• لايتير 0 خودرويي برقي که با خورشيد شارژ مي‌شود
  • لايتير 0 خودرويي برقي که با خورشيد شارژ مي‌شود
  • لايتير 0 خودرويي برقي که با خورشيد شارژ مي‌شود
  • Lightyear 0 Production Solar EV
  • Lightyear 0 Production Solar EV
  • لايتير 0 خودرويي برقي که با خورشيد شارژ مي‌شود

خودرویی برقی که با خورشید شارژ می‌شود

لایتیر 0 تولید می‌شود

24 خرداد 1401 15:34

نسخه نهایی از کانسپت لایتیر 01 که مدتی پیش توسط استارت‌آپ آلمانی رونمایی شده بود، وارد خط تولید می­‌شود. این خودرو اکنون لایتیر 0 نام گرفته و نسخه تکامل یافته از مدل کانسپت است، که خود را با عنوان «نخستین خودروی خورشیدی آماده برای تولید» معرفی می‌­کند.

طراحی بدنه و کابین لایتیر 0

تغییرات ظاهری لایتیر 0 نسبت به خودروی کانسپت، به طرح جدید برای سپرها، رینگ‌ها، چراغ‌های جلو و عقب و دستگیره درها، لوگوی نورانی در میان چراغ‌های عقب و تغییر مکان دوربین‌های جانبی از درها به گلگیرهای جلو، محدود شده است. نصب روکش برای چرخ‌های عقب، به صورت آپشن ولی بدون دریافت هزینه اضافه فراهم خواهد بود. بد نیست بدانید که قطعات بدنه لایتیر 0 از فیبرکربن بازیافتی ساخته شده است.

لایتیر 0 خودرویی برقی که با خورشید شارژ می‌شود

تغییرات فضای کابین وسیع‌تر بوده و مواردی شامل دو خروجی هوا در دو طرف داشبورد، نمایشگر مرکزی جدید و برخی دکمه‌­های جدید در کنسول میانی را شامل می­‌شود.

در کابین لایتیر 0 از چرم گیاهی، پارچه بازیافتی و قطعات چوبی حاصل از نخل رونده استفاده شده است.

مشخصات فنی لایتر 0

براساس اعلام سازنده، لایتیر 0 می‌­تواند پس از شارژ کامل باتری‌ها، 625 کیلومتر مسافت را طی کند درحالی‌که پوشش دولایه سلول‌های خورشیدی روی سقف به مساحت 5 متر مربع نیز انرژی لازم برای پیمایش 70 کیلومتر مسافت بیشتر را فراهم خواهد کرد. با فرض این‌که تمام روزهای سال آفتابی باشد، این خودرو می‌تواند 11 هزار کیلومتر مسافت را به کمک انرژی خورشیدی طی کند. البته سازنده به خریداران اطمینان داده است، که در هوای ابری هم نیروی لازم برای پیمایش 35 کیلومتر به صورت روزانه فراهم خواهد شد.

لایتیر 0 خودرویی برقی که با خورشید شارژ می‌شود

به لطف ضریب درگ رکوردشکن لایتیر 0 که برابر با 0.19 ثبت شده، مصرف انرژی این خودرو 10.5 کیلووات ساعت در صد کیلومتر اعلام شده است.

سازنده لایتیر 0 اعتقاد دارد که بسته به شرایط تابش آفتاب، این خودرو بین 2 تا 7 ماه به شارژ با جریان برق نیاز نخواهد داشت، اما در صورت لزوم، باتری 60 کیلووات ساعت این خودرو با اتصال یک ساعته به جریان خانگی، عمومی و سریع DC، به تریتب نیروی لازم برای پیمایش 32، 200 و 520 کیلومتر را به دست می‌آورد. این میزان برای پنل‌های خورشیدی روی سقف به 10 کیلومتر در یک ساعت شارژ کاهش می‌­یابد.

برنامه تولید و قیمت لایتر 0

لایتیر قصد دارد تولید مدل 0 را از اواخر سال جاری در فنلاند آغاز کند و محصول نهایی را از ماه نوامبر به مشتریان تحویل دهد. ثبت سفارش لایت یر 0 با قیمت 250 هزار یورو (265 هزار دلار) آغاز شده است.

دیدگاه کاربران