آشنایی با تویوتا یاریس؛ محصول هماتلکام در ایران
تویوتا یاریس نخستین بار در سال 1999 و به عنوان جانشینی برای دو مدل استارلت و ترسل معرفی شد. از آن زمان تاکنون، چهار نسل از این خودرو در بازار حضور داشته است. البته نسلها و نسخههای گوناگون یاریس در برخی موارد به طور همزمان ولی در مناطق متفاوت به فروش رسیده است. حتی در فاصله سالهای 2015 تا 2020، مزدا 2 با نام تویوتا یاریس در آمریکای شمالی عرضه شد. مشتریان ایرانی با نسلهای دوم و سوم یاریس آشنایی دارند و حالا، شرکت هماتلکام قصد دارد اتاق AC100 از نسل چهارم تویوتا یاریس را به صورت وارداتی در ایران عرضه کند:
طراحی ظاهری تویوتا یاریس
طراحی بدنه تویوتا یاریس AC100 که در تایلند با نام وایوس شناخته میشود، نسبت به دو نسل قبلی که در ایران میشناسیم، به مراتب هیجانانگیزتر است. البته همچنان با یک سدان جمع و جور اقتصادی مواجه هستیم که با فرم چند ضلعی چراغهای جلو به نسل جدید کرولا شباهت دارد. در نمای جانبی، خمیدگی سقف جلب نظر میکند درحالیکه نمای عقب، طرحی ساده ولی قابل قبول برای خودرویی در این رده را شاهد هستیم.
ابعاد بدنه تویوتا یاریس در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 4.425، 1.74، 1.48 و 2.62 متر اعلام شده است.
واردات نسل چهارم یاریس صندوقدار
نسل چهارم تویوتا ویوس (Vios) در تابستان 1401 و در کشور تایلند رونمایی شد چراکه این تویوتا، به غیر از تایلند، خط تولید دیگری در جهان ندارد و حتی در کشور مالزی نیز بصورت مونتاژ، تحویل مشتریان میشود. با اینکه در بازار تایلند، تویوتا ویوس را با نام تویوتا یاریس آتیو (Yaris Ativ) میشناسند اما همانطور که میدانید، در بازارهایی مانند خاورمیانه و آمریکای جنوبی، تویوتا همچنان ترجیح میدهد که این خودرو را با نام تویوتا یاریس، در اختیار مشتریانش قرار دهد.
نسل چهارم از نسخه سدان این ژاپنی، که با کد اتاق AC100 شناخته میشود، در اواخر تابستان 1403 برای نخستینبار و توسط شرکت «توسعه ارتباطات هما» به کشورمان رسیده است. آنطور که منابع گمرکی خبر دادهاند، یاریس نسل چهارم با قیمت گمرکی 15 هزارو 500 دلار، وارد شده است.
طراحی تویوتا یاریس جدید
این محصول، یک سدان کلاس B جدید است و بر اساس پلتفرم Daihatsu New Global Architecture (DNGA) ساخته شده است. این پلتفرم در مدلهایی مانند پردوئا Ativa، دایهاتسو Rocky، تویوتا Raize، پردوئا Alza، تویوتا Avanza و Veloz و دایهاتسو Xenia نیز به کار رفته است.
تویوتا یاریس جدید از نظر ابعاد، اندکی بزرگتر از مدل قبلی است؛ ابعاد آن عبارتند از 4425 (+5) و 1740 (+10) و 1480 (+5) میلیمتر. فاصله محوری 70 میلیمتر افزایش یافته و به عدد 2620 میلیمتر رسیده است.
در طراحی تویوتا یاریس نسل چهارم، نشانههایی از کانسپت F سدان 2017، تویوتا کمری و تویوتا کرولا نیز دیده میشود. در بخش جلویی، جلوپنجره باریک بالایی توسط نشان تویوتا، به جلوپنجره بزرگ پایینی متصل میشود. چراغهای جلو زاویه دارند و چراغهای روشنایی در روز، L شکل هستند. یک خط نیز وجود دارد که تا قسمتهای جانبی کشیده شده است.
همانند مدل قبلی، آینههای جانبی نزدیک به ستون A هستند، اما قوس بالای چرخها کمی فرو رفته شده و خط پنجره نیز بیشتر به سمت عقب کشیده شده است.
در بخش عقب خودرو، یک قطعه روی در صندوق قرار گرفته است، که چراغها را به یکدیگر متصل میکند. این چراغها کوچکتر و زاویهدارتر از قبل شدهاند. کمی پایینتر، خروجیهای هوا تعبیه شده که مصنوعی هستند.
طراحی داخلی تویوتا یاریس
در کابین تویوتا یاریس با طرحی متاثر از خطوط مستقیم مواجه هستیم که به سایر محصولات جدید این برند شباهت دارد. برخلاف بسیاری از خودروهای امروزی، در داشبورد و کنسول میانی تویوتا یاریس همچنان میتوان دکمههای فیزیکی را مشاهده کرد که برای بسیاری از کاربران، خبر خوبی است. در نهایت باید به کیفیت خوب قطعات اشاره کنیم.
مشخصات فنی تویوتا یاریس
بنابر اطلاعات وب سایت هماتلکام، تویوتا یاریس در دو مدل 2023 و 2024 در ایران عرضه خواهد شد که از نظر مشخصات فنی با یکدیگر تفاوت ندارند. تویوتا یاریس 2023 و 2024 بازار ایران به پیشرانه 1.5 لیتر تنفس طبیعی مجهز شده است که 105 اسب بخار قدرت و 136 نیوتن متر گشتاور از طریق جعبه دنده CVT به محور جلو انتقال میدهد. سیستم تعلیق تویوتا یاریس به صورت اتصالات مک فرسون در محور جلو و توئیست بیم (محور پیچشی) در عقب طراحی شده است. این خودروی 1035 کیلوگرمی میتواند 425 کیلوگرم بار حمل کند.
امکانات و آپشنهای تویوتا یاریس
بنابر اطلاعات بروشور هماتلکام، تویوتا یاریس 2023 و 2024 بازار ایران به چراغهای LED جلو، رینگهای 15 اینچ، دو کیسه هوا، پایش فشار باد تایرها، نمایشگر مرکزی با پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اتو، ایموبیلایزر، دریچه تهویه ردیف عقب، ترمز ABS، سیستم پایداری و کنترل کشش مجهز شده است.
رقبای تویوتا یاریس در ایران
رقبای نسل چهارم تویوتا یاریس در بازار ایران از نظر ابعاد بدنه و مشخصات فنی، چری آریزو 5، هوندا سیتی، کیا پگاس و هیوندای اکسنت خواهند بود.
فروش تویوتا یاریس جدید در ایران
برای اطلاع از آخرین شرایط فروش تویوتا در کشورمان و همچنین جهت آگاهی از آخرین اخبار شرکت توسعه ارتباطات هما به همراه نحوه فروش نقدی و پیش فروش خودروهای وارداتی این شرکت، مقاله شرایط فروش توسعه ارتباطات هما را مطالعه کنید.
نویسنده : عماد رحمتیراد
منبع : باما