• شاسي بلند برقي ولوو EXC90

شاسی‌بلندی برقی با شعاع حرکتی 480 کیلومتر

معرفی ولوو EX90

19 آبان 1401 14:25

پس از مدت‌ها گمانه­‌زنی و انتشار شایعات، بالاخره ولوو EX90 به صورت رسمی و به عنوان شاسی­‌بلند پرچمدار و هفت ­نفره برند ولوو رونمایی شده است.

این خودرو نخستین محصول کاملاً برقی ولوو به شمار می­‌آید. خودروساز سوئدی قصد دارد با معرفی سالیانه یک مدل برقی، تا پایان دهه جاری به سازنده خودروهای کاملاً برقی تبدیل شود.

طراحی ولوو EX90

طراحی ظاهری ولوو EX90 با سایر محصولات این برند هماهنگ شده و تقریباً همان چیزی است که در تصاویر غیر رسمی شاهد بودیم. البته علیرغم شباهت زیاد به مدل XC90، ولوو EX90 براساس پلتفرم کاملاً جدید شکل گرفته و به لطف استفاده از فناوری‌های جدید، لقب «ایمن­‌ترین محصول تاریخ ولوو» را دریافت کرده است.

شاسی بلند برقی ولوو EXC90

جلوپنجره نسبتاً کوچک با منافذ بسته، تاکیدی است بر نصب پیشرانه برقی. در نمای عقب چراغ‌ها کانسپت ولوو Recharge را به یاد می‌­آورد، خودرویی که به عنوان نماینده‌­ای از خودروهای برقی ولوو در آینده معرفی شده بود. در بخش عقب نمی‌­توان اثری از خروجی اگزوز پیدا کرد، که بازهم بر برقی بودن ولوو EX90 تاکید دارد.

کابین و امکانات ولوو EX90

به رسم اکثر خودروهای امروزی، ولوو EX90 هم به دو نمایشگر مجهز شده است. صفحه نمایش عمودی در میانه داشبورد، وظیفه نمایش اطلاعات مربوط به مسیریاب، سیستم صوتی، تلفن همراه و سایر موارد را برعهده دارد.

شاسی بلند برقی ولوو EXC90

بنابر اعلام ولوو، محتوای این نمایشگر بسته به موقعیت تغییر می‌­کند. مثلاً در هنگام حرکت، یک نوار در پایین آن صفحه، اطلاعات مربوط به سیستم صوتی را نمایش می­‌دهد، درحالی‌که در هنگام صحبت با تلفن همراه، جزئیات مربوط به این بخش نمایان خواهد بود.

یک نمایشگر افقی با عرض کم در پشت فرمان قرار گرفته است، تا اطلاعات مربوط به خودرو و جاده همچون سرعت، جهت مسیر، مسافت قابل پیمایش و غیره را به معرض نمایش بگذارد. حسگرهای اطراف بدنه علاوه بر اطلاع­‌رسانی درباره شرایط جاده، سامانه­‌های دستیار رانندگی را برای هدایت خودرو یاری می­‌کنند. در این بخش به یاری نقوش گرافیکی و رنگ‌ها، مواردی همچون خطوط جاده یا سایر خودروها که توسط سامانه­‌های پیشرفته مشاهده می‌­شود، به اطلاع راننده نیز می­‌رسد.

شاسی بلند برقی ولوو EXC90

بنابر اعلام ولوو، سامانه­‌های دستیار راننده در این خودرو به مرور زمان مورد بروزرسانی قرار خواهد گرفت تا امکان «رانندگی مستقل بدون نظارت» با ولوو EX90 فراهم شود. حتی از طریق نمایشگرها به راننده اعلام می­‌شود که بسته به شرایط، می‌­توان به سامانه­‌های خودران ولوو EX90 اعتماد کرد یا خیر.

Thomas Stovicek مدیر UX در بخش خودروهای سواری شرکت ولوو، دغدغه مهندسان این شرکت را نمایش اطلاعات صحیح در زمان صحیح دانسته تا تجربه­‌ای متمرکز، ساده و ایمن از رانندگی با این خودرو فراهم شود. وی بر افزایش ایمنی به واسطه پرهیز از ارائه اطلاعات بیش از حد و گیج­‌کننده به راننده، تاکید کرده است.

برخی فناوری‌های ایمنی موجود در ولوو EX90 نیز معرفی شده است، که شامل چندین دوربین، حسگر، رادار و یک نرم­‌افزار مدیریتی هوشمند خواهد بود. براساس اعلام آقای Rowen، نرم­‌افزار مذکور به لطف جدیدترین نسل فناوری، قابلیت پایش محیط اطراف و شرایط راننده را دارد.

شاسی بلند برقی ولوو EXC90

قابلیت درک (understanding) این نرم‌­افزار که مدیرعامل ولوو بر آن تاکید دارد، محیط اطراف خودرو را به یاری سامانه پیشرفته لیدار با 16 حسگر فراصوت، 8 دوربین و 5 رادار پایش می‌­کند. دوربین و چندین حسگر و رادار در یک حباب در بالای شیشه جلو قرار گرفته است، تا با مشاهده محیط اطراف و شناسایی اشیای کوچک در فاصله چند صد متری، راننده ولوو EX90 را برای واکنش مناسب آماده سازد. بنابر اعلام ولوو، این سامانه پیشرفته می­‌تواند اشیای غیر درخشان همچون تایر را از فاصله 120 متری و عابرین پیاده را از فاصله 250 متری تشخیص دهد، آن هم درحالی‌که ولوو EX90 با سرعت 120 کیلومتر برساعت، در حال حرکت است.

اما ادراک این سامانه از فضای کابین، شکل متفاوتی خواهد داشت چراکه چندین دوربین و سنسور برای کنترل تمرکز راننده بر جاده درنظر گرفته شده که در صورت عدم توجه کافی، به ایشان هشدار می‌­دهد. اگر سامانه تشخیص دهد که راننده به هشدار هم توجهی ندارد، ولوو EX90 را به کنار جاده هدایت کرده و درخواست کمک ارسال می­‌کند

ولوو در همکاری با برند اسنپ دراگون، تراشه موردنیاز برای پردازنده واقعیت مجازی EX90 را تامین کرده است. بد نیست بدانید که این پردازنده توسط Epic Games برای ساخت بازی‌های پیشرفته ویدیویی استفاده کرده است. اینترنت 5G و برخی سرویس‌های گوگل همچون فروشگاه نرم‌­افزار و مسیریاب هم به صورت مستقیم در نمایشگر 14.5 اینچی ولوو EX90 در دسترس قرار دارد.

شاسی بلند برقی ولوو EXC90

از طریق نرم‌­افزار تلفن همراه می­‌توان درهای ولوو EX90 را باز کرد، بدین ترتیب که تنها با نزدیک شدن به خودرو، نه تنها قفل درها باز می­‌شود، بلکه صندلی‌ها، تهویه و سایر تنظیمات هم به دلخواه راننده تغییر می­‌کند.

EX90 همچنین نخستین محصول ولوو است، که بلندگوهای داخل پشت ­سری صندلی ساخت Bowers & Wilkins را به همراه دارد.

مشخصات فنی ولوو EX90

ابعاد بزرگ بدنه ولوو EX90، فضای لازم برای نصب مجموعه باتری 111 کیلووات ساعت را فراهم کرده است، تا به عنوان پشتیبان برای دو موتور برقی این خودرو عمل کند. هریک از موتورها روی یکی از محورها نصب شده و در مجموع 496 اسب‌­بخار قدرت و 910 نیوتن‌متر گشتاور را برای این خودرو فراهم می‌­کند.

شاسی بلند برقی ولوو EXC90

ولوو از شعاع حرکتی 480 کیلومتر این خودرو خبر داده، ولی معلوم نیست این رقم براساس کدام استاندارد اندازه‌گیری شده است. زمان لازم برای رساندن شارژ باتری از 10 به 80 درصد هم 30 دقیقه اعلام شده است.

قیمت و برنامه عرضه ولوو EX90

از قیمت ولوو EX90 اطلاعی نداریم ولی خودروساز سوئدی اعلام نموده که این خودرو با سطح تجهیزات مناسب، کمتر از 80 هزار دلار به فروش خواهد رسید. طبق اعلام سایت motor1.com، مشتریان آمریکایی از حالا می­‌توانند سفارش اولیه برای ولوو EX90 را ثبت کنند درحالی‌که این خودرو زودتر از اوایل 2024 به مشتریان تحویل نمی‌شود. نسخه مخصوص بازار آمریکا از این شاسی­‌بلند برقی در تاسیسات ولوو در کارولینای جنوبی تولید می­‌شود.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران