دست بکار شده و نماینده جدید خود را معرفی کرده است.

این خودرو که با نام هیوندای i20 N رالی 1 رونمایی شده، از اساس به عنوان یک خودروی هیبرید طرحی شده و مجموعه‌­ای شامل موتور برقی 100 کیلووات و پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ بنزین­‌سوز را در زیر کاپوت خود جای داده است. البته این موتور بنزینی در نسخه حاضر در مسابقات 2021 نیز مورد استفاده قرار گرفت.

موتور برقی این خودرو که توسط Kreisel Electrics تامین شده، 134 اسب‌بخار قدرت اضافه در اختیار هیوندای i20 N رالی 1 قرار داده است، تا مجموع نیروی آن را به 500 اسب­‌بخار برساند.

هیوندای i20 N WRC

مثل سایر شرکت­‌کنندگان، نماینده هیوندای در مسابقات رالی وان هم از جعبه‌دنده 5 سرعته دستی بهره­مند شده، که به دیفرانسیل مرکزی متصل است.

وزن هیوندایی i20 N رالی 1 نسبت به نسخه سال قبل به میزان 70 کیلوگرم افزایش یافته که بیشتر به نصب مجموعه هیبرید ارتباط دارد. ساختار شاسی این خودرو نیز با طراحی کاملاً جدید و از جنس استیل ساخته شده تا ایمنی را افزایش دهد.

هیوندای i20 N WRC

هدایت نماینده هیوندای که به قصد رقابت با فورد پوما هیبرید رالی 1 به میدان آمده را Thierry Neuville وOtt Tänak برعهده خواهند داشت. البته نمونه سوم از این خودرو نیز در اختیار Dani Sordo و Oliver Solberg قرار گرفته است.

سیزدهمین دوره از مسابقات WRC از بیستم تا بیست و سوم ژانویه 2022 در مونته کارلو برگزار خواهد شد.

دیدگاه کاربران