-
1932
پژو 301
سلسله سری 300 در سال 1932 و با مدل 301 آغاز شد. در آن زمان که جهان در حال عبور از یک بحران عمیق اقتصادی بود، پژو تصمیم گرفت وارد بازار خودروهای اقتصادی شود. این خودرو در چند فرم اتاق از جمله سدان، روباز و رودستر و در تیراژ 70 هزار دستگاه تولید شد، که در استانداردهای دهه 30 میلادی، یک موفقیت بزرگ بشمار میآمد. شرکت پژو در حال حاضر هم یک مدل به نام 301 و مخصوص بازارهای صادراتی تولید میکند.
-
1936
پژو 302
مدل 302 در سال 1936 و زمانی به بازار وارد شد که توجه خودروسازان از جمله مهندسان پژو، نسبت به تاثیر آیرودینامیک در طراحی خودرو جلب شده بود. نمود بارز این مسئله را میتوان در فرم جلو و عقب بدنه و نحوه اتصال چراغها به جلوپنجره مشاهده کرد. به لطف طراحی آیرودینامیک بدنه، دستیابی به سرعت صد کیلومتر برساعت برای پژو 302 امکانپذیر شد. با توجه به آغاز جنگ جهانی دوم، پژو 302 خیلی زود از خط تولید خداحافظی کرد.
-
1969
پژو 304
30 سال زمان لازم بود تا عضو بعدی سری 300 یعنی 304 به مشتریان معرفی شود. شاید به علت همین وقفه طولانی بود که پژو از عدد 303 عبور و نام 304 را انتخاب کرد. این مدل براساس محصول دیگر پژو یعنی 204 ولی در فرم سدان و استیشنواگن تولید میشد. به لطف طراحی مناسب، 304 خودرویی بسیار جادار و کاربردی بود . پژو 304 جزء معدود محصولات خودروساز فرانسوی است، که به صورت رسمی به ایالات متحده صادر شد.
-
1977
پژو 305
این خودرو به عنوان عضو بعدی سری 300 در سال 1977 و در فرم سدان و استیشنواگن وارد بازار شد. شاید باورپذیر نباشد، ولی 305 در آن زمان به عنوان یک خودروی انقلابی شناخته شد که به لطف انتخاب محل مناسب برای پیشرانه، فضای داخلی بسیار جاداری ارائه میکرد. سیستم تعلیق مستقل عقب، خلاقیت دیگر بکار رفته در 305 بود که هنوز در ساخت محصولات گروه PSA مورد استفاده قرار میگیرد.
-
1985
پژو 309
انتخاب نام 309 برای جانشین 305 عجیب به نظر میرسد، ولی حقیقت این است که پژو این مدل را در همکاری با تالبوت طراحی کرده بود و قصد داشت آن را از سایر محصولات متمایز سازد. سایر اعضای سری 300 تا آن زمان، سدانهای کوچک بودند، درحالیکه 309 به عنوان بزرگترین هاچبک آن دوران شناخته شد. نسخه GTI از 309 نیز عرضه شد، هرچند که نتوانست جایگاهی همچون 205 GTI پیدا کند. بیش از 1.6 میلیون دستگاه پژو 309 تولید شده است.
-
1993
پژو 306
پژو در سال 1993 دوباره به ارقام قبلی بازگشت و نام 306 را برای محصول جدید خود انتخاب کرد، خودرویی در فرم هاچبک یا روباز که با تمرکز بر قابلیت حرکتی طراحی شد. غیر از نسخههای اسپرت S16 و XSI، مدل Maxi version این خودرو نیز با 285 اسببخار قدرت برای حضور در مسابقات WRC تولید شد. کسب قهرمانی WRC در سالهای 1996 و 1997 و بسیاری رقابتهای دیگر در سالهای بعد، شایستگی پژو 306 را به اثبات رساند.
-
2001
پژو 307
با معرفی 307 در سال 2001، سری 300 از گذشته فاصله گرفته و به دوران مدرن وارد شد. این خودرو در فرم هاچبک، استیشنواگن و روباز تولید شد، اما نسخه سدان نیز به صورت انحصاری در چین به فروش رسید.
307 روباز برخلاف مدلهای پیشین، به سقف فلزی تاشو مجهز بود. کسب عنوان افتخارآمیز خودروی سال 2002، موفقیت مهمی در کارنامه 307 بشمار میآید. پژو 307 را نمیتوان یک مدل به یادماندنی دانست، اما تحول سری 300 از این مدل شروع شد.
-
2008
پژو 308 (I)
نسل اول پژو 308 روی پلتفرم مشترک با 307 ولی با ابعاد بزرگتر، طراحی مدرنتر، پیشرانههای جدید و فناوری توسعه یافته، شکل گرفت. غیر از نسخه روباز با سقف فلزی، 308RCZ نیز با هدف رقابت با آئودی TT و مینی کوپه تولید شد. فروش بالای پژو 308، نشان از آن داشت که خودروساز فرانسوی در مسیر صحیح گام برمیدارد.
-
2013
پژو 308 (II)
نسل دوم 308 همچون برادر کوچکتر یعنی 208 با زبان طراحی جدید پژو برای بدنه و کابین و به همراه تغییرات فراوان وارد بازار شد. پژو اکنون بر افزایش کیفیت و تجربه کاربران تمرکز نموده بود. این تغییرات، افزایش چشمگیر فروش 308 در طول هشت سال حضور این خودرو در بازار را به ارمغان آورد.
-
2022
پژو 308 (III)
سومین نسل پژو 308 به واقع دوران تازهای برای سری 300 محصولات خودروساز فرانسوی را آغاز کرده است. در زمانی که خودروهای کراساور و شاسیبلند در مرکز توجه مشتریان قرار دارند، پژو هنوز از مدلهای هاچبک قطع امید نکرده و این امر را در طرح هیجانانگیز نسل جدید 308 نشان داده است. تغییر لوگوی پژو، نشانه دیگری از شروع دوران تازه است.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : carscoops.com