مازراتی ام سی اکستریما (MCXtrema) را باید جدیدترین شگفتانهای دانست، که در هفته خودرویی مونتهری معرفی شد. این خودروی مخصوص پیست که مطمئنا برای جلب نظر مجموعهداران ساخته شده را میتوان جانشین معنوی مازراتی MC12 کورسا دانست، که در اوایل دهه 2000 میلادی معرفی شد.
طراحی مازراتی ام سی اکستریما
فرم خمیده و آیرودینامیک بدنه در برخی بخشها با قطعات فیبرکربن همراه شده است، تا مقاومت هوا در برابر این خودرو را به کمترین مقدار برساند. فرم گلگیرها میتواند مازراتی تیپو 61 مدل 1959 را یادآوری کند.
گذشته از ورودی هوا در سپر جلو و جانبی برای بهینهسازی جریان هوا در زیر و اطراف خودرو، در ناحیه ستون B بالههایی نصب شده که جریان هوا را به سمت باله عقب و هواکش رادیاتور در پایین هدایت میکند. روی سقف نیز ورودی هوای دو قسمتی نصب شده است، که همراه با باله کوسهای، جریان هوا را به سمت باله بزرگ عقب ارسال کرده و پایداری را بهبود میبخشد.
در نمای عقب هم با دیفیوزر بزرگ، قطعات فیبرکربن حاشیه خروجیهای اگزوز و چراغهای عقب به فرم سه شاخه نیزه مواجه هستیم، که لوگوی مازراتی را تداعی میکند. بنابر اعلام مازراتی، کف این خودرو به صورت کاملاً تخت طراحی شده که در بهبود آیرودینامیک موثر خواهد بود.
کابین و امکانات مازراتی ام سی اکستریما
در داخل کابین مازراتی ام سی اکستریما تمام موارد معمول به منظور کاهش وزن و افزایش تمرکز راننده حذف شده است. بنابراین به جای داشبورد، سازهای نصب شده که غربیلک مربعی فرمان، یک نمایشگر 5 اینچی و دکمهها و کنترلرهایی از جنس فیبرکربن و آلومینیوم را در خود جای داده است. در این بخش میتوان کنترل کشش، زمان عبور از پیست، محدودکننده سرعت و سامانههای ارتباطی را تنظیم کرد.
مازراتی ام سی اکستریما در حالت استاندارد فقط با یک صندلی راننده ارائه میشود، اما خریدار میتواند علاوه بر سفارش صندلی سرنشین، محل قرارگیری فرمان، پدالها و کنترلها را نیز بنابر سلیقه خود سفارش دهد.
به منظور حفظ ایمنی سرنشینان، میلههای ایمنی و کمربندهای شش نقطهای هم در نظر گرفته شده است.
مشخصات فنی مازراتی ام سی اکستریما
مازراتی ام سی اکستریما به پیشرانه 3 لیتری V6 توئین توربو یعنی Nettuno مجهز شده است، که در MC20 هم حضور دارد، اما به لطف نصب توربوشارژرهای اختصاصی، قدرت آن با 110 اسببخار افزایش به 730 اسببخار در دورشمار 7.500 رسیده، اما گشتاور بدون تغییر و برابر با 730 نیوتنمتر است.
خروجی پیشرانه از طریق یک گیربکس شش سرعته سکوئنشال و دیفرانسیل لغزش-محدود مکانیکی به محور عقب ارسال میشود.
در هریک از چرخها، تعلیق به صورت دوبل جناغی طراحی شده و فنرها و کمکفنرهای مسابقهای آن در چهار حالت قابل تنظیم است. وظیفه تامین نیروی توقف هم به ترمزهای فیبر کربنی محول شده است.
قیمت و برنامه تولید مازراتی ام سی اکستریما
از قیمت مازراتی ام سی اکستریما اطلاعی در دسترس نیست، اما آنطور که خودروساز ایتالیایی خبر داده، تمامی تیراژ 62 دستگاهی این خودرو با مبلغ 7 رقمی به فروش رسیده است.
تولید مازراتی ام سی اکستریما در نیمه دوم 2024 و تحویل خودروها به مشتریان نیز از پاییز همان سال آغاز خواهد شد.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com