• موتورسيکلت ياماها ايکس مکس 250
  • موتورسيکلت ياماها ايکس مکس 250
  • موتورسيکلت ياماها ايکس مکس 250

برای مشتریان خاص

بررسی موتورسیکلت یاماها ایکس مکس 250

8 خرداد 1401 11:54

با توجه به شرایط اقتصادی بازار، بسیاری از موتورسیکلت‌های موجود شهرت چندانی در سطح بین‌المللی ندارند؛ اما این مدل یکی از بزرگ‌ترین استثناها است. یاماها ایکس‌ مکس 250 اسکوتر نامدار ژاپنی است، که برای خواص طراحی و عرضه شده.

این محصول یکی از اروپایی‌پسندترین موتورسیکلت‌های دنیاست. چراکه علیرغم کلاس ویژه طراحی‌اش توانست در یک سال بیش از 19 هزار دستگاه فروش داشته باشد.اگرچه طی چند سال اخیر فروش موتورسیکلت‌های کلاس اسکوتر به‌شدت افزایش یافته، ولی حقیقت آن است که اغلب این مدل‌ها برای پیمایش‌های داخلی شهری مناسب هستند و نمی‌توان روی قابلیت‌های عملکردی‌شان در مسافرت‌های طولانی‌مدت حساب باز کرد. در واقع هنوز هم اسکوتر کلاس Tourer واقعی به‌سختی در کشور یافت می‌شود. دقیقاً در چنین فضایی است که شرکت نیرو موتور می‌آید و یاماها ایکس مکس 250 را برای مشتریان خاص معرفی می‌کند.

این محصول یکی از اروپایی‌پسندترین موتورسیکلت‌های دنیاست. چراکه علیرغم کلاس ویژه طراحی‌اش توانست در یک سال بیش از 19 هزار دستگاه فروش داشته باشد. این در حالی است که یاماهای فوق نه از نظر فنی در قد و قامت اسپرت‌هاست و نه از لحاظ بصری خود را به لوکس‌ها نزدیک کرده است. به عبارتی دیگر توانایی‌های یاماها ایکس‌ مکس 250 است که باعث شده محبوبیت آن دوچندان شود. امروز این فرصت را داشتیم که دیداری جذاب با این اسکوتر ویژه داشته باشیم.

یاماها ایکس مکس 250 با قیمت بیش از 260 میلیون تومان می‌تواند حتی در دنیای خودروها نیز رقیب داشته باشد. از نظر کلاس طراحی نیز همانطور که گفته شد، رقیب خاصی غیر از گلکسی JX250 برای آن در بازار نیست.

بررسی طراحی یاماها ایکس مکس 250

اسکوترها با توجه به ساختار سنتی خود که اصلی‌ترین مشخصه‌اش، محل قرارگیری پای راکب است، نمی‌توانند مجالی برای طراحی چهارچوب‌شکن داشته باشند؛ اما گویا یاماها این ذهنیت را تغییر داده است. ایکس‌ مکس 250 از زبانی بسیار پویا و به‌روز برای گرافیک بصری خود استفاده کرده است. کافی است یک نگاه اجمالی به آن بیاندازید تا متوجه شوید با اسکوتری کاملاً آینده‌نگر و مدرن روبرو هستیم. چهره آن از پیچیدگی منحصربه‌فردی برخوردار است. زوایای نرم در کنار خطوط تیز، پارادوکسی چشم‌نواز را ایجاد کرده‌اند. این سبک از طراحی امضای ویژه اسکوترهای یاماها است. چراغ‌های اصلی به زیباترین شکل ممکن سر جای خود قرار گرفته‌اند. پنل‌های متعدد کاری کرده‌اند که هیچ فضای خالی درون آن پیدا نباشد تا چهره‌اش کاملاً باصلابت به نظر برسد.

Yamaha XMAX 250 Review

چهره یک اسکوتر وقتی راکب روی آن قرار گرفته باشد در قیاس با زمانی که به صورت مستقل به آن نگاه می‌کنیم، بسیار فرق دارد. درواقع وقتی کسی پشت فرمان می‌نشیند، بخشی از زیبایی بدنه معطوف به حالت نشستن می‌شود؛ اما در این محصول، حتی با وجود راکب نیز زیبایی بدنه حفظ شده است. حالت مواج زوایای در نمای جانبی کاری کرده است که این محصول حتی تا حدودی شبیه به مدل‌های Street باشد. به‌ویژه اگزوز زیبای رو به بالای آن که به صراحت نشان می‌دهد با یک اسکوتر محافظه‌کار و ساده طرف نیستیم.

بررسی مشخصات فنی یاماها ایکس مکس 250

همین که روی یک اسکوتر پیشرانه 250 سی‌سی نصب شده باشد یعنی با محصولی متفاوت روبرو هستیم. آن هم پیشرانه‌ای تک سیلندر که می‌تواند 22.5 اسب‌بخار قدرت و 24.3 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این خروجی برای رسیدن به سرعت نهایی 112 کیلومتر برساعت کفایت می‌کند. اوج لذت راندن ایکس‌ مکس 250 به دلیل حضور گیربکس CVT تمام اتوماتیک تسمه‌ای آن است.

فاصله 1540 میلی‌متری بین دو چرخ عقب و جلو فضایی بسیار مناسب برای قرارگیری پای راکب فراهم آورده است. البته این طویل بودن باعث شده تا وزن کل سازه به بیش از 175 کیلوگرم برسد. با توجه به نوع کاربری، استفاده از یک باک 13 لیتری برای آن معقول بوده است. ساختار تعلیق جلو چنگال تلسکوپی و ساختار تعلیق عقب یاماها ایکس‌ مکس 250 شوک دوقلو قابل تنظیم است. تایرهای جلو و عقب این موتور نیز به ترتیب 120.70 میلی‌متری 15 اینچی و تایر عقب آن 140.70 میلی‌متری 14 اینچی است. بد نیست بدانید مصرف سوخت آن نیز فقط 3.1 لیتر در هر 100 کیلومتر ثبت شده است.

Yamaha XMAX 250 Review

یک اسکوتر مناسب مسافرت را می‌توان از روی آپشن‌هایش شناسایی کرد. حضور سیستم کنترل پایداری، چراغ نور روز، ترمز دیسکی عقب و جلو و نمایشگر دیجیتالی در این محصول به صورت استاندارد خواهد بود. با استفاده از ریموت می‌توان به قفل فرمان و بخش‌های ذخیره‌سازی اعم از بنزین یا صندوق دسترسی داشت. هم‌چنین این موتورسیکلت دارای بوق هشدار برای مراقبت بیشتر و افزایش ایمنی است. محفظه ذخیره‌سازی زیر صندلی فضای بزرگی به اندازه دو کلاه‌کاسکت دارد.

بررسی میدانی یاماها ایکس مکس 250

با توجه به ابعاد خاص بدنه، طبیعی است که یاماها ایکس‌ مکس 250 قابلیت جابجایی دو نفر را هم دارد؛ اما با این حال طبیعی است که با حضور دو نفر روی آن نه تنها پایداری و دقت سیستم تعلیق به هم می‌خورد، بلکه بخش از ظرفیت پیشرانه نیز افت پیدا می‌کند. بنابراین تمام هنر و عملکرد یاماها ایکس‌ مکس 250 زمانی به نمایش درمی‌آید که یک نفر روی آن قرار گرفته باشد.

Yamaha XMAX 250 Review

نکته بسیار مهمی که درباره این اسکوتر باید لحاظ شود، نحوه نگهداری آن است. نه فقط این یاماها بلکه هر وسیله نقلیه دیگری نیاز به مراقبت و انجام سرویس‌های دوره‌ای با استفاده از لوازم‌یدکی باکیفیت دارد؛ اما این موضوع برای یاماها ایکس‌ مکس 250 بسیار حیاتی است. قطعات دقیق و پیچیده این اسکوتر در صورت بروز یک سهل‌انگاری در نگهداری می‌توانند دچار آسیب شوند.

جدیدترین اخبار موتورسیکلت و قیمت روز موتور سیکلت را در باما دنبال کنید.

نویسنده : نیما حدادی

منبع : باما

دیدگاه کاربران
مملی 1402/6/31
كسي ميدونه صداي دزدگيره ايكس مكس چجوري فعال ميشه
پاسخ
0
0
0