• مفقودي برگ سبز خودرو و دريافت المثني

بررسی مدارک مورد نیاز برای گرفتن المثنی

برگ سبز خودرو چیست؟

1 اسفند 1400 13:48

یکی از جنجالی‌ترین اسناد هویتی و مالکیتی خودرو، برگ سبز است. سندی که پلیس راهور آن را صادر می‌کند و حاوی اطلاعات مهمی از خودرو و مالک آن است. این تک برگ به دلیل رنگ سبزی که دارد به همین نام معروف شده است.

دلیل این‌که گفتیم برگ سبز یکی از اسناد جنجالی مربوط به شناسایی خودرو است، به ماجرای اختلاف پلیس راهور و دفترخانه‌های اسناد رسمی برمی‌گردد. چراکه پلیس مدعی است، سند خودرو همین برگ سبز است ولی دفترخانه‌ها می‌گویند سند خودرو همان سند رسمی یا ثبتی است. هرچه هست، برگ سبز خودرو جزء موارد اصلی برای خرید خودرو به حساب می‌آید. وجود این برگه تاثیری روی افزایش و یا کاهش قیمت خودرو ندارد. ولی نبود آن عملاً معامله خودرو را غیرممکن می‌کند.

در ادامه نکات جالبی از این سند به‌ویژه نحوه اخذ برگ سبز المثنی خودرو را ارائه خواهیم داد که شاید پیش‌تر اطلاعی از آن نداشتید.

برگ سبز خودرو چیست؟

پلیس راهور (راهنمایی و رانندگی) به‌عنوان متولی شماره‌گذاری خودروها، سند مشخصی برای شناسایی وسایل نقلیه دارد. این سند که به گفته پلیس سند مالکیت نیز محسوب می‌شود، برگ سبز نام دارد. برگ سبز برخلاف سند دفترخانه‌ای خودرو، اطلاعات دقیق‌تری از نوع و مدل خودرو دارد. مواردی مانند رنگ، تیپ، ظرفیت، تعداد سیلندر، نوع سوخت، تعداد چرخ، تعداد محور، شماره شاسی، شماره موتور و شناسه (یا همان VIN) که بی‌اندازه برای رهگیری و شناسایی خودروها اهمیت دارند.

هم‌چنین در این برگه، اطلاعات کامل مالک اعم از نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، کد ملی، تاریخ تولد، نام پدر و محل صدور ذکر می‌شود. دقیقاً به دلیل ذکر همین جزئیات است که برگ سبز تبدیل به سندی بسیار قابل اتکا و پراهمیت شده است.

چه ارگانی برگ سبز خودرو را صادر می‌کند؟

همانطور که پیش‌تر گفتیم، کشمکش فراوانی بر سر تعیین متولی اصلی صدور سند خودرو مطرح می‌شد. این مجادله حتی تا مجلس شورای اسلامی و دیوان عدالت اداری نیز کشیده شد. در نهایت آنچه مشخص است، پلیس راهنمایی و رانندگی به‌عنوان بانی و مسئول صدور سند شناسایی خودرو موسوم به برگ سبز است.

مدارک مورد نیاز برای دریافت برگ سبز

در نظر داشته باشید اگر برای اولین‌بار قصد خرید خودروی صفر کیلومتری را داشته باشید، شرکت خودروساز با همکاری پلیس راهور، برگ سبز خوروی شما را صادر خواهد کرد؛ اما اگر قصد خرید یک خودروی دست‌دوم را داشته باشید، آن وقت نیاز است تا برگ سبز قبلی با اطلاعات مالک جدید به‌روزرسانی شود. در این صورت نیاز است تا مدارکی هویتی شما مانند کارت ملی، شناسنامه، گواهینامه رانندگی، سند کارخانه، گواهی عدم خلافی و عوارض شهرداری را به همراه خود داشته باشید؛ اما حالت سومی هم برای صدور برگ سبز وجود دارد، که مربوط به سرقت و یا مفقودی این برگه می‌شود.

آگهی مفقودی برگ سبز خودرو

لازم است در کمترین زمان پس از گم شدن برگ سبز خودرو، به سایت شرکت پست به آدرس postyafteh.post.ir مراجعه کنید تا از پیدا شدن احتمالی آن آگاه شوید. اگر مدارک مفقودی خود را در این پایگاه پیدا نکردید، می‌بایست تا برای چاپ آگهی مفقودی برگ سبز در روزنامه کثیرالانتشار اقدام کنید. این اقدام برای صدور برگ سبز المثنی توسط پلیس بسیار اهمیت دارد از سوی دیگر امکان سوءاستفاده از برگ سبز مفقود شده خودروی شما از بین خواهد رفت.

مدارک مورد نیاز برای گرفتن برگ سبز المثنی خودرو

بعد از انتشار آگهی مفقودی و گذشت 10 روز از انتشار آن، برای گرفتن المثنی برگ سبز جدید به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید. در هنگام مراجعه باید مدارک زیر را نیز به همراه داشته باشید:

  • چاپ یک نوبت آگهی مفقودی در روزنامه‌های کثیرالانتشار
  • برگ عدم خلافی خودرو با تاریخ جدید
  • بیمه‌نامه شخص ثالث
  • اصل و کپی کارت ملی

یادتان باشد تمام این مدارک می‌بایست توسط مالک خودرو و یا وکیل قانونی آن به پلیس ارائه شود. هم‌چنین حضور فیزیکی خودرو در هنگام درخواست المثنی برگ سبز آن لازم است. تمام هزینه‌های صدور برگ سبز المثنی از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان مستقر در مراکز تعویض پلاک پلیس راهنمایی و رانندگی دریافت می‌شود.

نحوه گرفتن المثنی برگ سبز خودرو

یادتان باشد حتی اگر آگهی مفقودی را در روزنامه کثیرالانتشار چاپ کرده باشید و همه مدارک گفته شده را نیز تهیه کرده باشید باز هم نمی‌توانید هر زمان که مایل بودید به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید. برای این کار نیاز است تا با مراجعه به وبسایت nobatdehi.epolice.ir مراجعه کنید و ساعت و روز مراجعه خود را تعیین کنید.

آیا برای دریافت برگ سبز المثنی نیاز به حضور «مالک خودرو» و «خود خودرو» است؟

اگر قصد اخذ برگ سبز المثنی را دارید باید بدانید که حضور شما به‌عنوان مالک خودرو و یا وکیل قانونی شما الزامی است. هم‌چنین کارشناس پلیس برای بازدید خودرو نیاز دارد تا خودروی شما را از نزدیک بازرسی کند. بنابراین خود خودرو را نیز به مراکز تعویض پلاک انتقال بدهید.

دیدگاه کاربران