• سيتروئن Oli کانسپت
  • سيتروئن آلي کانسپت
  • سيتروئن اولي و سيتروئن امي
  • سيتروئن آل-اي کانسپت

کانسپت برقی با لوگوی جدید

معرفی سیتروئن Oli

9 مهر 1401 15:58

سیتروئن Oli به عنوان دومین گام خودروساز فرانسوی در بخش خودروهای برقی شهری پس از مدل Ami، قصد دارد چهره محصولات آینده این برند را به معرض نمایش بگذارد.

طراحی سیتروئن Oli

سیتروئن Oli که به صورت آل-ای تلفظ می‌­شود، براساس اصل تبعیت فرم از کارکرد طراحی شده است. مثلاً شیشه جلو با ابعاد نسبتاً کوچک و با زاویه عمودی طراحی شده است، تا ضمن صرف­ه‌جویی در مصرف این ماده، سرنشینان را از تابش زیاد مصون نگاه دارد. طبق تخمین خودروساز  فرانسوی، این مورد به کاهش 17 درصدی استفاده از ذخیره باتری برای خنک کردن کابین، یاری می‌رساند.

سیتروئن Oli کانسپت

بسیاری از قطعات این خودرو هم از مواد بازیافتی ساخته شده است، همچون صندلی‌ها که در مقایسه با نمونه 37 قسمتی متداول، از 8 بخش ساخته شده و براساس ساختار لوله‌­ای و پشتی‌­های ساخت چاپ 3 بعدی شکل گرفته است. داشبورد و کنسول میانی هم از 34 قطعه تشکیل شده، که بسیار کمتر از 75 قطعه در خودروهای دیگر است.

وزن هریک از درهای خودرو به واسطه حذف بلندگوها، مواد عایق و سیم‌ها تقریباً 7 کیلوگرم کاهش یافته و در عوض فضایی برای لوازم، فراهم کرده است. با حذف سیستم صوتی و جایگزین کردن آن با بلندگوهای جداشونده با ارتباط بلوتوث و فضایی برای قرار دادن تلفن همراه به عنوان نمایشگر، 250 کیلوگرم از وزن خودرو کاسته شده است.

سیتروئن Oli کانسپت

سقف، کاپوت و قطعات جانبی محفظه بار از ماده حاصل از مقوای بازیافتی و فایبرگلاس ساخته شده است و هرکدام تنها 6 کیلوگرم وزن دارد، درحالی‌که می‌تواند وزن یک فرد بزرگسال را تحمل نماید. در نتیجه تمام این تغییرات، وزن Oli به یک تن محدود شده است.

مشخصات فنی سیتروئن Oli

سیتروئن Oli به مجموعه باتری به ظرفیت 40 کیلووات ساعت مجهز شده است، که شعاع حرکتی 400 کیلومتر را برای آن فراهم می‌­سازد. با اتصال به شارژ سریع، ذخیره باتری در مدت 23 دقیقه از 20 به 80 درصد افزایش می‌­یابد. نیروی ذخیره را می‌­توان به دستگاه‌­های دیگر هم انتقال داد.دحداکثر سرعت سیتروئن Oli هم به صد کیلومتر برساعت محدود شده است.

سیتروئن Oli کانسپت

لارنس هانسن مدیر بخش توسعه محصول سیتروئن، Oli را به عنوان بستری برای اجرای نظرات و ایده‌­های واقع‌گرایانه طراحان توصیف کرده که محصولات آینده سیتروئن را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی همچنین به مشکلات مجموعه باتری­‌های بزرگ همچون زمان طولانی شارژ، وزن سنگین و قیمت گران اشاره کرده و خودروهای سبک ­وزن همچون سیتروئن Oli و Ami را به عنوان چاره کار معرفی کرده است.

رونمایی از لوگوی جدید سیتروئن

غیر از ویژگی‌های جالب سیتروئن Oli، رونمایی این خودرو از آن جهت اهمیت دارد که لوگوی جدید سیتروئن نیز همراه با این محصول، معرفی شده است. پس از خودروسازان اروپایی دیگر همچون رنو، داچیا، ولوو، اشکودا، فولکس ­واگن و البته پژو که در سال‌های اخیر اقدام به تغییر در نشان خود کرده‌­اند، سیتروئن هم تصمیم گرفته لوگوی دو خطی که سابقه طراحی آن به 1919 برمی­‌گردد را مورد بروزرسانی قرار دهد. خودروساز فرانسوی این تصمیم را به عنوان دهمین تحول در تاریخ 103 سال خود، توصیف کرده است.

سیتروئن Oli کانسپت

سیتروئن قصد دارد لوگوی جدید را از اواسط سال آینده در نسخه‌­های گوناگون روی محصولات مختلف نصب کند. این شرکت از آفرینش یک زبان طراحی جدید خبر داده است، که با این لوگو همراه خواهد شد.

رنگ خاطره‌­انگیز آبی Monte Carlo که در محصولات کلاسیک این برند همچون 2CV و دی اس مشاهده می­‌شد، نیز مجددا و نه تنها برای تزئین بدنه، که به عنوان بخشی از هویت این برند، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

رنگ قرمز فعلی که در مدارک کاغذی و دیجیتال این برند دیده می­‌شود نیز با قرمز Infra جایگزین خواهد شد.

به منظور انطباق با اهداف استلانتیس برای سال 2030، تمام اعضای این گروه در حال اجرای تحولاتی در برنامه و سبک طراحی خود هستند، که تغییر لوگو یکی از آن‌هاست.

دیدگاه کاربران