مشخصات فنی تویوتا یاریس جدید در ایران
شرکت توسعه ارتباطات هما، سرانجام عرضه تویوتا یاریس جدید را در کشورمان آغاز کرده است. درحالیکه شرکتهای دیگری مانند معین خودرو، برساوش، سایپا و ... واردات محصولات تویوتا را زودتر از شرکت «هما تلکام» آغاز کردهاند، اما این شرکت، اولین واردکنندهای است که به سراغ تویوتا یاریس جدید رفته است:
کاتالوگ تویوتا یاریس هما تلکام (PDF)
تویوتا یاریس در بازار تایلند، به یک پیشرانه 1.2 لیتری تنفس طبیعی (3NR-VE) مجهز شده است، که 94 اسببخار قدرت (در 6000 دور در دقیقه) و 110 نیوتنمتر گشتاور (در 4400 دور در دقیقه) دارد. اما در نسخه وارداتی بازار ایران، همانند اکثر بازارهای صادراتی دیگر این خودرو، از پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی (2NR-VE) استفاده شده که حدود 105 اسببخار به همراه 136 نیوتنمتر را در اختیارتان قرار میدهد.
در بازار ایران، نسل چهارم تویوتا یاریس صندوقدار، به گیربکس Super CVT-i متصل است و ادعا میشود که مصرف ترکیبی این خودرو در هر 100 کیلومتر، به کمتر از 5 لیتر میرسد.
براساس اطلاعات رسمی منتشر شده از سوی شرکت توسعه ارتباطات هما (هما تلکام)، تویوتا یاریس 1500 وارداتی این شرکت، با امکانات و آپشنهای زیر تحویل خزیداران ایرانی میشود:
. ایربگ دومرحلهای فرمان
. سنسور باد تایر
. ترمز عقب کاسهای
. نمایشگر
. اپل کارپلی و اندروید اتو
. کنترل کشش و پایداری
. و ...
واردات نسل چهارم یاریس صندوقدار
نسل چهارم تویوتا ویوس (Vios) در تابستان 1401 و در کشور تایلند رونمایی شد چراکه این تویوتا، به غیر از تایلند، خط تولید دیگری در جهان ندارد و حتی در کشور مالزی نیز بصورت مونتاژ، تحویل مشتریان میشود. با اینکه در بازار تایلند، تویوتا ویوس را با نام تویوتا یاریس آتیو (Yaris Ativ) میشناسند اما همانطور که میدانید، در بازارهایی مانند خاورمیانه و آمریکای جنوبی، تویوتا همچنان ترجیح میدهد که این خودرو را با نام تویوتا یاریس، در اختیار مشتریانش قرار دهد.
نسل چهارم از نسخه سدان این ژاپنی، که با کد اتاق AC100 شناخته میشود، در اواخر تابستان 1403 برای نخستینبار و توسط شرکت «توسعه ارتباطات هما» به کشورمان رسیده است. آنطور که منابع گمرکی خبر دادهاند، یاریس نسل چهارم با قیمت گمرکی 15 هزارو 500 دلار، وارد شده است.
طراحی تویوتا یاریس جدید
این محصول، یک سدان کلاس B جدید است و بر اساس پلتفرم Daihatsu New Global Architecture (DNGA) ساخته شده است. این پلتفرم در مدلهایی مانند پردوئا Ativa، دایهاتسو Rocky، تویوتا Raize، پردوئا Alza، تویوتا Avanza و Veloz و دایهاتسو Xenia نیز به کار رفته است.
تویوتا یاریس جدید از نظر ابعاد، اندکی بزرگتر از مدل قبلی است؛ ابعاد آن عبارتند از 4425 (+5) و 1740 (+10) و 1480 (+5) میلیمتر. فاصله محوری 70 میلیمتر افزایش یافته و به عدد 2620 میلیمتر رسیده است.
در طراحی تویوتا یاریس نسل چهارم، نشانههایی از کانسپت F سدان 2017، تویوتا کمری و تویوتا کرولا نیز دیده میشود. در بخش جلویی، جلوپنجره باریک بالایی توسط نشان تویوتا، به جلوپنجره بزرگ پایینی متصل میشود. چراغهای جلو زاویه دارند و چراغهای روشنایی در روز، L شکل هستند. یک خط نیز وجود دارد که تا قسمتهای جانبی کشیده شده است.
همانند مدل قبلی، آینههای جانبی نزدیک به ستون A هستند، اما قوس بالای چرخها کمی فرو رفته شده و خط پنجره نیز بیشتر به سمت عقب کشیده شده است.
در بخش عقب خودرو، یک قطعه روی در صندوق قرار گرفته است، که چراغها را به یکدیگر متصل میکند. این چراغها کوچکتر و زاویهدارتر از قبل شدهاند. کمی پایینتر، خروجیهای هوا تعبیه شده که مصنوعی هستند.
طراحی کابین تویوتا یاریس جدید
داخل کابین تویوتا یاریس جدید، یک نمایشگر 9 اینچی لمسی برای اطلاعات و سرگرمی قرار گرفته است. یک نوار نقرهای رنگ، قسمت بالا و پایین داشبورد را جدا میکند. به نظر میرسد که کابین خودرو بیش از قبل روی راننده متمرکز شده است؛ قسمت راننده نیز از سرنشین جدا شده است. کلیدهایی برای تنظیم دیجیتالی تهویه مطبوع و تصفیه هوا وجود دارد.
داخل کنسول وسط، فضای کوچکی برای ذخیرهسازی در نظر گرفته شده است. ترمز دستی و یا ترمز دستی الکترونیکی و دو کلید برای تنظیم روشنایی محیطی 64 رنگه وجود دارد. این سیستم نورپردازی رنگی و فانتزی، یکی از معدود ویژگیهای لوکسی است که فقط در نسخههای فول آپشن یاریس سدان نسل چهارم، در دسترس خریداران قرار گرفته.
فروش تویوتا یاریس جدید در ایران
برای اطلاع از آخرین شرایط فروش تویوتا در کشورمان و همچنین جهت آگاهی از آخرین اخبار شرکت توسعه ارتباطات هما به همراه نحوه فروش نقدی و پیش فروش خودروهای وارداتی این شرکت، مقاله شرایط فروش توسعه ارتباطات هما را مطالعه کنید.
نویسنده : مریم سادات نوری
منبع : باما