• کاميون برقي Tesla Semi تسلا سمي

اعلام مشخصات فنی همزمان با تحویل اولین سری

معرفی تسلا Semi

14 آذر 1401 15:00

شرکت تسلا همزمان با آغاز تحویل کامیون Semi به مشتریان، برخی اطلاعات جدید درباره قوای محرکه این کامیون برقی را نیز با مخاطبان به اشتراک گذاشته است.

خودروساز آمریکایی از تسلا Semi به عنوان هیولایی یاد کرده که از کامیون‌های دیزل امروزی، سه برابر نیرومندتر است. هرچند فعلا از رقم خروجی پیشرانه اطلاعی نداریم، اما دستیابی به سرعت صد کیلومتر برساعت ظرف 20 ثانیه آن هم با ظرفیت کامل بار، می­‌تواند شاهدی بر این مدعا باشد.

ظرفیت حمل بار تسلا Semi

حالا که از ظرفیت کامل بار سخن گفتیم، بد نیست بدانید که این رقم در تسلا Semi برابر با 37195 کیلوگرم اعلام شده که 900 کیلوگرم بیشتر از ظرفیت مجاز کامیون‌های دیزل است.

کامیون برقی Tesla Semi تسلا سمی

براساس اعلام ایلان ماسک، تسلا Semi علیرغم وزن و ابعاد بیشتر، عملکردی مشابه با نمونه­‌های متداول دارد. در کلیپ مراسم تحویل این کامیون‌ها که در شبکه­‌های اجتماعی انتشار یافته نیز برخی قابلیت‌ها همچون حمل بار در شیب ۶ درجه و همچنین عبور از ترافیک، قابل مشاهده است. ایلان ماسک با اشاره به قابلیت بازیابی انرژی از نیروی ترمزها در تسلا Semi، خطر از کار افتادن ترمز در سرازیری‌ها را مردود دانسته و این ویژگی را باعث افزایش قابل‌توجه ایمنی راننده و دیگر کاربران جاده می­‌داند.

سه موتور برقی برای تسلا Semi

برخلاف آنچه که در معرفی اولیه تسلا Semi در سال 2017 اعلام شد، نسخه نهایی این کامیون برقی به سه موتور برقی مجهز شده است، که روی محورهای دوم و سوم قرار دارند.

کامیون برقی Tesla Semi تسلا سمی

موتور برقی روی محور دوم به گیربکس تک-سرعته متصل شده و در هنگام حرکت در بزرگراه به کار می‌­افتد درحالی‌که دو موتور برقی روی محور سوم، نیروی خود را به چرخ‌های راست و چپ ارسال کرده و به افزایش گشتاور و بهبود شتابگیری یاری می­‌رسانند. بسته به شرایط، یکی یا هر دو موتور روی محور سوم از مدار خارج می‌­شود تا در مصرف انرژی، صرفه جویی شود.

در پیشرانه تسلا Semi همچون تسلا مدل S نسخه Plaid، از اجزای کربنی استفاده شده است.

مشخصات باتری‌های تسلا Semi

ظرفیت باتری در دو نسخه 600 و هزار کیلووات ساعت پیش‌­بینی شده است، که می‌­تواند شعاع حرکتی 483 یا 804 کیلومتر را فراهم نماید. با اتصال به جریان سریع، نیروی معادل با 70 درصد شعاع حرکتی در مدت 30 دقیقه در باتری ذخیره می­‌شود.

کامیون برقی Tesla Semi تسلا سمی

تسلا به مشتریان اطمینان داده که به واسطه استفاده از اجزای مشترک با سایر محصولات خود، می­‌توانند از صحت عملکرد موتورهای برقی، سامانه پمپ گرمایی و سیستم اطلاعات سرگرمی در تسلا Semi هم آسوده خاطر باشند. البته عملیات شارژ باتری تسلا Semi فقط از طریق جایگاه‌­های اختصاصی این برند انجام خواهد شد. فعلاً، سه جایگاه در Giga نوادا، شرق شهر رینو و همچنین Modesto در کالیفرنیا برای این امر درنظر گرفته شده که که گویا مکان سومی هنوز در دست احداث است.

طراحی تسلا Semi

با مشاهده تصاویر می­‌توان دریافت که غیر از نصب آینه­‌های جانبی متداول به جای دوربین، تقریباً هیچ تفاوتی بین نسخه نهایی تسلا سمی Semi و نسخه کانسپت وجود ندارد.

کامیون برقی Tesla Semi تسلا سمی

قیمت تسلا Semi

آنطور که تسلا اعلام کرده، مالکان کامیون Semi در مدت 3 سال، مبلغی در حدود 200 هزار دلار از محل هزینه سوخت صرفه­‌جویی می­‌کنند.

قیمت تسلا Semi در زمان معرفی اولیه در سال 2017، بین 150 تا 200 هزار دلار برای نسخه‌­های گوناگون پیش­بینی شده بود، اما با توجه به تغییراتی که در این مدت اتفاق افتاده، باید منتظر ماند و دید که چه رقمی در سال جدید اعلام می­‌شود.

دیدگاه کاربران