پیمایشی برابر تسلا

معرفی خودروی خورشیدی لایتیر وان سولار EV

21 تیر 1400 10:52

لایتیر (Lightyear) یک استارتاپ هلندی است که در زمینه ساخت خودروهای الکتریکی فعالیت دارد. پروژه اخیر آن‌ها، که با نام Lightyear One solar-powered EV شناخته می‌شود، مراحل آخر خود را سپری می‌کند.

مهم‌ترین کاری که لایتیر انجام می‌دهد، ارائه‌ میزان پیمایش مشابه خودروهای تسلا و لوسید است، اما با کمک باتری‌ای کوچک‌تر که با کمک سلول‌های خورشیدی شارژ می‌شوند.این خودروی الکتریکی نوپا، ماه گذشته در مرکز تست Aldenhoven آلمان حاضر شد و توانست مسافت 710 کیلومتر را با یک‌بار شارژ شدن، طی کند. این میزان پیمایش برای یک خودروی الکتریکی تازه‌کار، رکورد مطلوبی است؛ اما شاید با خود بگویید که شرکت‌هایی نظیر تسلا و لوسید، قبلاً به این اعداد دست یافته‌اند و رکورد تازه‌ای نیست. در واقع مهم‌ترین کاری که لایتیر انجام می‌دهد، ارائه‌ همان میزان پیمایش مشابه خودروهای تسلا و لوسید است، اما با کمک باتری‌ای کوچک‌تر.

باتری به کار رفته در لوسید مدل Air ظرفیتی 110 کیلووات‌ ساعتی، و برای تسلا Model S Plaid نیز ظرفیتی 100 کیلووات‌ ساعتی دارد؛ در حالی که لایتیر one تنها از یک بسته باتری 60 کیلووات‌ ساعتی نیرو می‌گیرد.

آزمایش های خودروی خورشیدی lightyear با پیمایشی برابر با تسلا

اعداد ذکرشده نشان می‌دهد که باتری موجود در خودروی لایتیر، 40 درصد کوچک‌تر از رقبایش است و طبق ادعای این شرکت، بازده آن 12 کیلومتر بر هر کیلووات‌ ساعت است. این اعداد را با تسلا مدل 3 مجهز به باتری 50 کیلووات‌ ساعتی مقایسه می‌کنیم؛ مدل 3 در تست EPA بازده 8.5 کیلومتری را در هر کیلووات‌ ساعت ارائه داد. مطمئناً پنل‌های خورشیدی به کار رفته و فرم بدنه آیرودینامیک این خودرو نیز در ثبت این رکورد موثر بوده است.

لایتیر وان سولار می‌آید تا مشکل سنتی خودروهای برقی که مشکل شارژ، اتصال و سایر روش‌های ناهنجار است را مرتفع کند. سلول‌های خورشیدی این محصول روی سقف و قسمتی از کاپوت جلوی آن تعبیه شده‌اند. مساحت کلی این سلول‌ها چیزی حدود 5 متر مکعب است و به گونه‌ای ایمن و مستحکم طراحی شد‌ه‌اند که گفته می‌شود یک فرد بالغ می‌توان روی آن راه برود و فرورفتگی ایجاد نشود.

لایتیر وان سولار EV

با توجه به گستردگی سطح پنل‌های خورشیدی روی بدنه، شرکت لایت‌یر مدعی است که روزانه و در صورتی که آفتاب مناسبی باشد می‌تواند بین 50 تا 70 کیلومتر اضافی با آن پیمایش داشت. شرکت می‌گوید این خودرو در طول یک سال حداقل می‌تواند 700 کیلووات ساعت برق تولید کند. به منظور استفاده هرچه بیشتر از نیروی خورشید قوای محرکه این خودرو به صورت چهار موتور برقی روی چهار چرخ است.

لایتیر سال گذشته قول داده بود که تا برد 724 کیلومتر دست ‌یابد. البته رانندگی در دنیای واقعی، با وجود ترافیک و توقف‌ها، مقدار برد را کاهش می‌دهد. خودروی الکتریکی لایتیر به زودی وارد مرحله بعدی آزمایش خود می‌شود؛ مرحله‌ای که برای تست ایمنی و تصدیق برد واقعی جهانی، وارد WLTP می‌شود و انتظار می‌رود که تحویل مدل One از سال آینده آغاز شود.

مترجم : مریم سادات نوری

منبع : motortrend.com

دیدگاه کاربران