تاریخچه وانتها در ایران در طول سالهای گذشته پر فراز و نشیب بوده است و حالا که مدلهای معتبری نظیرتویوتا هایلوکس و نیسان پیکاپ دستشان از بازار کوتاه شده است، این محصولات چینی هستند که نیازهای مشتریان در این بخش را برطرف میسازند. در این میان خودروهای متعددی در بازار حضور داشتند، که وانت پادرا یکی از اولین چینیهای حاضر در بازار بود و پایهگذار حضور سایر هموطنانش شد.
فرصتی داشتیم تا به بررسی این پیکاپ چینی بپردازیم تا متوجه شویم در زیر پوسته این هیکل تنومند چه حقایقی پنهان شده است؟ «باما» همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به نمونهای از وانت کاپرا 2 با ده هزار کیلومتر کارکرد.
سابقه حضور کاپرا در بازار جهان و ایران
کاپرا با نام اصلی گرند تایگر (Grand Tiger)، محصولی از شرکت zx auto چین بوده که از سال 2012 تاکنون با تغییرات ظاهری و فنی در این شرکت در حال تولید است. شرکت سازنده ادعا کرده که این محصول را برپایه پلتفرم طراحی شده توسط خود تولید میکند.
مونتاژ این خودرو توسط گروه بهمن از سال 1389 آغاز شد. فیسلیفت این مدل هم با نام کاپرا 2 از سال 1396 و با قیمت تقریباً 73 میلیون تومان به ایران آمد که نمونه موردبحث نیز از همین سری و البته ساخت سال 1398 است.
بررسی طراحی بدنه و کابین کاپرا 2
احتمالاً با مشاهده کاپرا، مزدا BT-50 را درنظر خواهید آورد، خودرویی که در فاصله سالهای 2006 تا 2011 در کشورهای تایلند، کلمبیا، زیمبابوه و آفریقای جنوبی و با هدف تامین بازار کشورهای در حال توسعه ساخته شد، ولی هرگز در ژاپن به فروش نرسید. از آنجایی که خبری رسمی درباره ارتباط احتمالی بین گرند تایگر و این خودرو اعلام نشده، این شباهت ظاهری را باید به پای کپیکاری خودروسازان چینی گذاشت. اما تغییرات کاپرا 2 نسبت به نمونه قبلی در نمای خارجی به طرح جدید سپر جلو، جلوپنجره، گرافیک متفاوت چراغهای جلو و اضافه شدن دیلایت محدود شده است.
استفاده از روکش نقرهای براق برای دستگیره درها ، پلاک نام خودرو در گلگیرهای جلو و آینههای جانبی، بدنه این خودروی تنومند را با کمی تنوع همراه کرده است.
کاپرا 2 به لطف ابعاد 5330 میلیمتر طول، 1750 میلیمتر عرض، 1775 میلیمتر ارتفاع و 3100 میلیمتر فاصله محوری، در رده پیکاپهای سایز متوسط قرار گرفته اما کشیدهتر از اکثر خودروهای حاضر در خیابان به نظر میرسد. کیفیت رنگ نیز در سطح متوسط و در حد سایر خودروهای داخلی به نظر میرسد. بدنه کاپرا 2 با تاثیر از خطوط مستقیم و در کمال سادگی طراحی شده که تاحد زیادی با کاربری این خودرو هماهنگی دارد ولی در مقایسه با پیکاپهای امروزی و حتی هموطنان خود، کاملاً قدیمی به نظر میرسد.
اما تحولات کاپرا 2 در فضای داخلی کاملاً محسوس است چراکه داشبورد جدید با طرحی نسبتاً قابل قبول، فرمان با فرم شبیه به نسل اول مزدا 3 و تودوزی جدید، کاپرا 2 را در سطح بالاتری از مدل قبلی قرار داده است. اضافه شدن تنظیمات سیستم صوتی روی فرمان، نمایشگر، ساعت و دریچه برای قرار دادن لوازم، قابلیت کاربردی این بخش را افزایش داده است، اما تجمیع کلیدها در یک قسمت میتواند به فشردن اشتباهی منجر شود.
متاسفانه کیفیت پلاستیک داشبورد و پوشش داخلی درها کمتر از متوسط به نظر میرسد که به ایجاد خط و خش در برخی قسمتها در این کارکرد کم منجر شده است. اگر همچون پیکاپ ریچ پارس خودرو، از رنگ مشکی برای پوشش داشبورد و رنگ متفاوت برای تزئین برخی جزئیات استفاده شده بود، شاید اوضاع کابین کاپرا 2 بهتر به نظر میرسید. کیفیت مونتاژ هم چندان بالا نیست که در اجزای فرمان و از همه بدتر در فاصله عجیب در داشبورد کاملاً قابل مشاهده است.
طراحی صندلیها قابل قبول و فضای سرنشینان جلو برای قد 175 سانتیمتر کافی به نظر میرسد، اما فضای ردیف عقب متاسفانه چندان وسیع نیست مگر اینکه سرنشین جلو کمی از راحتی خود صرفنظر کند. این مورد برای خودرویی با فاصله 3.1 متری بین محورها عجیب به نظر میرسد، اما نسبت به نیسان پیکاپ، وضعیت کاملاً بهتری حاکم است. عدم امکان تنظیم ارتفاع صندلی هم میتواند برای بسیاری از رانندگان ناخوشایند باشد.
براساس اطلاعات کاتالوگ، طول وعرض فضای بار کاپرا 2 به ترتیب 1.61 و 1.395 متر و ظرفیت حمل بار آن 480 کیلوگرم است.
بررسی امکانات رفاهی کاپرا 2
کاپرا 2 به صورت استاندارد به تنظیم برقی آینهها، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، قفل ایمنی شیشههای عقب، تنظیم ارتفاع چراغهای جلو از داخل، چراغ مطالعه سرنشینان عقب، فرمان هیدرولیک، تهویه مطبوع خودکار و نمایشگر مرکزی 7 اینچی با رهیاب، دوربین دنده عقب و پشتیبانی از بلوتوث و USB مجهز شده است.
کیفیت نمایشگر کاملاً متوسط بوده ضمن اینکه خوانایی آن در زیر نور مستقیم کاهش مییابد. با توجه به سگمنت و البته قیمت کاپرا 2، جای خالی مواردی همچون ورود بدون کلید، استارت دکمهای و حتی سنسور فشار باد تایرها احساس میشود.
تجهیزات ایمنی این خودرو نیز به دو کیسه هوا و ترمز ضد قفل ABS با تقسیم نیروی الکترونیکی ترمز EBA محدود شده است، که اصلا کافی به نظر نمیرسد.
سازنده چینی از موفقیت کاپرا در آزمایش ایمنیANCAP استرالیا و US-NCAP سخن گفته، ولی حقیقت این است که جستجوی نام گرند تایگر در وب سایت ANCAP نتیجهای دربرنداشته و موسسهای با نام US-NCAP هم وجود ندارد. بنابراین عملکرد ایمنی کاپرا تا حد زیادی مورد سوال است.
مشخصات فنی کاپرا 2
در زیر کاپوت کاپرا 2 با پیشرانه 4 سیلندر خطی به حجم 2400 سیسی مواجه هستیم، که اصالت طراحی آن به میتسوبیشی بازمیگردد. حداکثر قدرت و گشتاور خروجی این پیشرانه به ترتیب 124.7 اسببخار و 200 نیوتنمتر گشتاور بوده که براساس اعلام سازنده میتواند شتاب صفر تا صد کیلومتر 16 ثانیه و حداکثر سرعت 140 کیلومتر برساعت را برای این پیکاپ چینی به همراه بیاورد.
سیستم انتقال قدرت از نوع 5 دنده دستی بوده و به لطف امکان تنظیم وضعیت انتقال قدرت به چرخها، میتوان کاپرا 2 را در حالت تک دیفرانسیل عقب (2WD)، دو دیفرانسیل سبک (4WD) و یا سنگین (4L) راند.
ضریب تراکم پیشرانه کاپرا 2 برابر با 9.8 اعلام شده است، که از سازگاری آن با کیفیت بنزین خبر میدهد. سیستم ترمز این خودروی 1765 کیلوگرمی در جلو از نوع دیسکی و در عقب کاسهای بوده و سیستم تعلیق آن در جلو از نوع دوبل جناقی با میله پیچشی و در عقب از نوع فنر تخت است.
تجربه سواری با کاپرا 2
در نخستین لحظات ملاقات با کاپرا 2 برای سوار شدن به سوی در سرنشین جلو میروم، اما سفتی بسیار زیاد دستگیره در، این شائبه را به وجود میآورد که شاید قفل فعال باشد که با مشاهده مالک خودرو در کابین، به اشتباه خود پی میبرم.
پس از تلاش چندباره برای باز کردن در، با جای خالی دستگیره در ستونهای A روبرو میشوم که برای سوار شدن به خودرویی با این ارتفاع از سطح زمین، لازم به نظر میرسد. رکابهای جانبی کاپرا 2 هم بیشتر کاربرد ظاهری داشته و در هنگام سوار یا پیاده شدن نمیتوان چندان روی آنها حساب باز کرد. حالا که وارد کابین شدهایم، طبیعتا باید در خودرو را ببندیم اما این امر هم لااقل برای در سرنشین جلو غیرممکن به نظر میرسد! پس از چهار مرتبه تلاش و اعمال نیروی بیشتر، در نهایت چراغ هشدار باز بودن درها در پشت آمپر خاموش میشود.
به لطف طراحی جعبهای بدنه، ابعاد مناسب آینههای جانبی و ارتفاع زیاد، دید جلو و طرفین قابل قبول است. دوربین عقب هم تاحدی خاطر راننده را آسوده ساخته است ولی خوانایی نشاندهندهها چندان مناسب نیست.
موتور کاپرا 2 با صدایی بلند روشن میشود که بدون اغراق به صدای نیسان پاترول شباهت دارد. شتابگیری کاپرا درحالت تک دیفرانسیل به کندی انجام گرفته و تاحدی آزاردهنده است. با عبور دورشمار از رقم 3 هزار، صدای پیشرانه به وضوح افزایش مییابد، اما در روند شتابگیری تغییر خاصی پدیدار نمیشود. البته قرار نیست از یک پیکاپ انتظار شتابگیری سریع داشته باشیم ولی کاپرا 2 واقعا کند است! در حالت 4WD نیز اوضاع چندان بهتر نیست.
کیفیت سواری کاپرا 2 نسبت به نیسان پیکاپ نرمتر بوده و در مسیرهای هموار و کوتاه مخصوصا برای سرنشینان جلو قابل قبول است، اما با توجه به آرایش سیستم تعلیق این خودرو، برای مسیرهای طولانی نمیتوان روی آن حساب کرد. با توجه به طول بیش از 5.3 متری بدنه، رانندگی با کاپرا2 در شهری همچون تهران چندان ساده نیست، مگر اینکه در مسیرهای بزرگراهی تردد کنید، البته نه در ترافیک عصرگاهی! مالک نمونه موردبحث از این خودرو برای سفرهای کوتاه آخر هفته به استان البرز استفاده میکند به همین دلیل در طول یک سال گذشته، رقم کارکرد از 10 هزار کیلومتر فراتر نرفته است.
فرمان کاپرا 2 اطلاعات دقیقی از زاویه چرخها و سطح مسیر در اختیار راننده قرار نداده و در حرکت با سرعت حوالی 30 کیلومتر برساعت در مسیر ناهموار با کمی گیجی و ضربات شدید روبرو میشوید.
به لطف ارتفاع مناسب از زمین، تولید حداکثر گشتاور در دورشمار 2500 الی 3000 و حالت رانندگی 4L، توان کاپرا 2 برای عبور از مسیرهای ناهموار مناسب است هرچند قدرت کم پیشرانه در این حالت نیز خود را نشان داده و برای عبور از بسیاری تپهها یا مسیرهای ناهموار کافی نخواهد بود. افزایش 15 سانتیمتری فاصله محورها نسبت به مدل قبلی هم عامل مطلوبی در مانورپذیری یا قابلیت بیراهه نوردی محسوب نشده و حتی احتمال گیر کردن در مسیرهای ناهموار را افزایش میدهد.
عملکرد سامانه ترمز کاپرا 2 در مسیرهای خشک قابل قبول است، ولی در سطوح لغزنده یا سرعت بالاتر از 80 کیلومتر برساعت، چندان مطمئن ارزیابی نمیشود.
متاسفانه مجموعه کلاچ و جعبهدنده کاپرا 2 عملکرد چندن مطلوبی ندارد. غیر از حساس بودن سیستم کلاچ به فشارهای وارده در بیراهه نوردی یا حتی برخی مسیرهای شیبدار، تعویض دندهها نیز چندان دقیق و راحت انجام نمیشود. عملکرد سفت جعبهدنده هنگام معکوس از دنده دو به یک کاملاً قابل مشاهده بوده که در اکثر موارد نیاز به امتحان مجدد دارد.
بنابر اظهار مالک مصرف سوخت ترکیبی تقریباً 12 لیتر به ازای هر صد کیلومتر بوده که در صورت استفاده مداوم شهری یا آفرود، میتواند به 15 تا 16 لیتر هم افزایش یابد. بد نیست به نحوه عجیب باز شدن در باک هم اشاره کنیم که در دو مرحله و پس از چندین دور پیچاندن سوئیچ در مغزی باز شده ضمن اینکه درپوش فلزی هم با صدایی زیاد باز و بسته میشود، که از هنگام تحویل به همین صورت است.
در خودروی مورد آزمایش، صدای اضافی از جلوبندی و اجزای کابین به گوش نمیرسید، اما در برخی نمونههای با کارکرد بالا، صداهای مزاحم مخصوصا از ناحیه صندلیها را خواهید شنید.
گستردگی مراکز خدمات پس از فروش بهمن موتور در سراسر کشور نسبتا مناسب بوده و کاپرا پس ازیک دهه حضور در ایران، از نظر موجودی قطعات وضعیت مناسبی دارد.
راند نهایی با کاپرا 2
به لطف معرفی محصولات جدید در رده پیکاپ، تنوع این رده در بازار ایران در حال افزایش است. تمامی این محصولات نسبت به کاپرا 2 امکانات بیشتر، طراحی بروزتر و قدرت بیشتر پیشرانه را به همراه دارند اما فاصله قیمتی آنها با کاپرا 2 که در برخی موارد تا دو برابر قیمت این خودرو میرسد را نمیتوان نادیده گرفت. در محدوده قیمت کاپرا 2 نیز هیچ رقیب صفرکیلومتری حضور ندارد و معدود نمونههای صفر کیلومتر پیکاپ ریچ پارسخودرو هم با ارقامی گرانتر به فروش میرسند، هرچند که این خودرو نتوانسته جانشینی شایسته برای نیسان پیکاپ باشد و چندان پرطرفدار نیست. نیسان پیکاپ هم سالهاست از خط تولید کنار رفته و یافتن نمونهای سالم، کار بسیار مشکلی خواهد بود. وینگل مونتاژ دیار خودرو هم در تیراژ بسیار کم تولید شده است و عملا در رقابت حضور ندارد. درباره هایلوکس هم بهتر است صحبتی به میان نیاوریم چراکه با بودجه خرید کاپرا باید به سراغ نمونههایی با عمر تقریباً 20 ساله بروید.
اینجاست که اصطلاح «کشتیگیر بیرقیب همیشه پیروز است» را میتوان درمورد کاپرا 2 کاملا صادق دانست. بنابراین اگر نیازمند یک پیکاپ دو کابین دو دیفرانسیل با توان جابجایی تقریباً پانصد کیلوگرم بار هستید، که تاحدی بیراههنورد هم باشد، حتما نگاهی به کاپرا دو کابین داشته باشید. اما نکات منفی این خودرو همچون شتاب کم، مصرف سوخت بالا ، کیفیت متوسط در بخش فنی و ضعیف در کابین، نفوذ زیاد صدای پیشرانه به فضای داخلی و عملکرد نه چندان مطلوب فرمان و مجموعه گیربکس را هم در نظر داشته باشید.
البته برخی مالکان کاپرا 2 با صرف وقت و هزینه و تعویض برخی قطعات فنی و ظاهری همچون کمکفنرها، دیسک و صفحه کلاچ ،صندلیهای راحتتر و قطعات دکوراتیو برای کابین، نتیجهای بهتر نسبت به مدل استاندارد را به دست میآورند.
عکاس: عماد رحمتیراد
نویسنده : عماد رحمتیراد
منبع : باما