• راهنماي خريد خودرو در آلمان

ویژه مهاجران ایرانی!

راهنمای خرید خودرو در کشور آلمان

31 شهریور 1401 08:00

در مقاله امروز، قرار است درباره برخی از مهم‌ترین دغدغه‌های خودرویی هم‌وطنانمان در کشور آلمان صحبت کنیم؛ می‌خواهیم بگوییم که با چه درآمدی می‌توان در آلمان، خودرو خرید؟ چه روش‌های برای خرید خودرو در آلمان وجود دارد؟ خرید اقساطی خودرو در آلمان چگونه است و چه تفاوتی با خرید لیزینگی خودرو در آلمان دارد؟ در پایان مقاله نیز برخی نکات مهم درباره خرید خودرو دست دوم در آلمان را به شما می‌گوییم. اگر شما هم به دنبال یافتن جواب این پرسش‌ها هستید، پیشنهاد می‌کنیم که تا پایان این مقاله، باما همراه باشید!

متوسط حقوق ماهیانه در کشور آلمان

در کشور آلمان، حداقل درآمد ماهانه افراد، چیزی حدود 1500 یورو است. این عدد را با احتساب 9 یورو درآمد به ازای هر یک ساعت و با لحاظ کردن 160 ساعت کار ماهانه، محاسبه کرده‌ایم. البته آنهایی که تخصص بیشتری دارند یا در مشاغل حرفه‌ای‌تری مشغول کار هستند، چیزی حدود 3500 یورو را بصورت ماهانه دریافت می‌کنند که این میزان حقوق، جزو حقوق‌های متوسط رو به بالا در کشور آلمان محسوب می‌شود.

متوسط حقوق کارمند در کشور آلمان
در آلمان، حقوق واقعی و حقوق خالص، تفاوت دارد

البته اعدادی که در اینجا اشاره کردیم، اعداد دقیقی نیستند و صرفا براساس تجربه ایرانیانی است که به کشور آلمان مهاجرت کرده و در آنجا زندگی می‌کنند. نکته دیگر اینکه اعداد اشاره شده، میزان حقوق خالص (Netto) افراد در کشور آلمان است. یعنی حقوق واقعی (Brutto) شما، بعد از کسر مالیات، عوارض و بیمه و ... می‌شود حقوق خالص دریافتی شما و سپس همین حقوق خالص، به حساب‌تان واریز می‌گردد.

با چه حقوقی در آلمان میتوان خودرو خرید؟

باتوجه به اینکه پایه حقوق خالص در آلمان حدود 1500 یورست، بنابراین فرض کنید که ساکن کشور آلمان هستید و ماهانه حدود 2000 یورو (ناخالص) حقوق می‌گیرید. حالا بیایید حساب و کتاب‌مان را دوباره شروع کنیم:

1- حدود یک‌چهارم تا یک‌سوم حقوق دریافتی شما، مشمول مالیات، بیمه و ... می‌شود و اگر فرض کنیم که حدود 500 یورو صرف این هزینه‌ها شود، موجودی حساب‌تان به حدود 1500 یورو می‌رسد.

2- اما مشکل اینجاست که با همه این 1500 یورو، بازهم نمی‌توانید برای خرید خودرو در آلمان اقدام کنید چراکه هزینه‌های دیگری مانند هزینه‌ مسکن، هزینه رفت‌وآمد، هزینه خوراک، هزینه استفاده از موبایل و تلویزیون، هزینه اینترنت و ... هم دارید. اگر همه این هزینه‌ها را برای یک فرد مجرد، معادل تقریبی 1000 یورو در ماه درنظر بگیریم، شما می‌مانید و حدود 500 یورو در حساب‌ بانکی‌تان. بنابراین اگر به عنوان مثال، قصد خرید اقساطی یا خرید لیزینگی خودرو در آلمان را دارید، باید خودرویی پیدا کنید که بازپرداخت اقساط یا کرایه ماهیانه آن، کمتر از 500 یورو باشد.

3- پیدا کردن خودروهای قدیمی با قیمت زیر 1000 یورو و حتی با قیمت 500 یورو در آلمان، کار چندان سختی نیست اما برای شمایی که ماهانه حدود 2000 یورو درآمد دارید، خرید خودرو در آلمان به ازای پرداخت 500 یورو در هر ماه، ریسک فوق العاده زیادی دارد چراکه علاوه بر تمام این هزینه‌ها، هزینه‌های جانبی خودرو (شامل مالیات، سوخت، معاینه فنی، تعمیر و نگهداری، بیمه و ...) را هم باید لحاظ کنید. پس اینکه گفته می‌شود با کمتر از 1000 یورو می‌توان در آلمان خودرو خریداری کرد، بصورت تئوری درست است اما در واقعیت، کار بسیار سختی است.

خرید خودرو در آلمان
خرید خودرو در آلمان

البته در مثال فوق، حقوق یک کارمند عادی را مثال زدیم. اما مثلا اگر یک کارشناس IT باشید، خالص حقوق ماهانه شما (بعد از کسر مالیات) ممکن است به 2500 یورو تا 4000 هزار یورو هم برسد و طبیعی است که چنین افرادی، به خصوص افرادی که سابقه کاری بیشتری داشته باشند، راحت‌تر می‌توانند برای خرید خودرو در آلمان اقدام کنند.

انواع روش های خرید خودرو در کشور آلمان

روش‌های خرید ماشین در کشور آلمان، همانند خرید خودرو در ایران است؛ یعنی یا می‌توانید خودروی‌تان را به صورت نقدی خریداری کنید. یا می‌توانید وام خرید خودرو بگیرید و با کمک وام و داشتن پیش پرداخت‌های لازم، برای خرید خودروی موردنظرتان اقدام کنید. یا می‌توانید از تسهیلات لیزینگ خودرو در آلمان استفاده کنید. بنابراین روش‌های خرید خودرو در آلمان را می‌توانیم به صورت زیاد، خلاصه کنیم:

  • خرید نقدی (مطمئن‌ترین روش)
  • گرفتن وام خرید خودرو (بهترین روش برای سطح درآمدی پایین)
  • لیزینگ خودرو (سخت ترین روش)

در ادامه مقاله، توضحیات بیشتری درباره هر سه روش خرید خودرو در آلمان، می‌گوییم.

ترفندهای خرید نقدی خودرو در آلمان

مهم نیست که در دوسلدورف باشید یا در تهران، پول نقد که داشته باشید، فروشندگان زیادی به سمت شما می‌آیند. در روش فروش نقدی خودرو در آلمان، دو نکته مهم را باید رعایت کنید:

1- از فروشنده تخفیف بگیرید! تصور کنید که می‌خواهید برای خرید خودرو موردنظرتان، 15 هزار یورو هزینه کنید. در همان ابتدای کار، به فروشنده خودرو نگویید که مبلغ دقیق بودجه شما چقدر است. بلکه اول قیمت خودرو را بپرسید. وقتی فروشنده، قیمت خودرو را به شما گفت، حالا نوبت چک و چانه است! مثلا اگر قیمت خودرو 15 هزار یورو باشد، به او بگویید که بیشتر از 13 هزار یورو نمی‌خواهید هزینه کنید. در چنین شرایطی، اگر فروشنده خودرو متوجه نقد بودن پول‌تان شود، حتما تلاش می‌کند تا با مبلغی پایین‌تر از 15 هزار یورو را به شما پیشنهاد داده تا شما راضی کند.

2- چیزهای جانبی به خودروی‌تان اضافه کنید! گاهی اوقات کلنجار رفتن با فروشنده خودرو، آنطور که انتظارش را دارید، پیش نمی‌رود. در چنین شرایطی، اگر نتوانستید از فروشنده تخفیف بگیرید یا اگر نتوانستید به آن تخفیفی که مدنظرتان بوده برسید، از فروشنده بخواهید که چیزی روی خودرو اضافه کند. مثلا اگر قیمت خودرو 15 هزار یورو بود و فروشنده، فقط 500 یورو به شما تخفیف داد، قبول کنید اما :

  • مثلا بگویید که باید لاستیک‌ها را تعویض کند یا تایرهای زمستانی هم روی خودرو بگذارد.
  • مثلا از فروشنده بخواهید که گارانتی خودرو را هم اضافه کند و خودرو را با گارانتی به شما تحویل دهد.

ترفندهای گرفتن وام خرید خودرو در آلمان

یکی از بهترین راه‌های خرید ماشین در آلمان، گرفتن وام خرید خودروست. برای دریافت وام خرید خودرو در آلمان، می‌توانید به دو روش اقدام کنید:

  • گرفتن وام خودرو از بانک خودتان
  • گرفتن وام خودرو از بانک فروشنده

برای گرفتن وام خرید خودرو در آلمان، توصیه ما این است که مراحل زیر را «به ترتیب» انجام دهید:

1- به بانک خودتان بروید و جزییات وام را بپرسید! در اولین قدم، کافی است به بانکی که در آنجا حساب دارید، مراجعه کنید و درخواست وام دهید. در این مرحله، باید تلاش کنید که مبلغ وام خودرو، اندکی بیشتر از قیمت خودرو باشد. مثلا اگر قیمت خودرویی که می‌خواهید آنرا خریداری کنید 15 هزار یوروست، و بانک نیز به شما بگوید که می‌توانید تا 20 هزار یورو نیز وام بگیرید، بهترین توصیه ما این است که مبلغ وام را حدود 16 تا 17 هزار یورو به بانک اعلام کنید.

2- نرخ سود بانکی را پیدا کنید! سود تسهیلات بانکی، معمولا وابسته به زمان بازپرداخت اقساط وام است. یعنی اگر بخواهید اقساط را در بلندمدت پرداخت کنید، معمولا نرخ سود بیشتری را هم باید قبول کنید. پس در زمان مراجعه به بانک، حتما باید از نرخ سود وام و زمان بازپرداخت وام خرید خودرو مطلع شوید.

3- به نمایندگی های اصلی بروید! نه فقط در ایران یا آلمان، در هر کجای دنیا که باشید، بهتر است ابتدا به نمایندگی اصلی خودروسازان مراجعه و خودروی‌تان را از آنجا خریداری کنید. اما اگر خودروی‌تان را پیدا نکردید، می‌توانید به سراغ سایر بنگاه‌های خرید و فروش ماشین بروید. اما این نکته را فراموش نکنید: خرید خودرو از نمایندگی، همیشه دردسرهای کمتری نسبت به خرید خودرو از نمایشگاه‌داران دارد.

خرید اقساطی خودرو در آلمان
خرید اقساطی خودرو در آلمان

4- به سراغ فروشنده بروید و جزییات وام او را هم بپرسید! معمولا اکثر فروشندگان بزرگ خودرو در کشور آلمان، با موسسات مالی و اعتباری همکاری می‌کنند و شرایط متنوعی را برای خرید قسطی خودرو، به خریداران پیشنهاد می‌دهند. به همین دلیل، بعد از آنکه به بانک مراجعه کردید و همه چیز را درباره وام بانکی خرید خودرو متوجه شدید، حالا باید به سراغ فروشنده خودرو بروید و از او بپرسید که آیا شرایط فروش خودرو با وام را دارد یا ندارد.

در اینجا مراقب باشید تا زمانیکه جزییات وام را از فروشنده نگرفته‌اید، به او نگویید که به بانک رفته‌اید؛ همه چیز باید مخفی بماند! بعد از آنکه فروشنده خودرو، جزییات وام خودش را به شما گفت، نوبت دوتا دوتا کردن است. یعنی باید ببینید که کدام وام، برای شما به صرفه‌تر است: وام بانکی؟ یا وامی که از فروشنده می‌گیرید؟ 

5- با شرایط فروشنده، بازی کنید! اگر متوجه شدید که شرایط وام فروشنده، سختگیرانه‌تر از وام بانک خودتان است، حالا باید برگ برنده را رو کنید و به فروشنده خودرو بگویید که به بانک هم رفته‌اید و مثلا نرخ سود 2% را به شما گفته‌اند. سپس از فروشنده درخواست کنید که آیا می‌تواند وامی با نرخ سودی کمتر از 2% را برای شما فراهم کند یا نه. اگر توانست، که همه چیز به نفع‌تان تمام می‌شود.

اما اگر نتوانست، می‌توانید از قیمت تمام شده خودرو، مبلغی را کسر کنید. به فروشنده بگویید که شرایط وام او را می‌پذیرید اما به شرطی که مثلا 1000 یورو از قیمت نهایی خودرو، کم کند. اگر بازهم شرایط شما را نپذیرفت، بهتر است به سراغ فروشندگان دیگری بروید و دوباره همین فرآیند را تکرار کنید. آنقدر تکرار کنید که مطمئن شوید که در هیچ کجا، نمی‌توانید وامی با شرایطی بهتر از وام بانکی را پیدا کنید. بعد از اطمینان یافتن از این موضوع، با خیال راحت، دوباره به بانک خودتان بروید و برای دریافت وام خرید خودرو در آلمان اقدام کنید.

خرید اقساطی خودرو در آلمان چگونه است؟

همانند اکثر کشورهای اروپایی، امکان خرید اقساطی خودرو در آلمان هم وجود دارد. خرید اقساطی خودرو نه فقط برای مدل‌های صفر کیلومتر امکان‌پذیر است بلکه مدل‌های کارکرده و دست دوم نیز فروش اقساطی دارند. به عنوان مثال در نمایندگی‌های شرکت آئودی، می‌توانید یک دستگاه آئودی S8 پلاس کارکرده با موتور 4.0 لیتری 8 سیلندر و قدرت تقریبی 605 اسب بخار را با قیمت تقریبی 69 هزار یورو پیدا کنید که از این مبلغ، تنها 15 هزار یورو بعنوان پیش پرداخت بوده و 54 هزار یورو مابقی نیز به صورت وام با نرخ سود 1% برای شما درنظر گرفته می‌شود.

یا به عنوان مثالی دیگر، در نمایندگی مرسدس می‌توانید یک دستگاه بنز C300 کوپه کارکرده با پکیج AMG را با قیمت 43 هزار یورو خریداری کنید. این خودرو را هم می‌توان بصورت اقساطی خریداری کرد که 8500 یورو بعنوان پیش پرداخت از شما گرفته می‌شود و مابقی نیز وام خرید خودرو با نرخ سود 4% خواهد بود.

اهمیت شوفا برای خرید اعتباری ماشین در آلمان

نکته مهم درباره خرید اعتباری ماشین در آلمان، اینجاست که هرکسی، واجد شرایط خرید قسطی خودرو نیست. بسیار از نمایندگی‌های فروش خودرو یا مراکز خرید و فروش اقساطی خودرو در آلمان، توانایی مالی خریداران را ابتدا از موسسه شوفا (schufa.de) استعلام می‌گیرند. در این استعلام، مشخص می‌شود که چقدر گردش مالی دارید، چقدر حقوق ماهانه می‌گیرید و توانایی شما برای بازگرداندن وام خرید ماشین، چقدر است. همچنین در صورتیکه قبلا وام بانکی گرفته باشید، شوفا می‌تواند نحوه بازپرداخت و سوابق پرداخت قبلی شما را بررسی کند. پس از پایان رتبه‌بندی مالی، شوفا یک امتیاز به شما اختصاص می‌دهد و این امتیاز، هرچقدر بیشتر باشد، یعنی ریس کمتری برای بانک دارید و لذا بهتر می‌توانید از تسهیلات بانکی نیز استفاده کنید.

رتبه بندی شوفا در آلمان
رتبه بندی شوفا در آلمان

اما یکسری اتفاقات ناگهانی یا غیرقابل پیش‌بینی ممکن است برای شما رخ دهد. مثلا اگر تصادف کنید و شیشه جلوی خودروی‌تان شکسته شود، باید چندین هزار یورو (برای خودروهای متوسط رو به پایین) برای تعویض شیشه هزینه کنید. در چنین شرایطی، شما یک متقاضی پر ریسک برای موسسات اعتباری محسوب می‌شوید و احتمال اینکه بتوانید از آنها وام خودرو بگیرید، کمتر می‌شود. مگر آنکه به سراغ خرید خودروهای بسیار ارزان قیمت بروید.

تفاوت وام خودرو و لیزینگ خودرو در آلمان

برخلاف آنچه که در کشورمان از عبارت «لیزینگ خودرو» بر سر زبان‌ها افتاده، در سایر کشورها، این عبارت، معنی و مفهوم دیگری دارد. لیزینگ خودرو در آلمان، به معنی کرایه‌ کردن خودرو صفر کیلومتر است و اصلی‌ترین تفاوت وام خرید خودرو و لیزینگ خودرو، به همین نکته برمی‌گردد.

1- وقتی وام می‌گیرید و با آن برای خرید خودرو اقدام می‌کنید، خودرو را بصورت تمام و کمال در اختیارتان قرار می‌دهند و طرف حساب‌تان فقط بانک می‌شود! اما وقتی خودرویی را لیزینگ می‌کنید، شما صاحب آن نیستید. بلکه هر ماه باید مبلغی را به عنوان کرایه پرداخت کنید و اگر توانایی پرداخت آنرا نداشته باشید، خودرو را مجددتان از شما پس می‌گیرند. بنابراین بصورت کلی، می‌توان چنین گفت که با لیزینگ خودرو در آلمان، سند و مدارک خودرو همچنان به نام شما نخواهد بود.

خرید خودرو لیزینگی در آلمان
خرید خودرو لیزینگی در آلمان

2- در هنگام خرید خودرو لیزینگی در آلمان، معمولا یک مهلت زمانی در قراردتان مشخص می‌شود که در اکثر شرکت‌ها، معادل دو سال است. طی این مدت، شما باید هر ماه، هزینه کرایه‌کردن خودرو را بپردازید اما بعد از آنکه دو سال تمام شد، این حق انتخاب را دارید که یا خودرو را به شرکت، پس دهید یا آنرا کاملا خریداری کنید. نکته دیگر اینکه برای مهاجران، مدت زمان لیزینگ، حتما باید کمتر از مدت اقامت باشد. مثلا اگر اجازه اقامت شما 2 سال باشد، شما نمی‌توانید خودرویی را به مدت 3 سال، لیزینگ کنید.

3- در هنگام لیزینگ خودرو، باید مشخص کنید که میزان کارکرد سالیانه شما چقدر بوده و حتما هم باید آنرا رعایت کنید. در غیر اینصورت، جریمه‌های نسبتا سنگینی برای شما درنظر می‌گیرند.

3- دقت داشته باشید که بعد از پایان مدت لیزینگ خودرو در آلمان، خودرو را باید سالم تحویل دهید؛ دقیقا شبیه روز اول! یعنی در صورت نیازمند بودن خودرو به تعمیرات یا تعویض قطعه، شما موظف به پرداخت این هزینه‌ها هستید. گاهی اوقات این هزینه‌ها، آنقدر زیاد می‌شود که عملا با قیمت یک خودروی کارکرده، برابری می‌کند! بنابراین اگر به امور حقوقی لیزینگ خودرو در آلمان، آشنایی کافی نداشته باشید یا قرارداد لیزینگ خودرو را به دقت مطالعه نکرده باشید یا از خودروی لیزینگ شده به خوبی مراقبت و نگهداری نکرده باشید، ممکن است فروشنده خودرو، به روش‌های مختلف، هزاران یورو را از شما طلب کند و شما نیز مجبور به پرداخت این هزینه هستید.

4- لیزینگ خودرو در آلمان، برای عموم مردم، مانند کارمندان و کارگران عادی، به لحاظ اقتصادی گزینه مناسبی نیست و توصیه نمی‌کنیم که شهروندان عادی، به سراغ لیزینگ ماشین در آلمان بروند. اصلی‌ترین دلیل مخالفت ما، این است که شما صاحب خودرو نمی‌شوید. ضمن اینکه موقع بازگرداندن خودرو نیز این احتمال وجود دارد که هزینه‌های زیادی را بابت تعمیرات خودرو، از شما دریافت کنند.

دلیل محبوبیت خودروهای دیزلی در آلمان

در کشور آلمان که گفته می‌شود بیش از 20 میلیون وجترین دارد، طبیعی است که هم مردم آن جامعه و هم دولت آن کشور، اهمیت بسیار زیادی برای محیط زیست قائل باشند. نه فقط در آلمان، بلکه در اکثر کشورهای اتحادیه اروپا نیز محیط زیست، به دغدغه اصلی کشورها تبدیل شده است. اوج این دغدغه را می‌توان در طرح جنجالی پارلمان اروپا در تاریخ 18 خردادماه 1401 مشاهده کرد؛ طرحی که در صورت تصویب نهایی توسط کشورهای عضو اتحادیه، فروش انواع خودروهای بنزینی و حتی دیزلی را از سال 2035 در اتحادیه اروپا ممنوع می‌کند. این در حالی است که طبق آمار انجمن خودروسازان اروپا، تنها 18% خودروهای سواری فروخته شده در سال 2021، مدل‌های الکتریکی و هیبریدی بوده‌اند.

اما در میان هیاهوی محیط زیستی خودروها، یک نکته جالب وجود دارد؛ در کشور آلمان، هنوز هم افراد زیادی تمایل به استفاده از خودروهای دیزلی دارند. طبق آماری که در سال 2018 منتشر شده بود، بیش از 15 میلیون خودروی دیزلی در آلمان تردد می‌کنند. اما علی‌رغم آلایندگی بیشتر دیزل نسبت به بنزین، چرا خودروهای دیزلی در آلمان، تعدادشان زیاد است؟ 

محبوبیت خودروهای دیزلی در آلمان
محبوبیت خودروهای دیزلی در آلمان

جواب این سوال، قطعا به قیمت سوخت وابسته نیست چراکه برخلاف قیمت بنزین در ایران، قیمت سوخت در آلمان، ثابت نیست و مدام درحال نوسان است. ضمن اینکه گاهی اوقات، قیمت دیزل از قیمت بنزین هم بیشتر می‌شود.

اما بهترین جوابی که می‌توان به این سوال دارد، به صرفه بودن خودروهای دیزلی در کارکردهای بالاست. خودروهای دیزلی‌ با اینکه آلایندگی بیشتر دارند و مالیات سالانه بیشتری نیز نسبت به خودروهای بنزینی باید پرداخت کنند، اما از خودروهای مشابه بنزینی، مصرف سوخت کمتری دارند. دلیل این موضوع، به تفاوت ذاتی «دیزل و بنزین» در تراکم‌پذیری و همچنین در آزاد کردن انرژی برمی‌گردد. به عبارت بهتر، دیزل در هنگام سوختن، حدود یک‌سوم بیشتر از بنزین، از خودش انرژی آزاد می‌کنند. به همین دلیل است که موتورهای دیزلی در مقایسه با موتورهای مشابه بنزینی، کارایی بهتری داشته و حدود 15 تا 20 درصد، مصرف سوخت کمتری دارند.

اما مشتریان خودروهای دیزلی، صرفا به دلیل مصرف سوخت کمتر، به سراغ این خودروها نمی‌روند؛ یعنی خودرویی که 5.5 لیتر دیزل در هر 100 کیلومتر می‌سوزاند، نسبت به خودرویی که 6.5 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر می‌سوزاند، الزاما بهتر نیست! اما وقتی کارکردهای بالا درنظر بگیرید، دیزلی‌ها به شدت به صرفه‌تر از بنزینی‌ها می‌شوند. البته در کارکردهای پایین، تفاوت معناداری میان دیزلی و بنزینی وجود ندارد.

باتوجه به آنچه که گفته شد، خودروهای دیزلی نه فقط در آلمان، بلکه در اکثر کشورهایی که بازار خودروی آنها، رقابتی است، تاکنون محبوب بوده‌اند. 

افت قیمت خودرو در کشور آلمان

برخلاف بازار ایران، در بازار آلمان، خودروهای کارکرده، افت قیمت بسیار زیادی دارند. به عنوان مثال اگر یک دستگاه ب‌ام‌و M8 کوپه صفر کیلومتر را با قیمتی تقریبی 130 هزار یورو خریداری کنید، به محض استارت‌زدن و دست‌دوم شدن، قیمت خودرو حدود 10 تا 15 درصد افت می‌کند و حدود 110 هزار یورو می‌شود. 

همین خودرو، بعد از گذشت یکسال و بعد از کارکرد 10 تا 15 هزارتایی، بازهم 20 تا 25 درصد افت قیمت را تجربه می‌کند. معمولا افت قیمت خودرو در آلمان، پس از گذشت 5 سال، به حدود 50% می‌رسد. همچنین اگر خودرو، دچار نقص فنی شده باشد یا تصادف کرده باشد، بازهم شاهد افت قیمت بسیار محسوسی خواهد بود.

نکات مهم در خرید خودرو دست دوم در آلمان

همین افت قیمت زیاد، باعث شده تا خریداران زیادی به سمت خرید خودروی کارکرده در آلمان بروند. البته فراموش نکنید که خودروهای دست دوم در آلمان، باید مقررات زیست محیطی سختگیرانه اتحادیه اروپا را هم پاس کنند. ضمن اینکه هزینه تعمیرات چنین خودروهایی (به خصوص خودروهایی که بیش از 10 تا 15 سال از تولیدشان گذشته باشد)، ارزان نبوده و گاهی اوقات، هزینه تعمیرشان ممکن است از قیمت خود خودرو، بیشتر باشد! در هنگام خرید خودرو کارکرده در آلمان باید چندین نکته مهم را رعایت کنید:

1- خودرو دست سوم نخرید! یک قانون کلی می‌گوید که هر خودرویی که مالکان بیشتری داشته باشد، ریسک ناسالم‌بودنش هم بیشتر می‌شود. به همین دلیل، برای افرادی که تجربه معامله خودرو در آلمان را ندارند و قوانین خرید و فروش خودرو در آلمان را به خوبی نمی‌دانند، بهترین راه حل این است که به سراغ خودروهایی بروند که دست اول یا حداکثر دست دوم باشند.

2- سرویس و تعمیرات خودرو را حتما چک کنید! هنگام خرید ماشین کارکرده در آلمان، بسیار مهم است که بدانید خودروی موردنظرتان، تاکنون چندبار تعمیر شده، چه تعمیراتی را پشت سر گذاشته و چگونه سرویس ادواری را انجام داده است. هر خودرویی که با مالک آن، به خوبی از آن مراقبت کرده باشد، حتما دارای دفترچه تعمیرات و سوابق سرویس نیز هست. پس این شرط را برای خودتان بگذارید و خودرویی که چیزی از سابقه ان نمی‌دانید را خریداری نکنید.

خرید خودروی کارکرده در آلمان
خرید خودروی کارکرده در آلمان

3- بدون انجام کارشناسی، معامله نکنید! مهم نیست که در چه کشوری زندگی می‌کنید، اگر قصد خریداری خودرو کارکرده را دارید حتما باید آنرا کارشناسی کنید تا از صحیح و سالم بودن آن و ادعای مالک خودرو، مطمئن شوید. برای کارشناسی خودرو در آلمان، کافی است کد شهر مالک فروشنده را بگیرید و سپس یک تعمیرکار خودرو در اطراف محل سکونت وی پیدا کنید. حالا می‌توانید با هماهنگی فروشنده، خودرو را به تعمیرکار ببرید و همه چیزش را بررسی کنید. جهت اطمینان بیشتر و جلوگیری از هرگونه سواستفاده احتمالی، بهتر است آدرس و نام تعمیرگاه خودرو را به فروشنده نگویید و فقط بگویید که می‌خواهید خودروی‌اش را جهت بررسی فنی، به تعمیرگاه ببرید.

4- به کیلومترشمار اعتماد نکنید! خیلی‌ها تصور می‌کنند که خودروی کارکرده، هرچقدر کیلومتر کمتری داشته باشد، بهتر است. ما هم قصد رد کردن این جمله را نداریم اما فقط می‌گوییم که همیشه، چنین حرفی درست نیست. مثلا تصور کنید که خودرویی، 70 هزار کیلومتر راه رفته اما لوازم مصرفی آن، به موقع تعویض نشده و سرویس ادواری هم به موقع انجام نشده باشد. چنین خودرویی، هرچند که کارکرد نسبتا پایینی دارد اما می‌تواند یک سرطان واقعی برای خریدارش باشد.

نکات مهم در خریدن گارانتی خودرو در آلمان

مراقب گارانتی خودرو باشید! یکی دیگر از نکات مهمی که در زمان خرید خودرو کارکرده در آلمان باید به آن دقت کنید، داشتن یا نداشتن گارانتی خودروست. خیلی از مشتریان در زمان خرید خودرو در آلمان، حتما گارانتی خودرو را هم خریداری می‌کنند. داشتن گارانتی می‌تواند هزینه تعمیرات احتمالی خودروی‌تان را تا 100% کاهش دهند. اما نکته بسیار مهم در زمان خرید گارانتی خودرو در آلمان، اینجاست که هر شرکتی، ممکن است قوانین متفاوتی برای گارانتی کردن خودروها داشته باشد:

گارانتی خودرو در آلمان
گارانتی خودرو در آلمان

1- برخی شرکت‌ها، گارانتی خودرو را براساس کارکرد خودرو تعیین می‌کنند. بنابراین اگر از کارکرد مشخص شده، عبور کنید، داشتن یا نداشتن گارانتی خودرو عملا برای‌تان فرقی نمی‌کند. تصور کنید که شرکتی، گارانتی خودرو را تا 100 هزار کیلومتر تعیین کرده باشد. بنابراین تا قبل از این گارانتی، صد درصد هزینه تعمیرات خودرو برعهده گارانتی است. حال اگر خودرویی خریداری کنید که مثلا کارکردی معادل 200 هزار کیلومتر داشته باشد، داستان عوض می‌شود! در چنین حالتی شرکت گارانتی، ممکن است 20 تا 30 درصد هزینه تعمیرات را بپردازد یا حتی برخی شرکت‌ها، ممکن است هیچگونه هزینه‌ای به شما پرداخت نکنند. بنابراین قبل از خریدن گارانتی خودرو در آلمان، حتما از فروشنده بپرسید که این گارانتی، تا چند هزار کیلومتر را پوشش می‌دهد.

2- برخی شرکت‌ها، گارانتی خودرو را فقط برای برخی از قسمت‌های خودرو تعریف می‌کنند و یکی از دلایل تفاوت قیمت گارانتی‌ خودرو در آلمان نیز به همین موضوع برمی‌گردد. مثلا ممکن است که گارانتی خودرو، فقط برای تعمیرات موتور و گیربکس باشد. پس اگر تصادف کردید و چراغ‌ها یا شیشه جلو یا سپر جلو، شکسته شدند و آسیب دیدند، گارانتی هیچگونه هزینه‌ای را بابت تعمیر این قطعات، به شما نمی‌پردازد. بنابراین قبل از خریدن گارانتی خودرو در آلمان، حتما از فروشنده بپرسید که این گارانتی، برای پوشش کدامیک از قسمت‌های خودروست.

بهترین سایت خرید خودرو در آلمان

برخی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های آنلاین خرید و فروش ماشین در کشور آلمان، عبارتند از:

suchen.mobile.de
autoscout24.com
12gebrauchtwagen.de
- suche.pkw.de

در پایان مقاله، مجدا باید یادآوری کنیم که تمامی نکات عنوان شده در این مطلب، صرفا براساس تجربیات برخی از ایرانیان مقیم کشور آلمان است. به همین دلیل، قبل از انجام هرکاری، حتما با کارشناسان این حوزه مشورت کنید و نظرات سایر افرادی که تجربه خرید خودرو در آلمان را دارند نیز جویا شوید تا بتوانید بهترین و منطقی‌ترین انتخاب را داشته باشید.

نویسنده : مرتضی برجسته

دیدگاه کاربران